صفحه اصلی / اسلایدر / سایه کرونا بر بازار شب عید
سایه کرونا بر بازار شب عید
خرید شب عید بازار تجریش ۳۲„ ۶»lÏ

تورم، ورود به لیست FATF و کرونا بازار را از رونق می اندازد

سایه کرونا بر بازار شب عید

کسب و کار نیوز - تورم بی سابقه، ورود ایران به لیست سیاه FATF، همه گیری ویروس کرونا و... بازار شب عید را تحت تاثیر قرار داده و بیست و پنج روز مانده تا آغاز سال جدید نشانه های این رکود در بازارها دیده می شود. با ورود ایران به لیست سیاه افزایش قیمت ها در بازار به صورت بسیار هیجانی افزایش یافت و از آنجاییکه که اقتصاد ایران وابسته به نوسانات نرخ دلار و ارز است پیش بینی می شود قیمت ها در آستانه سال نو افزایش پیدا کند و از طرفی دیگر با ورود ویروس کرونا به کشور خودداری مردم از حضور در اماکن پرجمعیت رکود را بر بازارها حاکم خواهد ساخت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار خرید شب عید مردم با موانع بسیار زیادی مواجه شده و زمزمه تعطیلی ها و قرار گرفتن در قرنطینه به این مشکلات دامن می زند. بر اساس آمارها مردم برای خرید شب عید حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می کنند که این آمار مربوط به سالهای گذشته است. اما مشخص نیست کرونا چه تاثیری بر سر گردش مالی بازار شب عید امسال خواهد داشت. به طور قطع مردم با کناره گیری از حضور در بازارها به دلیل ترس از همه گیری این ویروس هزینه کمتری برای شب عید خواهند داشت.

در این رابطه رئیس اتاق اصناف تهران گفت: شیوع ویروس کرونا در ایران بازار شب عید را با توجه به مراعات مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس از رونق می افتد. دقاسم نوده فراهانی گفت: با توجه به ابتلا هموطنان به ویروس کرونا نمی توان بازار را تعطیل کرد اما بدون شک مصرف کنندگان با هدف رعایت نکات بهداشتی میزان مراجعه به بازار و مراکز خرید را به حداقل خواهند رساند که این امر منجر به ایجاد رکود در بازار شب عید می شود. وی افزود: به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا لازم است تا وزارت بهداشت از طریق رسانه ملی آموزش های لازم را به مردم بدهد تا بدین ترتیب میزان مبتلایان به کرونا حداقلی شود. رئیس اتاق اصناف تهران از شهرداری خواست تا با نظافت بیشتر سرویس های بهداشتی اماکن عمومی و تلاش برای فرهنگ سازی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، ضریب انتقال ویروس کرونا را به حداقل برساند. بی‌تردید شیوع کرونا در ایران، بر نقاط دیگری از اقتصاد ایران همچون تجارت خارجی، بهداشت و خدمات وابسته، خدمات بانکی، و سیستم توزیع کالاها اثرگذار خواهد بود، اما کمتر شدن شدت این خسارت به برنامه‌های دولت برای کنترل شیوع کرونا بستگی مستقیم دارد. زیرا در صورت جدی فرض نشدن برنامه‌های دولت در کنترل کرونا، مردم از شیوه‌های انقباضی در اقتصاد بهره خواهند گرفت و کشورهای دیگر نیز از قوانین سختگیرانه‌تری نسبت به تمامی مراودات خود با ایران استفاده خواهند کرد.

ضرر و زیان صنوف تشدید می شود

این در حالی است که رئیس اتاق اصناف تهران همچنین از برگزاری جلسه ای با استانداری برای لغو برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا خبرداد. قاسم نوده فراهانی درباره لغو برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور اظهارکرد: پیشنهاد لغو برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را به استانداری اعلام کرده ایم. وی افزود: با استانداری تهران جلسه ای داریم تا تکلیف برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را مشخص کنیم. رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا در فضای عمومی احتمال بیشتری دارد و مردم به دلیل هراس از ابتلا به این بیماری استقبال کمی از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا خواهند کرد بنابراین تلاش داریم تا برگزاری نمایشگاه با اولویت حفظ سلامت مردم و منافع اصناف لغو شود. این مسئول صنفی خاطرنشان کرد: اصناف مشارکت کننده در این نمایشگاه هزینه هایی را باید بپردازند و اگر منافع آنها به دلیل عدم استقبال مردم تامین نشود، میزان ضرر و زیان صاحبان صنوف تشدید می شود.

اقتصاد ایران تا قبل از گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف نیز شرایط خوبی نداشت

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

در شرایط فعلی و با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف شرایط وعرصه بر بازارها تنگ تر خواهد شد. هرچند تا قبل از این اتفاق نیز شرایط مطلوبی را شاهد نبوده ایم اما با این اتفاق روزنه های امیدی هم که وجود داشت از بین رفته است. این اتفاق می تواند بر بازارها در آستانه سال جدید تاثیرگذار باشد. باز هم تاکید می کنیم که اقتصاد ایران تا قبل از این اتفاق نیز شرایط درستی را تجربه نمی کرد.

با تحریم بانک مرکزی ایران که از مدتها پیش توسط امریکا و عوامل آن انجام شد در عمل ایران از همان روز در لیست سیاه قرار گرفت بنابراین قرار گرفتن دوباره ایران در لیست سیاه “افی ای اتی اف ” اتفاق خاصی را در اقتصاد ایران ایجاد نمی کند. عوامل دیگری هم در راستای تاثیرگذاری بر بازار شب عید و افزایش قیمت ها وجود دارند و ویروس کرونا شاید مهم ترین آن باشد. به طور معمول ترس مردم از همه گیری این ویروس شاید بتواند بر بازارها و رکود بیش از پیش آنها تاثیرگذار باشد.

اما به هر ترتیب تورم و گرانی در بازار وجود داشته و همانند سالهای گذشته با رسیدن به روزهای پایانی سال این موضوع تشدید می شود. قرارگرفتن ایران در لیست سیاه ” اف ای تی اف” ایجاد فرصت مناسب برای گرانی ارز در بازار شده است. بانک مرکزی هم البته تا کنون اقدام قابل توجهی برای کاهش نرخ ارز طی چند هفته اخیر که نرخ دلار بیش از ۱۰۰۰ تومان در بازار افزایش یافت انجام نداده است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.