فرصت عرض اندام آنلاین ها با وحشت کرونا

زیرساخت ضعیف و دردسر رمز پویا مانع رشد خرید آنلاین است

فرصت عرض اندام آنلاین ها با وحشت کرونا

کسب و کار نیوز - در شرایطی که کرونا جان و مال مردم را هدف قرار داده و همه نگران سلامت خود هستند، فرصتی برای عرض اندام کسب و کارهای اینترنتی پیش آمده که از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، در مثل مناقشه نیست و بر ما خرده نگیرید بابت ذکر مثلی که شاید کمی ابهام داشته باشد. بنابراین برویم سراغ اصل موضوع؛ در چنین شرایطی که تک تک صاحبان کسب و کارهای اینترنتی همانند سایر نهادها به فرهنگ سازی برای پیشگیری از کرونا مشغول اند، ترجیح مردم بر این است که از خانه بیرون نروند و خریدهای خود را اینترنتی انجام بدهند؛ اما آیا امکان پذیر است؟ در شرایطی که کسب و کارهای اینترنتی اعم از فروشگاه ها، تاکسی های آنلاین و سایر حوزه ها با معضلی به نام رمز پویا روبه رو هستند، مشکلاتی مانند عدم وجود یک زیرساخت مناسب، عدم فرهنگ سازی و سایر مشکلات باعث شده این اکوسیستم نتواند به بستری جایگزین برای خرید اینترنتی و استفاده از خدمات این نوع کسب و کارها تبدیل شود. «کسب و کار» در گفتگو با کارشناسان و فعالان این کوسیستم، به بررسی این موضوع می پردازد.

بازنگری در شرایط کسب و کارهای اینترنتی

حمیدرضا اعتدال مهر، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

در حالی که بیماری کرونا وارد ایران شده، در مورد اینکه آیا کسب و کارهای مجازی جایگزین مناسبی برای خریدهای سنتی هستند، نمی توان نظر قطعی داد و گفت که این نوع کسب و کارها خوب هستند یا خیر، بنابراین نمی توان به این روش خرید، صفر و یکی نگاه کرد. ما در حال گذار هستیم و این گذار هم به جمیع جهات دارد اتفاق می افتد؛ از مرحله ای که کاملا سنتی خرید می کردیم شاید به مرحله ای که در چندین سال آینده بگوییم اکثر خریدهایمان را داریم با این روش جدید انجام می دهیم. اینکه در چنین موضوعی آنالیز کنیم و بگوییم این کسب و کارها خوب است یا نیست، نمی تواند پاسخ کاملی باشد. گرچه درست است و بحثی که وجود دارد این است که آیا ما زیرساخت هایی که به وجود آوردیم و قوانینی که وضع کردیم، ابزار و ادواتی که تهیه کردیم و امکاناتی که فراهم کردیم اگر خوب می بود در حال حاضر باید کسر بسیار زیادی از جامعه از این طریق نیازشان را مرتفع می کردند؛ یعنی به عنوان یک جایگزین این روش خرید را داشتند. ما وقتی می گوییم که به جای وسیله عمومی حتی المقدور از وسیله شخصی استفاده کنید امروز تاکسی اینترنتی یک ابزار است که این نیاز را برآورده می کند؛ ولی به عنوان مثال در مورد خیلی از چیزهای دیگر که در دنیا این اتفاقات را می تواند رد و بدل کند باید ببینیم به اندازه کافی جلو رفتیم یا نه. مثلا بانک ها می توانستند کاری کنند که دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب نباشد. یک کارشکنی به نام رمز پویا باعث می شود خیلی وقت ها افراد تصمیم بگیرند به بانک مراجعه کنند و کارهایشان را انجام بدهند. این روش تا جایی مشکلات مختلف ایجاد می کند که نمی توانید از ابزار اینترنت به عنوان جایگزین استفاده کنید. در مجموع شاید اتفاقی مانند کرونا باعث می شود یک بار بررسی کنیم و ببینیم که با این تنگ نظری هایمان، قانون های اشتباه و مسائلی که برای این حوزه به وجود آورده ایم چقدر در حال حاضر فرصت را از بین برده ایم. الان وقت خوبی است که بازنگری کنیم و ببینیم ما چقدر فرصت ها را در این حوزه تضییع کردیم. در چنین شرایطی نمی توانم آماری از افزایش یا کاهش خریدهای اینترنتی داشته باشم چون کسب و کارهای مجازی آنقدر تحت تاثیر بحث رمز پویا قرار گرفته اند و کشور دچار تشنج های مختلفی در این مدت هست که امکان پیش بینی نیست. بحث خرید به هر حال فارغ از اینکه این خرید اینترنتی انجام می شود یا فیزیکی، بازارها نشان می دهند اوضاع مالی کشور کلا خوب نیست. بنابراین اگر بیماری کرونا یک درصدی باعث افزایش خریدهای اینترنتی باشد اینقدر پیش از این آمارها منفی بوده است که به راحتی قابل تشخیص نیست مگر اینکه خود مردم در یک نظرسنجی و کار علمی شرکت کنند. من فکر می کنم با آمارهایی که ما در حال حاضر داریم نمی توانیم راجع به این موضوع اظهار نظر کنیم.

آنتی شوک های کسب و کارهای مجازی با وجود کرونا

ناصر غانم زاده، مدیرعامل استارت آپ «نیوُ»

با ورود «کرونا ویروس» به کشور و در شرایطی که مردم ترجیح می دهند از منزل خارج نشوند و خریدهای خود را اینترنتی انجام بدهند؛ اما این نوع کسب و کارها به دلایل مختلف آمادگی لازم را ندارند. در حکایتی می خوانیم: (از یک نفر پرسیدند که «اگر در دریا گیر کرده باشی و کوسه تو را دنبال کند، چکار می کنی؟» گفت: «به بالای درخت می روم.» گفتند: «در دریا که درخت نیست.» گفت: «مجبورم. می فهمید؟ مجبورم.») حالا واقعیت این است که زیرساخت ها درست نیست. در حال حاضر رمز دوم پویا بسیار آزاردهنده است؛ هم از سمت خریداران و هم برای کسب و کارهای اینترنتی؛ اما ما یک غول بزرگ تر به نام کرونا داریم. بنابراین شما مجبورید با این وضعیت کنار بیایید. طبیعتاً کسب و کارهای اینترنتی هم باید وضعیتشان را بهتر کنند. ما در حال حاضر بین انتخاب بد و خوب قرار داریم. ترجیح مردم این است که بیرون نروند. هرچند زیرساخت های کسب و کارهای اینترنتی مشکل دارد و کمبود منابع وجود دارد؛ چه در بحث های حمل و نقلی و چه در بحث های تامین (Supply Chain management زنجیره تامین محصولات) و همین طور بحث پرداخت؛ ولی خطر کرونا خیلی بزرگ تر از اذیتی است که برای استفاده از رمز پویا برای خریدهای اینترنتی می شوید. واقعا رمز پویا آزاردهنده است و کسب و کارهای اینترنتی در پی آن، درصدهای مختلفی از کاهش تراکنش ها اعلام می کنند؛ ولی شما اگر بین احتمال اینکه ۱۰ درصد کرونا بگیرید و احتمال اینکه ۳ بار رمز پویای خود را اشتباه بزنید، کدام را انتخاب می کنید؟ قطعاً باید برای رمز پویا فکر جدی کرد و وضعیتش بهتر شود. برای لغو این کار دیر است. پس باید آن را درست کرد؛ ولی بحثی که وجود دارد، این است که مجبوریم زیرساخت هایمان را درست کنیم. اگر باهوش باشیم، سعی می کنیم زیرساخت هایمان را درست کنیم نه برای این موقعیت خاص، که برای آینده؛ یعنی نباید موضعی و سطحی به این موضوع نگاه کنیم. در این شرایط باید سعی کنیم زیرساخت های پرداخت، حمل و نقلی و جابه جایی مواد و.. را اصلاح کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.