صفحه اصلی / اجتماعی / تشکیل ۲۲ هزار پرونده قصور پزشکی در ۹ ماه
تشکیل ۲۲ هزار پرونده قصور پزشکی در ۹ ماه

قصور پزشکی در 9 ماهه نخست سال 98، 11 درصد رشد داشته است

تشکیل ۲۲ هزار پرونده قصور پزشکی در ۹ ماه

کسب و کار نیوز- زمانی که صحبت از قصور پزشکی می شود ناخوداگاه به یاد پرونده پزشکی عباس کیارستمی، کارگردان بنام کشور می افتیم که به نقل از نزدیکان وی به دلیل قصور پزشکی از دنیا رفت و پرونده شکایت آنها نیز به جایی که باید نرسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اگرچه نمی توان واژه “قصور” را به همه شاغلین این صنف نسبت داد اما کم نیست پرونده هایی که در این رابطه تشکیل شده و می شوند و البته در این بین برخی از بیماران نیز به علت پر پیچ و خم بودن روند پیگیری، از احقاق حقوق خود منصرف می شوند. در سالهای اخیر میزان شکایت مردم در رابطه با اشتباهات پزشکی افزایش بسیاری داشته و رئیس سازمان پزشکی قانونی طی روزهای اخیر از تشکیل بیش از ۲۲ هزار پرونده قصور پزشکی در ایران طی ۹ ماه نخست سال ۹۸ و افزایش ۱۱ درصدی این پدیده در ایران طی این مدت خبر داده است.

عباس مسجدی آرانی گفته این میزان قصور پزشکی از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال جاری رخ داده است. به گفته وی، قصور پزشکی در مدت یادشده، نسبت به سال گذشته، پنج درصد افزایش داشته است. وی افزود که آمار پرونده‌های قضایی درباره قصور پزشکی در سال‌ ۹۷ و ۹۸ به اندازه‌ای قابل توجه بوده که نیاز به یک فضای فیزیکی قابل توجه (ساختمان بزرگ) بود. رئیس پزشکی قانونی ایران در عین حال درباره آمار پرونده‌های تشکیل شده در کمیسیون‌های پزشکی گفت در سال ۱۳۹۷، ۲۰ هزار پرونده در خصوص قصور پزشکی در این کمیسیون‌ها تشکیل شده که قصور در «۴۶ درصد این پرونده‌ها به اثبات رسیده و بقیه تبرئه شدند. این در حالی است که در سال ۹۶ نیز احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی از رشد ۲۱ درصدی محکومیت پزشکان خبر داده و گفته بود که آمار «قصور پزشکی» در ایران رو به افزایش است.

۶۰ درصد پرونده‌های قصور پزشکی تبرئه می‌شوند

اما مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران می گوید: از پروندهای که در زمینه قصور پزشکی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع می‌شود ۴۰ درصد قصورها محرز می‌شود و ۶۰ درصد پرونده‌ها هم تبرئه می‌شوند. بیشترین تعداد شکایات قصور پزشکی از فروردین تا آبان سال جاری به ترتیب مربوط به رشته‌های دندان‌پزشکی با ۶۶۲، زنان و زایمان با ۵۱۹، جراحی عمومی با ۴۴۷، جراحی ارتوپدی با ۳۲۷، پزشکان عمومی با ۲۹۲، گوش حلق و بینی با ۲۲۸ و پرستاری با ۲۱۴ بوده است.

طی یک بررسی در آمریکا حدود ۹/۵ درصد از مرگ‌ها به خاطر خطای پزشکی اتفاق می‌افتد. در استرالیا این آمار به ۱۲ درصد می‌رسد و در کانادا ۱۱/۳ درصد از افرادی که در یک سال می‌میرند، قربانی خطای پزشکی هستند و آمار مرگ ناشی از قصور کادر درمانی در انگلیس و آلمان هم حدود ۲ درصد برآورد شده است. گفته می‌شود  بسیاری از پرونده‌های مربوط به شکایات پزشکی در کشور ناشی از عوارض پزشکی است. عوارضی که بروز آن ناخواسته بوده و پزشک در ایجاد آن نقشی ندارد فلذا قصوری مرتکب نشده است. اما قصور ناشی از سهل‌انگاری و عدم تعهد به کار هم از آن دست مواردی است که بروز آن کم نیست.

تلاش بسیاری باید در راستای مسئولیت پذیری پزشکان انجام شود

کامران سلطانی، مدیرکل امور کمیسیون پزشکی سازمان پزشکی قانونی

نمی توان منکر تلاش های بسیاری که پزشکان در طول عمر خدمت خود دارند شد چراکه این قشر از جامعه برای ارائه خدکت به مردم و مسئولیت پذیری خود قسم خورده اند و شواهد هم نشان از مسئولیت پذیری این افراد دارد. در هر شغل و یا حرفه ای احتمال اشتباه وجود دارد و نمی توان گفت در حرفه پزشکی باید استثنا وجود داشته باشد اما از آنجاییکه که پزشکی با جان و سلامت مردم در ارتباط است باید دقت عمل بسیاری وجود داشته باشد.

اینکه اعلام شده آمار قصور پزشکی ۱۱ درصد افزایش داشته است نشان می دهد که تلاش بسیاری باید در راستای مسئولیت پذیری پزشکان انجام شود. پرونده هایی که در رابطه با اشتباهات پزشکی و قصور آنها به سازمان پزشکی قانونی ارسال می شود با نهایت دقت و انصاف توسط پزشکان بسیار متخصص و حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرند.

متاسفانه آمار شکایت از پزشکان افزایش یافته و قضاوت را مشکل کرده است. در رابطه با قصور پزشکی اگر عمد یا قصور عمده و واضحی در کار باشد که نباید آن قصور توسط آن پزشک انجام می‌گرفت، مثل تمامی کارکنان دولت و مثل قضات و مثل جاهای دیگر که هیئت بررسی تخلفات دارند، هیئت بررسی تخلفات داریم که مجازاتش از کم شروع‌شده و در نهایت به بیشترین مجازات که انفصال دائم از کلیه خدمات دولتی در تمام کشور است منتهی می‌شود که مجازات سنگینی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.