صفحه اصلی / استان ها / ۱۰ هزار تن مازاد مصرف ماهیان خوراکی داریم
۱۰ هزار تن مازاد مصرف ماهیان خوراکی داریم

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان:

۱۰ هزار تن مازاد مصرف ماهیان خوراکی داریم

کسب و کار نیوز:مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بالغ بر ۱۰ هزار تن مازاد ماهیان خوراکی در استان زنجان وجود دارد که اکثریت این ماهیان خوراکی از نوع ماهیان سردآبی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, منصور حقی‌راد اظهار کرد: ماهیان خوراکی مازاد بر مصرف از استان زنجان، به استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، کردستان، گیلان، مازندارن، قزوین و تهران صادر می‌شود. لازم به ذکر است که از حدود ۴ ماه پیش به‌صورت هفتگی حدود ۶ تن ماهی خوراکی با وزن بالای ۱.۵ کیلوگرم به صورت زنده از طریق دلال‌ها و واسطه‌های اردبیل بارگیری شده و با کامیون‌های ۱۸ چرخ به کشور آذربایجان صادر می‌شود.

وی به برنامه‌های آتی شیلات اشاره و عنوان کرد: برنامه‌های آتی ما در شیلات استان حفظ وضعیت موجود با استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون به‌روز بوده که این موضوع تا حدودی نیز در استان محقق شده است. گفتنی است که در حال حاضر در واحدهای تولید بچه ماهی استان زنجان که حدود ۱۲ مورد است از سیستم‌های ضدعفونی ازن ژنراتور استفاده می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه سیستم ضدعفونی ازن ژنراتور همه داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها را از کارگاه‌ها حذف می‌کند، ادامه داد: از سوی دیگر این سیستم کاملا سازگار محیط زیست است. از این‌رو از سیستم مذکور جهت ضدعفونی عوامل بیمای‌زا، باکتریایی، انگلی، ویروسی، جلبک و آمونیاک استفاده می‌شود، لذا در اماکن مجهز به این سیستم دیگر نیازی به استفاده از هیچ دارویی جهت ضدعفونی استخرها وجود ندارد.

حقی‌راد با بیان اینکه تعداد مزارع ماهیان زینتی ۱۳ مورد است که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها در شهرستان زنجان دایر هستند، افزود: ماهیان زینتی به علت اینکه در فضای بسته تولید می‌شود هیچ مشکلی برای واحدهای همجوار، واحدهای گلخانه یا واحدهای دامداری دیگر ایجاد نمی‌کند؛ چراکه در صورتی که رفت و آمدی صورت نگیرد و تجهیزاتی تبادل نشود به هیچ‌وجه امکان انتقال بیماری در میان واحدها وجود ندارد، اما دامپزشکی با سخت‌گیری‌های خود با اخذ پروانه بهره‌برداری آن‌ها موافقت نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ مورد تولیدکننده بچه ماهی استان حدود ۹۰ درصد از نیاز استان را تامین می‌کنند و ابراز کرد: همه واحدهای تولیدکننده بچه ماهی استان زنجان از سیستم ازن ژنراتور تحت نظارت شیلات استان استفاده می‌کنند. از سوی دیگر لازم به ذکر است که در مبحث مکانیزاسیون هدف این است که آب سالم مصرفی را در مزارع کاهش یابد. گفتنی است که به‌عنوان مثال در شهرستان ایجرود برخی از روستاها دارای اراضی و آب‌های شور هستند و مناسب کشاورزی نیستند. لذا با آب موجود در آنجا ماهیانی تولید شده و این امر منجر به مهاجرت معکوس از تهران به روستاها شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه ماهی قرمز در استان زنجان تولید نمی‌شود، تصریح کرد: ماهیان قرمز این ویژگی خاص را دارند که در عرض یک‌سال مولد می‌شوند و خود را تکثیر می‌کنند که تا وزن حدود ۳ کیلوگرم نیز می‌رسند.

حقی‌راد به علت کوتاهی عمر ماهیان قرمز اشاره و خاطرنشان کرد: علت کوتاهی عمر ماهیان قرمز تغذیه زیاد ماهیان است که این موضوع منجر به تولید آمونیاک می‌شود و عامل دیگر مرگ و میر ماهیان قرمز خانگی تعویض آب آن‌ها بدون انجام عمل کلرزدایی است؛ چراکه کلر موجود در آب باعث از بین رفتن ماهیان می‌شود. ماهی حوض در تنگی کوچک زندانی می‌شود و مدام در معرض سرد و گرم شدن و استرس‌های مختلف قرار می‌گیرد اما نگه‌داری آن‌ها در استخرهای خاکی هیچ تلفاتی نخواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.