مینا حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، کما فی السابق زمانی که افسار قیمت خودرو رها می شود و به دلایل مختلفی از جمله عرضه قطره چکانی خودرو به بازار و نزدیک شدن به شب عید شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار هستیم، هر روز مسئولی تریبون را به دست می گیرد و گناه را بر گردن دیگری می اندازد. این بار سایت های آگهی و فروش خودرو قربانیان واقعی این بازار هستند تا گناه را بر گردن آنها بیندازند. به همین بهانه پای صحبت های شهرام شاهکار، مدیرعامل بخش خودروی سایت دیوار نشستیم تا چند و چون نظارت سایت دیوار را بررسی کنیم. مدیرعامل بخش خودروی سایت دیوار در گفتگو با «کسب و کار» گفت: «دیوار بهعنوان یکی از بزرگترین کسبوکارهای اینترنتی ایران که بستری را برای فعالیت بالغ بر ۳۸۰.۰۰۰ کسبوکار کوچک و بزرگ در کشور فراهم آورده، برای جلوگیری از سوداگری و تشویش در بازار خودرو، در ماههای گذشته اقداماتی انجام داده تا بتواند به نفع مردم و خریداران از تلاطم در قیمت آگهیهای بازار خودرو جلوگیری کند؛ راهکارهایی کارشناسی شده که از محدودیت در ثبت آگهیها تا نحوه قیمت گذاری آگهیهای خودرو را شامل میشود. ما در سایت دیوار بر اساس برند، مدل، تیپ، سال ساخت و میزان کارکرد هر خودرو، سقف قیمت متعارف را توسط هوش مصنوعی و با استخراج قیمتهای واقعی معاملات از مراکز تعویض پلاک به دست میآوریم. به این معنی که اگر کاربر آگهی دهنده قیمتی بالاتر از سقف قیمت متعارف و متناسب با خودروی خود را در آگهی به ثبت برساند، قیمت به صورت سیستماتیک از آگهی حذف شده و به جای آن عبارت «توافقی» نمایش داده میشود. در این حالت، امکان ثبت قیمت در توضیحات آگهی هم میسر نبوده و بنابراین تنها آگهیهایی که قیمت متعارف دارند امکان نمایش قیمت را خواهند داشت.» شهرام شاهکار در مورد سیاست کنترلی دیوار در زمان التهاب قیمت خودرو گفت: «از سوی دیگر برای اعمال سیاستهای کنترلی زمانی که قیمتهای بازار به دلایل اقتصادی دچار التهاب شده و روند قیمتها صعودی است دیوار سقف قیمتها را با یک ماه تاخیر بهروزرسانی میکند. این در حالی است که در شرایط معکوس که قیمتهای بازار خودرو روند کاهشی را تجربه میکنند، بهروزرسانی سقف قیمتهای خودرو بهصورت روزانه اعمال میشوند. محدودیت در انتشار آگهی برای هر فرد نیز یکی از اقدامات پیشگیرانه دیگر برای جلوگیری از سوء استفاده اخلالگران است که از ابتدای امسال در سایت دیوار اعمال شده است. یکی از ریشههای تلاطم در بازار آنلاین خودرو بدون هزینه بودن ثبت آگهی در بسترهای مختلف بوده است. وجود رایگان چنین بسترهایی باعث تولید تعداد زیادی آگهی غیرواقعی و تأثیرگذاری روی ذهن مخاطبان میلیونی آنها شده است. دیوار برای حذف این فضا و کاهش قابلتوجه آگهیهای غیرواقعی اقدام به اخذ هزینه از کاربرانی کرده که بیش از ۳ آگهی در هر ماه منتشر میکنند. با پرداخت هزینه برای ثبت آگهیهای بیشتر، آگهی دهنده هویت خود را محرز میکند؛ در نتیجه دلالانی که به قصد ایجاد اخلال در بازار اقدام میکنند از ثبت آگهی با پرداخت هزینه خودداری میکنند. حتی به فرض آنکه با محدودیت در ثبت تعداد آگهی رایگان باز هم اشخاصی درصدد اخلال در بازار خودرو باشند و بخواهند با پرداخت هزینه نسبت به درج آگهی غیرواقعی اقدام کنند، با محدود کردن ثبت بیش از ۳ آگهی در روز حتی با پرداخت هزینه، ابتکار عمل از دلالان گرفته شده و با اعمال این روش از ثبت آگهیهای جمعی و غیر واقعی به منظور ایجاد التهاب در بازار جلوگیری خواهد شد. در سایت دیوار برای جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو راهکار دیگری وجود دارد. از آنجا که عدهای با قصد ایجاد تقاضای غیرواقعی و جهت دهی به قیمتهای بازار اقدام به ثبت آگهیهای غیر واقعی درخواست خرید خودرو میکردند، دیوار نسبت به حذف کلی این گونه آگهیها و عدم امکان ثبت آنها به طور کامل اقدام کرده است.» او ادامه داد: «دیوار علاوه بر این محدویتهای نظارتی، با ارائه خدمات کارشناسی خودرو هم به شفافیت معاملات در بازار خودرو کمک میکند. سایت دیوار در تازهترین اقدام برای ایجاد شفافیت در بازار خرید و فروش خودرو، خدمات کارشناسی خودرو در محل را به کاربران ارائه میدهد. نام این سرویس «کارنامه» است که با کمک آن هم خریدار و هم فروشنده میتوانند درخواست اعزام کارشناس را برای ارزیابی خودرو پیش از معامله داشته باشند. کارنامه با ارسال یک گزارش کارشناسی دقیق و مشاوره در قیمت به کاربران کمک میکند تا خرید مطمئن و دقیقتری داشته باشند. اگر هم کاربری قصد فروش خودرو را روی سایت دیوار دارد، گزارش جامع کارنامه میتواند ضمیمه آگهی شود تا با ایجاد اعتماد در خریداران، به سرعت فروش رفتن خودرو کمک کند. کاهش ۲۶ درصدی میزان تولید خودرو در ۹ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، همزمان با افزایش تقاضای خرید خودرو در روزهای پایانی سال، ممنوعیت واردات و تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایهای، از دلایل اصلی اقتصادی افزایش قیمت خودرو در ماههای گذشته است. ما در سایت دیوار با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و قوانین سختگیرانه روی قیمتهای آگهیهای خودرو نظارت کامل داریم و می توانیم مطمئن باشیم که دیوار نقشی در التهابات اخیر بازار خودرو ندارد. ما همواره تلاش میکنیم در کنار مردم باشیم و در بهبود وضعیت اقتصادی مردم و جلوگیری از رکود نقش جدیمان را ایفا کنیم.»