به گزارش کسب و کار نیوز، اگر شما هم مانند ما تماشاگر بازی شب یکشنبه رقابت دو تیم بارسلونا و رئالمادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو بوده باشید قطعا چشم هایتان زمان تماشای بازی با دیدن نام «اسنپ» گرد شده است.
چنین تبلیغی زمانی جذاب تر می شود که بدانیم تنها ما در داخل مرزهای کشور این تبلیغ را می دیدیم و ساکنان کشورهای دیگر تبلیغات مربوط به برندهای خود را. برای تماشاگرانی که از ایران الکلاسیکو را دنبال میکردند، این بازی یک تفاوت مهم با بازیهای قبل داشت. در تبلیغات دور زمین لوگوی اسنپ به چشم میآمد. در چنین عصری که عصر تبلیغات هوشمند و هدفمند است، چنین تبلیغاتی هنوز به تعداد انگشتان درست می رسد ولی برای شرکت های ایرانی که نیاز به حضور بین المللی دارند شاید راهکار جدیدی به نظر برسد. این تبلیغات مجازی کار شرکت «ISG» است که حق تبلیغ دور زمین بازی های لالیگا را خریده و برای هر کشوری که تصویر را می فرستد متناسب با آن، تبلیغات دور زمین را تغییر می دهد. برای اطلاع بیشتر از چنین تبلیغاتی پای صحبت های مدیر ارشد بازاریابی «اسنپ» نشستیم. گفتگوی «کسب و کار» با میثم ملاشریفی را در ادامه می خوانید.
با توجه به اینکه چنین تبلیغاتی برای مخاطبان جدید و جذاب است، چه شد به فکر شما رسید که چنین تبلیغی را انجام دهید؟
واقعیت این است که ماهیت برند «اسنپ» اساسا خلق اتفاقات تازه است و همواره تلاش میکند در هر حوزهای اولین و خلاقترین باشد. این موضوع نه تنها در مورد محور اصلی فعالیت «اسنپ» یعنی همان حملونقل هوشمند صدق میکند بلکه در راهاندازی سوپراپلیکیشن و ارائه دیگر خدمات هم کاملا به چشم میآید. در مورد تبلیغ الکلاسیکو هم دقیقا به همین صورت بود. ما میخواستیم از تبلیغات خلاقانهای استفاده کنیم که همسو با ماهیت برند «اسنپ» باشد. این شد که تصمیم گرفتیم در یکی از مهمترین بازیهای فوتبال دنیا که برای تماشاگران ایرانی هم محبوبیت زیادی دارد، حضور داشته باشیم.
در مورد هزینه و مالیاتی که بابت چنین تبلیغی باید پرداخت شود، توضیح دهید.
اساسا هزینه چنین تبلیغاتی در مقایسه با میزان بازخوردی که از مخاطب گرفته میشود و همچنین تاثیری که در ذهن آنها میگذارد، منطقی است؛ چراکه فوتبال یکی از ورزشهای مورد علاقه ایرانیهاست و مخصوصا الکلاسیکو هم که تماشاگران زیادی دارد، بنابراین هزینه چنین تبلیغی در مقیاس جامعه هدفش همخوانی دارد.
با توجه به اینکه «اسنپ» همیشه پیشتاز تبلیغات و راهکارهای جدید است این تبلیغ با چه هدفی انجام شد و آیا در برندینگ شما هم تاثیر خواهد داشت؟
این تبلیغ در راستای ماهیت برند «اسنپ» انجام شد؛ یعنی همان خلاقیت و تلاش برای ارائه خدمات به تازهترین شیوه ممکن. این اولین باری نیست که «اسنپ» در یک رویداد ورزشی و به خصوص فوتبالی دور زمین تبلیغ داشته است. پیش از این سال ۹۶ در بازی منچستریونایتد و لسترسیتی و همچنین چند ماه پیش در بازی رئالمادرید و سویا در لالیگا تبلیغ «اسنپ» دور زمین بوده است. ما علاوه بر الکلاسیکو، در لیگ برتر استقلال و پرسپولیس هم دور زمین تبلیغ داریم و به این ترتیب میتوانیم مقایسه کنیم که کدام مدل تبلیغاتی تاثیرگذاری بهتری دارد.
برای چنین تبلیغی چه ارتباطاتی لازم بود صورت بگیرد؟ با چه شرکتی ارتباط گرفتید و آیا با توجه به تحریم ها با مشکلی مواجه نشدید ؟
سازوکار تبلیغات دور زمین در هر باشگاهی معمولا متفاوت است و سیاستهای تصمیمگیری آن به آژانس تبلیغاتی برمیگردد که مسئولیت آن را بر عهده دارد. ما هم برای تبلیغ در این بازی به آژانسی که مسئول تصمیمگیری بود ایمیل زدیم و درخواست همکاریمان را ارسال کردیم. بعد از اینکه مذاکراتمان به نتیجه رسید هم راهی برای پرداخت هزینه پیدا کردیم و توانستیم این کار را انجام دهیم.
در مورد اینکه این تبلیغات در چه کشوری پخش شد توضیح دهید.
تبلیغاتی که ما در الکلاسیکو داشتیم Digital replacement technology بود که ویژگی مهم این مدل تبلیغات این است که میتوان آن را به صورت هدفمند برای مناطق مختلف تغییر داد. مثلا در همین بازی الکلاسیکو تبلیغات «اسنپ» دور زمین را تنها مخاطبانی که از ایران بازی را دنبال میکردند، میدیدند و تماشاچیهای ساکن بقیه کشورها، هر کدام تبلیغ دیگری را میدیدند.