به گزارش کسب و کار نیوز، وی افزود: درحالحاضر شهرداری در حوزه حملونقل عمومی متضرر است و مترو نیز ورشکسته محسوب میشود چرا که دولت سهم خود را در حوزه حملونقل عمومی نمیپردازد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: به طور مثال اگر نرخ بلیت مترو ۳ هزار تومان باشد هزار آن را باید دولت هزار تومان را شهرداری و هزار تومان را شهروند بپردازد ولی اکنون شهرداری ۲ هزار سوبسید و شهروند هزار تومان پرداخت میکند.
علیخانی گفت: از طرفی مترو ورشکسته است و همچنین نمیتوان فعالیت این شرکت را تعطیل کرد و شهرداری مجبور است خودش هزینهها را تأمین کند.
وی گفت: نرخ واقعی نرخ حملونقل عمومی به صورتی حساب میشود که باید کل درآمد شرکت مترو از هزینه دریافت بلیت از هزینههای آن کسر شود و آنچه باقی میماند درآمد شرکت محسوب میشود که اکنون این درآمد کمتر از هزینهها است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ شهرداری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سوبسید یا یارانه برای بلیت حملونقل عمومی پرداخت کرد و ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد داشت امسال این درآمد حدود ۲۵۰ ملیارد تومان پیشبینی شده و میزان یارانه ارائه شده هزار میلیارد تومان است و این یعنی ضرر و ورشکستگی شرکت مترو و باید در این زمینه چارهای اندیشیده شود.
علیخانی تأکید کرد: دولت از طرفی تمایل به افزایش نرخ بلیت ندارد و از طرفی یارانه خود را به حملونقل عمومی نمیپردازد اتوبوسهای شرکت واحد نیز بخشی مربوط به بخش خصوصی هستند و شهرداری باید یارانه آنها را هم بدهد چرا که در غیر اینصورت فعالیت آنها متوقف میشوند و همه این موضوعات جز مشکلاتی است که باید دولت فکری به حال آن کند.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی ما برای افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و به زودی نتیجه نهایی اعلام میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران عنوان کرد: لایحه شهرداری در این زمینه آماده شده و هفته جاری جهت بررسی به شورای شهر واصل میشود. بنابر این اگر اعضای شورا به لایحه شهرداری رأی مثبت دهند، نرخهای جدید در سال آینده اجرایی خواهد شد.