صفحه اصلی / سرخط خبرها / FATF و بازارها

لطفعلی بخشی، اقتصاددان

FATF و بازارها

سرمقاله

مسائل بین المللی باید با توجه به اهمیتی که دارند بیشتر به آنها پرداخته شود و البته منافع کشور نیز باید در بررسی آنها در نظر گرفته شود. مدت هاست در رابطه با مسئله پیوستن ایران به FATF صحبت هایی می شود و مذاکرات بسیاری نیز انجام شد اما متاسفانه این اقدام به نتیجه نرسید و ایران در لیست سیاه پولشویی قرار گرفته است. نگاه ما به مسائل بین المللی بسیار محدود است و باید در این رابطه تجدید نظر شود. چرا باید در مورد مسائل بین‌المللی تا این اندازه محدود فکر کنیم و آینده اقتصاد ایران را بی اهمیت جلوه دهیم. ایران قبل از قرار گرفتن در لیست سیاه در زمینه نقل و انتقالات مالی محدویت‌های زیادی داشت که در حال حاضر این محدودیت‌ها، بیشتر می‌شود. متاسفانه در تبادلات تجاری و واردات دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد و نقل و انتقال پول از کوچکترین و محدودترین بانک های اطراف کشور نیز به سختی اتجام خواهد شد. برای مراودات بین المللی باید اهمیت بیشتری قایل باشیم تا شرایط اقتصادی بهبود یابد و سختی شرایط زندگی کمتر شود.
با تصویب نکردن FATF روابط بین المللی ایران سخت‌تر خواهد شد و کشورهای همسایه نیز روابط خود را محدود خواهند ساخت. بنابراین حتی برای تبادلات با کشورهای دوست و همسایه نیز دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد. برای مثال، چین و روسیه از قبل اعلام کرده بودند که اگر ایران در لیست سیاه قرار بگیرد، معامله با ایران سخت‌تر می‌شود، لذا مشخص است حتی به این کشورها که ادعای دوستی با ایران را دارند هم نمی توان اعتماد کرد. درست است که در عمل مدت‌هاست از FATF استفاده‌ای نمی‌کنیم و به عبارت دیگر تاثیر مستقیمی روی تورم نخواهد داشت اما به دلیل جوی که ایجاد می کند مشکلات بسیاری برای اقتصاد و بازارها ایجاد خواهد کرد که
نمونه های آم را در روزهای اخیر شاهد هستیم. افزایش نرخ ارز، طلا، سکه، خودرو و… اثرات ورود به لیست سیاه است. حال ممکن است این تحولات جنبه روانی داشته باشد اما به هر ترتیب تاثیر خود را در بازارها گذاشته است. هم چنین با توجه محدودیت در روابط به علت جوی که به وجود آمده می‌تواند به صورت غیرمستقیم روی روابط خرید و فروش مردم اثر بگذارد و قیمت کالاها را تغییر خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

تأمین ۱۲۰ هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.