۴ اتفاق جدید برای مستر بلیط
موسس مستر بلیط در این نشست خبری از چهار تغییر مهم و اساسی به مناسبت ورود این سرویس به چهارمین سال فعالیت خود خبر داد. یکی از اصلیترین سرویسهایی که این شرکت به تازگی راهاندازی کرده باشگاه مشتریان است. اشجع در مورد سومین اتفاق مهم یعنی سامانه خودکار خدمات مشتریان گفت: «این موضوع در حال تست است و به مرور در دسترس همه قرار میگیرد و به این شکل است که وقتی مشتری با مرکز تماس میگیرد به صورت خودکار بر اساس ارتباطات و تماسهای گذشته تمام سفرهایش شناسایی شده و میتواند از طریق تلفن بلیطش را کنسل یا پیگیری وضعیت کند.» او پیشبینی کرد که در سال آینده ۴۰ درصد از تماسهای مشتریان از طریق این سامانه پاسخ داده شود. به گفته اشجع تیم خدمات مشتریان مستر بلیط از ۳۵ نفر تشکیل شده که در اصفهان مستقر هستند. اشجع در این زمینه گفت: «تلاش میکنیم تا تجربه بد مشتریان و هزینههای گزاف در این بازار را اصلاح کنیم. در همین راستا تصمیم به شروع همکاری با سرویس ماکسی تاکسی برای آنلاین کردن سرویسدهی تاکسیهای بین شهری کردهایم. در این زمینه در حال بررسی تعهدات تاکسیهای بین شهری برای فراهم کردن راحتی مسافران هستیم.»
مدیرعامل مستر بلیط معتقد است سالانه ۲۰ میلیون مسافر تقاضای مسافرت با کشتی را دارند؛ اما سامانه و ساماندهی مناسبی برای این موضوع وجود ندارد. او در این خصوص گفت: «با شرکت کشتیرانی والفجر همکاریهایی را شروع کردیم و در مرحله اول تمرکز خود را بر کشتیهای بنادر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس گذاشته و در مرحله دوم به دنبال فراهم کردن شرایط سفر از بندرها به جزایر ایران هستیم.»
همچنین مدیرعامل مستر بلیط در مورد سامانه اجاره خودرو در شهرهای مختلف هم خبر داد و گفت: «با بررسیهایی که صورت گرفته به این نتیجه رسیدهایم که بسیاری از مسافران هواپیمایی نیاز به خودرو در شهرهای مقصد دارند. ما با همکاری ناواران قصد داریم تا این شرایط را برای مسافران فراهم کنیم. البته این کار نیاز به فرهنگسازی دارد و سعی داریم به این فرهنگسازی کمک کنیم.»
افزایش هزینه رقابت برای استارت آپ ها
حمیدرضا اعتدال مهر، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی
اینترنت باعث شد یک سری کسب و کارهایی به وجود آمدند که برای جذب مشتری از ادوات و ابزار معمول استفاده نمی کردند؛ یعنی تا قبل از این هر مغازه ای که می خواست کار کند، یک ویترین داشت و روال تبلیغات به این شکل بود که از برچسب، بیلبورد و تراکت استفاده می کردند. اینها روش های جذب مشتری بود. طبیعتا سرویس دهی بر این اساس بنا شده بود. آمدن اینترنت و تبلیغات اینترنتی شرایطی را به وجود آورد که کسانی که تازه وارد این بازار می شدند و می خواستند سرمایه گذاری جدیدتری کنند از وب سایت شروع کردند و تبلیغات اینترنتی به جهت اینکه در آن ابتدا بسیار ارزان بود و می شد در رقابت به سرعت از دیگر همکاران مسابقه را برد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. امروز اتفاقی که افتاده این است که تراکم در اینجا زیاد شده است؛ یعنی تعداد کسانی که از این ابزار و ادوات استفاده کردند، زیاد است و در این حوزه، کار به رقابت می کشد. بنابراین در این رقابت قیمت تبلیغات به شدت گران شده و جذب و نگهداری نیروی دولوپر (Developer ) بسیار گران است. به خاطر به وجود آمدن این رقابت، یک معلوماتی نیاز است. شما راجع به هویت بصری برندتان باید درست کار کنید و راجع به UX باید تجربه داشته باشید. همه اینها باعث شده افراد برای جذب مشتری روش های کمکی دیگری را نیز داشته باشند. من با قطع اینترنت یا هر ابزاری که شرایط کاسبی مردم را از ثبات بیرون آورد، منتقد صددرصدم اما از طرفی هم می گویم اگر کسب و کاری می خواهد یک لاین و روش فروش اضافه کند این روش را تقصیر قطعی اینترنت در آبان بگذارد کم لطفی و فرافکنی است. نکته دوم این است که قطعی اینترنت در چند روز گذشته آسیب زده، از طرفی بحث رمز پویا باید اختیاری باشد و این ظلمی است که در حق کسب و کارها دارد اتفاق می افتد که یک نهادی با یک بخشنامه سبک زندگی مردم را عوض کند. اینها همه مباحثی است که در جای خودش به آنها نقد داریم. ما داریم به سمتی می رویم که همان کسب و کارهایی که دارند کار می کنند تا ابد بتوانند بازار را نگه دارند و رقابت جدیدی به وجود نیاید یعنی ما با این کارهایی که داریم انجام می دهیم دیگر نمی توانیم انتظار داشته باشیم که یک جوانی بیاید و استارتاپی را راه اندازی کند و به قله های موفقیت برسد یعنی انگار داریم در را می بندیم و ورودی را تنگ تر می کنیم که کسی نتواند وارد شود و این کار، کار غیرمنصفانه و غیراخلاقی است که متاسفانه دوستان عامدانه یا به دلیل بی سوادی و بی تجربگی دارند انجام می دهند.