صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / کرونا صادرات ایران را فلج کرد
کرونا صادرات ایران را فلج کرد

ضربه کرونا به صادرات ایران

کرونا صادرات ایران را فلج کرد

کسب و کار نیوز - عراق بزرگ‌ترین بازار صادرات ایران است. حالا به خاطر شیوع کرونا در ایران، عراق مرز‌های خود را بسته است. ایران 1450 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد. این مرز شاهراه صادرات ایران محسوب می‌شود.

مریم بابایی

به گزارش کسب و کار نیوز، عمدتا محصولات غذایی از این مرز صادر می‌شود که ارزش آن بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار است که ۵ برابر صادرات ایران به اروپا محسوب می‌شود. حال با بسته شدن مرز ایران و عراق مبادلات تجاری به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان اعلام کردند که مرزهای زمینی خود را با ایران می‌بندند.
نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد ممنوعینت ورود شهروندان غیر عراقی از مسیر ایران به خاک این کشور را برای مدت نامعلومی تمدید کرده است. از سوی دیگر اردن ورود شهروندان ایرانی، چینی و کرۀ جنوبی به خاک خود را ممنوع اعلام کرد. همچنین مقامات لبنان از لزوم معاینۀ مسافران ایرانی پیش از ورود به هواپیما برای سفر به این کشور خبر داده اند. پیش از این شرکت هواپیمایی کویت، تمامی پروازهای خود به ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا لغو کرده بود.
با گسترش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران، دولت ترکیه روز یکشنبه ۴ اسفند، از بستن موقت مرزهای خود با این کشور خبر داد.
دولت آنکارا اعلام کرد که در چهارچوب این اقدام پیشگیرانه، راههای زمینی این کشور با ایران شامل ترانزیت و راه آهن بسته خواهد شد. بر این اساس، گذرگاه مرزی “کاپی‌کوی” در شرق استان وان همچنین مرز “اسن دره” در استان حکاری به روی مسافران ایرانی بسته خواهد شد.
از سوی دیگر، وزیر بهداشت لبنان در تماس با حسن عباس سفیر لبنان در ایران، از تصمیم مقامات بیروت برای معاینۀ تمام مسافران ایرانی به لبنان پیش از ورود به هواپیما خبر داده است.
پس از چین، ایران بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا را داشته است.

پاکستان مرزهای خود با ایران را بست

مقامات پاکستان نیز روز یکشنبه ۴ اسفند اعلام کردند که مرز تفتان، مرز مشترک این کشور با ایران را بسته است.
بنا بر اعلام رسانه‌های پاکستان، گذرگاه ترانزیت و بازار مشترک این منطقه مرزی بسته شده و فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به حالت تعلیق درآمده است.
دولت پاکستان اعلام کرد که تمهیدات پیشگیرانه و حفاظتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این منطقۀ مرزی به اجرا گذاشته و بیمارستانی ۱۰۰ تخت خوابی را نیز برای مقابله با وضعیت اضطراری در امتداد مرز ایران آماده کرده است.
ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی به خاک عراق تمدید شد
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که ممنوعیت ورود شهروندان غیرعراقی از مسیر ایران به خاک این کشور را که برای سه روز وضع شده بود، برای مدت نامعلومی تمدید کرده است.
در بیانیۀ دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: «نخست‌وزیر دستور داده است که از ورود هر مسافری از ایران به خاک عراق، به غیر از عراقی‌ها جلوگیری شود».
پیش از این شرکت هواپیمایی عراق، تمامی پروازهای خود را به مقصد ایران به حالت تعلیق درآورده بود.
وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که تا کنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در این کشور دیده نشده است.

اردن ورود ایرانی‌ها را ممنوع کرد

اردن ورود شهروندان چینی‌، ایرانی‌ و کرۀ جنوبی را به خاک خود ممنوع اعلام کرد.
دولت اردن روز یکشنبه ۴ اسفند اعلام کرد که به غیر از شهروندان اردنی، ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کرۀ جنوبی به این کشور، بعه منظور مقابله با خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.
افغانستان تمامی رفت و آمدها به ایران را متوقف کرد
وزارت امور خارجۀ افغانستان نیز اعلام کرد که ضمن توقف موقت تمامی رفت و آمدها به ایران، تا اطلاع ثانوی ارائۀ خدمات کنسولی در این کشور را نیز به حالت تعلیق در می‌آورد.
تصمیمات اخیر دولت کابل پس از آن اتخاذ شد که افغانستان از شناسایی سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت هرات خبر داد. گفته می‌شود که این سه فرد به‌تازگی به قم سفر کرده بودند.
پیش از این، شرکت هواپیمایی کویت با توصیۀ وزارت بهداشت این کشور، کلیۀ پروازهای خود به ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا لغو کرده بود.

معطلی بیش از ۴۰۰ کامیون صادراتی در مرز بازرگان

رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون در مرز بازرگان متوقف مانده‌اند.
رضا کامی در پاسخ به اینکه چه تعداد کامیون در مرز متوقف مانده است، گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما روزانه حدود ۴۰۰ کامیون در مرز بازرگان رد و بدل می‌شود و این تعداد می‌تواند به حدود ۵۰۰ کامیون برسد.
وی با بیان اینکه بسته شدن مرز تنها مختص به ترکیه نیست،‌ گفت:‌ مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که تعطیلی مرز در شرایط اضطراری است و دائمی نخواهد بود.به گفته عضو اتاق بازرگانی تبریز، حتی در شرایط تعطیلی مرز بازرگان مشکلی برای ورود کالا به کشور وجود ندارد و مشکل مربوط به خروجی کالا از ایران است.
وی تصریح کرد: با پیگیرهای ایران، کامیون‌های ایرانی مستقر در ترکیه ساعت هشت و نیم شب (یکشنبه) مجوز خروج از ترکیه به ایران و مرز بازرگان را دریافت کرده‌اند، اما حتی رانندگان و کامیون‌های ترک که در مرز ایران منتظر ورود به ترکیه بودند نتواستند به این کشور وارد شوند.
کامی با تاکید بر اینکه این مساله در کوتاه مدت حل می‌شود، افزود: این موضوع به دلیل مسائل ایمنی و بهداشتی قابل پیش‌بینی بود. اگر تدابیر ایمنی در مرزها اندیشیده شود و هر دو طرف کنترل‌های ویژه روزانه داشته باشند، این مشکل حل خواهد شد.
عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که با این کار خود کشور ترکیه نیز متضرر خواهد شد، چرا که توقف کار تجاری و کامیون‌ها می‌تواند از نظر اقتصادی به همه ضربه بزند.
وی به تجار توصیه کرد که کمی برای ارسال کامیون به این مرز دست نگه دارند، چرا که زمان مشخصی برای بازگشایی این مرز علام نشده است.
کامی با بیان اینکه روز یکشنبه و دوشنبه حجم دریافت کانتینر از اتاق بازرگانی افت داشته است، افزود: در این دو روز شرکت‌های حمل و نقل برای دریافت کارنتیر به اتاقهای بازرگانی مراجعه نداشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد آنها بارگیری نداشته‌اند.
درهای ورود و خروج مرز بازرگان از طرف دولت ترکیه از ساعت ۱۳روز گذشته (یکشنبه) بسته شده و بنابر سخنگوی گمرک، دلیل بسته شدن این مرز تدابیری برای سلامت اتباع ترکیه بوده است.
مرز مهران نیز بعد از چند روز بسته بودن نهایتا روز گذشته بازگشایی شد و ۲۰ دستگاه کامیون عراقی وارد گمرک مهران شدند تا کالاها و بارهای صادراتی ایران را تحویل بگیرند و به عراق تحویل دهند.
به دلیل بسته شدن مرز مهران، هزار دستگاه کامیون صادراتی در این مرز متوقف مانده بود.
سخنگوی گمرک در این زمینه گفت:‌ حدود ۸ روز است که رانندگان کامیون ایرانی و عراقی در دو طرف مستقر و منتظر تصمیمات کشور عراق هستند. بسته شدن مرز به غیر از موضوعات اقتصادی،‌ موضوعات اجتماعی را هم در بر دارد و امیدواریم جابجایی کالاها با کمترین مشکل به سمت عراق اتفاق افتد.
به گفته لطیفی در این چند روز به دلیل بسته بودن مرز مهران بار صادراتی جدید به آنجا ارسال نشده و هزار کامیون معطل در مرز آنهایی بودند که پیش از تصمیم بسته شدن مرز به آنجا ارسال شدند.

درخواست ایجاد قرنطیه مرزی کردیم

در همین زمینه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از ارسال نامه‌ای برای معاون اول رییس جمهور برای قرنطینه مرزی خبر داد.
مسعود خوانساری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: برای حفظ جریان صادرات، طی نامه‌ای از معاون اول رییس جمهور خواستیم تا نسبت به ایجاد قرنطینه مرزی با همکاری وزارت امور خارجه، راه و شهرسازی و با ظارت سازمان بهداشت جهانی اقدام کنند.
وی افزود: قرنطینه برای رانندگان هم قابل اجراست. قطع صادرات خسارت جدی به اقتصاد ملی آن هم در ماه پایانی سال وارد می‌کند. این نامه در حالی ارسال شده که تاکنون دولت‌های ترکمنستان، افغانستان، کویت، ترکیه، پاکستان و ارمنستان مرزهای خود را با ایران بسته‌اند و دولت عراق نیز ورود و خروج اتباع ایرانی و عراقی را ممنوع کرده و رانندگان کامیون برای عبور از مرز نیز باید آزمایشات مربوط به بیماری کرونا را بدهند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.