صفحه اصلی / استان ها / گردویی که سرما آن را از پای در نمی‌آورد
گردویی که سرما آن را از پای در نمی‌آورد

گردویی که سرما آن را از پای در نمی‌آورد

کسب و کار نیوز:رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: ارقام گردوی فرنور و چندلر از ارقام دیرگل بوده و به علت گلدهی دیرهنگام نسبت به گردوهای ایرانی با خطر سرمای بهاره مواجه نمی‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, پرویز مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین ارقام تجاری گردو عبارتند از چندلر، فرنور، یوریکا، پاین، فرانکت، آشلی، سر، چیکو، هارتلی و کارپاتین، اظهار کرد: گردو به‌عنوان چهارمین محصول عمده باغی ایران، پس از پسته دومین محصول خشکباری مهم کشور محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی به خصوص صادرات غیرنفتی اهمیت بالقوه زیادی دارد. ایران قسمت مهمی از رویشگاه گردو بوده و در حال حاضر سومین کشور تولیدکننده گردو در جهان بعد از چین و آمریکا محسوب می‌شود.

وی به ویژگی‌های مهم‌ترین ارقام تجاری گردو اشاره و عنوان کرد: چندلر و فرنور هر دو دیرگل بوده و باردهی جانبی بالایی دارند، یوریکا نسبتاً دیرگل بوده و باردهی جانبی بالایی دارد، پاین زودبارده بوده و باردهی آن بالا است و درز میوه سفتی داشته و اندازه آن متوسط است. همچنین باردهی جانبی و هموگامی بالایی دارد و نسبت به کرم سیب و بلایت حساس است. فرانکت دیرگل، دیربارده، میوه با پوست سخت، کشیده، ناصاف، کوچک و بدون منفذ و درختانی بزرگ با رشد عمودی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه آشلی کیفیت مغز مرغوب بوده و عملکرد بالایی دارد، افزود: سر پرمحصول با باردهی جانبی متوسط، کیفیت بالای مغز و جثه درخت بزرگ آن است. چیکو زودرس بوده و عملکرد بالایی دارد. هارتلی دارای دانه‌های درشت، مغز سفید، پوست چوبی نازک و روشن است که منفذ میوه آن سفت، طعم خوب، با باردهی جانبی و مقاوم به کرم سیب و بلایت گردو است. کارپاتین نیز دارای درصد بالای مغز و مقاومت بالا به سرمای زمستان است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.