صفحه اصلی / اسلایدر / ۹۸ درصد هتل‌ها تعطیل شدند
۹۸ درصد هتل‌ها تعطیل شدند

کرونا ضریب اشغال در هتل‌های تهران را به صفر رسانده است

۹۸ درصد هتل‌ها تعطیل شدند

کسب و کار نیوز- مدتی است که ویروس جدیدی به نام کرونا تبدیل به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است و بسیاری از بازارها و کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. ترس از حضور در اماکن پرجمعیت موجب شده تا مردم برنامه های خود را برای سفر و اقامت در هتل ها لغو کنند و این حرکت خسارات زیادی را متوجه صنعت هتلداری کرده است. کرونا ضربه دیگری بر بدنه گردشگری کشور بود، حالا با شیوع این ویروس در استان های مختلف کشور و در آستانه تعطیلات نوروزی، آمارها از کاهش محسوس رزرو هتل ها و کنسلی های متعدد حکایت می کند. در همین رابطه همچنین پس از گذشت دو هفته از اعلام خبر شیوع کرونا در کشور، وزیر میراث فرهنگی نیز طی نامه ای دستور داد از پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی خودداری شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدعلی فرخ مهر، رییس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان های تهران در این باره گفت: ۹۸ درصد فعالیت صنف هتلداران کاهش یافته و تقریبا همه هتل‌ها و هتل آپارتمان ها به حالت تعطیل در آمده است. وی افزود: در سال جاری با وجود تخفیف های زیادی که اعمال کردیم ۴۰ درصد ضریب اشغال کاهش داشت اما از هفته گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد بسیاری از اصناف زیان دیدند. همچنین ضریب اشغال در هتل‌های تهران به صفر رسیده است. به گفته وی، با توجه به مشکل پیش آمده و تعطیلی هتل‌ها کارفرمایان حقوق اسفند ماه و عیدی کارکنان را کامل پرداخت کردند و امیدواریم در فروردین ماه شرایط به حالت عادی بازگردد.

این در حالی است که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین و ابلاغ دستورالعمل پیشگیری و کنترل ویروس کرونا به تاسیسات گردشگری و هتل‌های سراسر کشور خبر داد. علی‌اصغر مونسان، با اعلام این خبر تصریح کرد: در پی شیوع بیماری کرونا در برخی از استان‌های کشور و با هدف پیشگری از شیوع این ویروس و احتمال ابتلای گردشگران داخلی و خارجی به کرونا، دستورالعمل پیشگری از شیوع این ویروس از سوی معاونت گردشگری کشور تهیه و به تاسیسات گردشگری و هتل‌های سراسر کشور ارسال شد.

او افزود: در این دستورالعمل تمام موارد ایمنی در خصوص پیشگری از شیوع ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی به صورت فردی و محیطی به تمام مدیران هتل‌ها و تأسیسات گردشگری ابلاغ خواهد شد و اجرای دقیق این دستورالعمل در تمام تاسیسات گردشگری لازم‌الاجرا است. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «این دستور‌العمل شامل پنج بخش “اهمیت کرونا ویروس در هتل‌ها”، “اقدامات لازم برای آمادگی در برابر این بیماری”، “آموزش پرسنل”، “کنترل عفونت در هتل‌ها” و “اقدامات لازم در برخورد با مسافر بیمار” است که رعایت این دستور‌العمل می‌تواند به کنترل این بیماری و کاهش شیوع آن در هتل‌ها و تاسیسات گردشگری کمک کند.»

هتل ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده اند

جمشید حمزه زاده، رییس جامعه هتلداران ایران

متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و ترس از واگیری این بیماری صنعت هتلداری دچار ضرر و زیان بسیاری شده است. با لغو سفرهای مردم و کنسلی هتل های رزو شده خسارت به هتل ها وارد شده است و این موضوع همچنان هم ادامه دارد. سفرهای نوروزی هر ساله رکودی را که در طول سال بر این صنعت حاکم بود را تا حد زیادی جبران می کرد که متاسفانه با اتفاقی که شاهد آن هستیم در حال حاضر رزرو هتل ها بسیار کاهش داشته و آن سری از هتل ها هم که برای هفته پایانی اسفند و تعطیلات پر شده بودند در حال حاضر هیچ مشتری ای ندارند. گردشگری و هتلداری پس از گذر از سیل، نوسانات اقتصادی، گرانی و سهمیه‌بندی بنزین امروز با شیوع ویروس کرونا تهدید شده است و درآمدزایی هتلداری را تحت تاثیر قرار داده است. کارکنان و کارمندان هتل ها شرایط نامناسبی را سپری می کنند در حالیکه تمام امید آنها به پایان سال و آغاز تعطیلات نوروز بوده است. به عبارتی

با وجود نوسانات اقتصادی، با گذر از نیمه سال جاری، گرانی و سهمیه‌بندی بنزین که به اجرا گذاشته شد باعث کاهش سفرهای داخلی شد و در این زمان تنها چشم امید سرمایه‎گذاران و فعالان صنعت گردشگری و هتلداری به تعطیلات نوروز و رونق گرفتن گردشگری در این ایام بود که آن هم با اتفاق ناگوار دیگری نقش بر آب شد.

به همین دلیل هتل ها خودجوش تعطیل شده اند چون ادامه فعالیت شان در این شرایط فقط ضرر اقتصادی نداشت. در چنین شرایطی باید دولت در قالب بسته های حمایتی از گردشگری حمایت کند اما تاکنون حمایت چندانی از طرف دولت برای این صنعت ندیده ایم. همچنین روال کنسل کردن هتل ها و استرداد مبلغ پرداختی به شیوه قبل صورت می گیرد و فعلا تمهیدات جدیدی برای این کار در نظر گرفته نشده است. البته در حال حاضر ماسک و مواد ضدعفونی کننده به میزان کافی در هتل ها موجود است، آیین نامه بهداشتی به هتل ها ابلاغ شده است و برای مقابله با شیوع این ویروس، مراکز عمومی هتل ها مثل مجموعه های ورزشی و استخر ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده اند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.