صفحه اصلی / اصناف / ورشکستگی در کمین کشاورزان
ورشکستگی در کمین کشاورزان

افت شدید قیمت محصول گوجه در هشتبندی

ورشکستگی در کمین کشاورزان

کسب و کار نیوز- افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در هفته های اخیر، کشاورزان گوجه کار شرق هرمزگان را در آستانه ورشکستگی کامل قرار داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، منطقه هشتبندی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان هرمزگان در تولید انواع صیفی جات مورد نیاز کشور نظیر گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، پیاز و… است. وجود اراضی مستعد و حاصل خیز کشاورزی در هشتبندی، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم محلی منطقه، زمینه ساز اشتغال برای بیکاران شهرستان‌های جنوبی استان کرمان نظیر قلعه گنج، منوجان، کهنوج و افراد جویای کار مناطق شرقی استان نظیر شهرستان بشاگرد، بخش سندرک، بخش مرکزی شهرستان میناب و افراد جویای کار بخش جغین شهرستان رودان شده است.

یکی از معضلات مهمی که در سال‌های اخیر دغدغه‌های بسیاری را برای بهره برداران بخش کشاورزی در منطقه هشتبندی ایجاد کرده است نوسان شدید قیمت‌ها و نبود بازار مناسب برای محصولات تولیدی است. در روزهای اخیر بازار محصول گوجه فرنگی در هشتبندی وضعیت بسیار وخیمی پیدا کرده و به دلیل افت شدید قیمت کشاورزان درآستانه ورشکستگی کامل قرار دارند.

قیمت گوجه کشاورزان به زیر هزار تومان رسیده است

ابراهیم کمالی رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشتبندی بیان داشت: با بالا رفتن نرخ ارز در چند سال اخیر، قیمت نهاده‌های کشاورزی نظیر بذر، کود وسم که بیشتر آنها وارداتی هستند افزایش سرسام‌آوری پیدا کرده و هزینه تولید هر کیلوگرم محصول را برای کشاورزان چندین برابر کرده است. وی گفت: قیمت فعلی محصول گوجه فرنگی به زیر هزار تومان در هر کیلو رسیده که جوابگوی هزینه‌های سرسام‌آور کشاورزان برای تولید محصول نیست.

کمالی اظهار داشت: کشاورزان برای تولید محصول گوجه فرنگی متحمل هزینه‌های سنگینی از مرحله کاشت، داشت و برداشت می‌شوند. رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشتبندی خاطرنشان کرد: آماده سازی اراضی، خرید بذر، کود، سموم، تولید نشا با صرف هزینه‌های سنگینی صورت می‌پذیرد و در حال حاضر قیمت محصول گوجه فرنگی کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌کند چه برسد به سود مشروعی که نیاز کشاورز است.

وی با هشدار نسبت به ورشکستگی کشاورزان به عنوان رکن اصلی تولید کشور، تصریح کرد: کشاورزان به دلیل بدهی‌های کمر شکن به ویژه به فروشگاه‌های خدمات کشاورزی، کمر راست نخواهند کرد و آینده شغلی شأن در خطر است. رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشتبندی، خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی قیمت محصول گوجه فرنگی علاوه بر ورشکستگی کشاورزان معیشت هزاران کشاورز مهاجر ساکن در بخش را نیز در خطر جدی قرار داده است و در همین رابطه بیم گسترش مشاغل کاذب نیز خواهد رفت. وی در همین رابطه گفت: زیبنده نیست در سال رونق تولید، کشاورزان به عنوان رکن تولید کشور به حال خود رها شوند.

کرونا ویروس و ممنوعیت صادرات مشکل کشاورزان را چند برابر کرد

کمالی با اشاره به افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در میادین تره بار هشتبندی خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر شاهد افت شدید قیمت گوجه فرنگی در باراندازهای سطح بخش هستیم که متأسفانه شیوع بیماری کرونا و توقف صادرات مشکلات فروش کشاورزان را چند برابر کرده است. رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشتبندی با انتقاد از نبود مدیریت الگوی کشت، اظهار داشت: سوال مهم این است که اولاً کدام ارگان دولتی در خصوص مدیریت الگوی کشت نقش اصلی را دارد که قبل از شروع فصل کشت به وظیفه خود عمل کند تا شاهد وقوع چنین وضعیتی در بازار فروش محصولات کشاورزی نباشیم؟ کدام ارگان یا مجموعه‌ای مسئولیت مدیریت باراندازهای سطح بخش را در درزمینه تعیین نرخ مصوب وسازماندهی بارخرها یا همان دلالان را به عهده دارد؟

وی افزود: آیا این مسئولیت متوجه جهاد کشاورزی، صنف کشاورزان یا خود متولیان باراندازها می‌باشد و یا اینکه هر سه مجموعه در این امر دخیل هستند؟

رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشتبندی با انتقاد از عملکرد متولیان بخش کشاورزی برای ساماندهی بازار این محصول، تصریح کرد: امروز در باراندازهای سطح بخش شاهدیم که نبض و مدیریت خرید در دست بارخرها یا همان دلال‌ها است زیرا آنهایی که مسئولیت متوجه شأن است به وظایف خود عمل نمی‌کنند و یک بار برای همیشه به این وضعیت زیان آور پایان نمی‌دهند و اگر وظیفه‌ای ندارند کدام ارگان یا مجموعه دیگر این وظیفه را برعهده دارند؟

کمالی با درخواست از مسئولان ارشد استان برای ساماندهی بازار محصول گوجه فرنگی و دیگر محصولات، اظهار داشت: مردم کشاورز این بخش با مشارکت بالای خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند و شایسته نیست در کوران مشکلات به حال خود رها شوند و تدبیری برای فروش محصولات تولیدی آنها اندیشیده نشود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنایع فرآوری محصول گوجه فرنگی یکی از نیازهای بخش کشاورزی در هشتبندی می‌باشد که با وجود وعده‌های داده شده تاکنون عملی نشده است که در صورت تحقق این مهم بخش مهمی از مشکلات کشاورزان مرتفع می‌شود. بنابراین در این شرایط پیش آمده که کشاورزان به سمت بدهی و ورشکستگی پیش می‌روند می‌طلبد که مسئولان استان به ویژه شخص استاندار به سرعت وارد عمل شوند و به یاری این کشاورزان زحمتکش بشتابند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.