صفحه اصلی / استان ها / عقب‌ماندگی استان مرکزی از بازار گیاهان دارویی
عقب‌ماندگی استان مرکزی از بازار گیاهان دارویی

عقب‌ماندگی استان مرکزی از بازار گیاهان دارویی

کسب و کار نیوز:رییس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اراک گفت: میزان گرایش دنیا به سمت گیاهان دارویی در حال افزایش است و بسیاری داروهای شیمیایی تا آن زمان حذف خواهد شد، اما در کشور و همچنین در استان مرکزی به این موضوع توجه زیادی نشده و قطعا از این بازار عقب مانده‌ایم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی جلالوند اظهار کرد: در حال حاضر تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی مزیت صادراتی ندارد البته ممکن است در سال های آینده این مزیت ایجاد شود.

وی افزود: در سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تقریبا ۳۰۰ هکتار بوده و امسال این میزان تولید به ۹۵۰ هکتار رسیده و میزان محصول تولیدی بالغ بر ۵۵۰ تن است.

رییس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲۴ میلیارد دلار بوده که این میزان عدد سنگینی است و قطعا تا سال ۲۰۵۰ رقم قابل توجهی خواهد شد، چرا که میزان گرایش دنیا به سمت گیاهان دارویی در حال افزایش است و بسیاری داروهای شیمیایی تا آن زمان حذف خواهد شد، اما در کشور و همچنین در استان مرکزی به این موضوع توجه زیادی نشده و قطعا از این بازار عقب مانده‌ایم.

جلالوندی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷ هزار گونه گیاه در جهان وجود دارد که ۲۵۰۰ گونه آن دارویی است و ۷۰۰ گونه دارویی در ایران قابلیت تولید شدن دارد.

رییس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه از استان مرکزی در سال گذشته ۵ تن گیاه دارویی صادر شده، گفت: درخصوص محصول زعفران مشکل فروش و بازاریابی وجود دارد و مشکل اصلی، صادرات محصول به صورت خام است. این محصول خام در کشورهای دیگر فرآوری شده و با برند همان کشور به فروش می رسد، بر همین اساس ایجاد بازار برای آن نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

جلالوند بیان کرد: نبود سیستم مکانیزاسون و نبود بازار از مشکلات اصلی این حوزه است. توجه ویژه به گیاهان دارویی و محصولات تولیدی استان بویژه گل

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.