صفحه اصلی / سرخط خبرها / اجرای عملیات مرمتی در مجموعه تاریخی‌فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت‌حیدریه
اجرای عملیات مرمتی در مجموعه تاریخی‌فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت‌حیدریه

اجرای عملیات مرمتی در مجموعه تاریخی‌فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت‌حیدریه

کسب و کار نیوز:رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از اجرای عملیات مرمتی مجموعه تاریخی فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت حیدریه خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, علی محمدی امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه  ۱۳۹۸ با اعلام این خبر افزود: «عملیات مرمتی در این اثر تاریخی شامل بندکشی، آجر فرش، مرمت پشت بام، تهیه، ساخت ونصب ناودان‌ها بوده است.»

او ادامه داد: «این بخش از مرمت بنای تاریخی قطب الدین حیدر با اعتبار ۳۸۱میلیون و ۵۰۰هزار ریال انجام شده است.»

این مجموعه تاریخی به شماره ۱۳۴۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شیخ قطب‌الدین حیدر فرزند تیمور فرزند ابوبکر فرزند سلطان شاه سالوری از شاهزادگان ازبک و از تبار خاقان ترک بوده است. وی مجذوب شیخ ابوالقاسمی شد که در زاوه سکونت داشته است و به هوای شیخ راهی این دیار شد و در سال ۶۱۸ ه.ق وفات یافت.

مجموعه قطب الدین حیدر شامل آرامگاه قطب‌الدین حیدر و ایوانی از مسجد جامع قدیم است. مقبره قطب‌الدین حیدر در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته و ضریح چوبی آن دارای تاریخ ۹۸۷ ه.ق است . در امتداد فضای ورودی نیز محرابی تعبیه شده است.بنای موجود در چندین دوره تاریخی مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که شالوده آرامگاه احتمالا در دوره تیموری با گنبد دو پوسته گسسته استوار بر طاق نماهای شانزده گانه ایجاد شده ، در دوره صفویه در سال ۱۰۲۳ ه.ق به همت خواجه سلطان محمود تربتی نیز تغییراتی در معماری آن صورت گرفته است.

در ضلع غربی مقبره قطب الدین حیدر ایوان مسجد جامع قدیم تربت حیدریه جلب نظر می‌کند. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن که بر سنگ سیاه و لوح مانندی حک شده است نشان دهنده سال ۱۰۴۵ ه.ق است و بانی ساخت مسجد نیز خواجه عبدالله فرزند درویش علی تربتی ذکر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.