صفحه اصلی / اجتماعی / ماسک در داروخانه ها نایاب شد
ماسک در داروخانه ها نایاب شد

تاجران چینی ماسک های ایرانی را پیش خرید کردند

ماسک در داروخانه ها نایاب شد

کسب و کار نیوز- با گسترش خطر ویروس کرونای جدید در نقاطی از چین، یک کارشناس خبر داد که تاجران چینی در حال پیش‌خرید ماسک‌های تولیدی ایران هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار خرید و فروش ماسک در ایران به دلیل ترس از واگیری کرونا به طرز بی سابقه ای داغ شده و این در حالی است که با وجود تقاضای بالا عرضه وجود ندارد. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از کمبود ماسک در داروخانه‌های کشور بخصوص تهران خبر داده‌اند اما چند کاربر نیز درباره چنین موضوعی ابراز تردید کرده‌اند. فعالان بازار بر این باورند که چون چین از ایران درخواست ماسک کرده در بازار ایران ماسک نایاب شده و بازار سیاه این کالا در فضای مجازی و سایت دیوار به راه افتاده است. اما آیا می توان باور کرد که کشور چین که طی ده روز بیمارستانی مجهز می سازد از ایران ماسک وارد کرده است؟ در فضای مجازی قیمت های نجومی و غیرقابل باور فروش انواع ماسک ها با توضیحات کارشناسانه دیده می شود که در حال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند.

چین تمام تولیدات ماسک های ایران را پیش‌خرید کرده و می کند

البته طی چند روز گذشته اعلام شد که سفارت ایران در چین از ورود «یک میلیون ماسک بهداشتی اهدایی هلال احمر ایران به پکن» داده است. فیصل مرداسی، مشاور انجمن صنایع بهداشتی، گفته است برخی بازرگانان چینی به ایران آمده و در حال خرید ماسک‌های تولید ایران هستند. به گفته وی، با توجه به گستردگی بیماری کرونا در چین و سایر کشورها، خبردار شدیم تاجران چینی به ایران آمده‌اند و در حال خرید ماسک‌های ایرانی بوده و تقریبا تمام تولیدات ما را پیش‌خرید کرده و می کنند.

خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است

اما سید حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که با هماهنگی انجام شده با گمرک، خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است. وی درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر صادرات ماسک طبی از ایران به کشور چین به دنبال شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور چین، تقاضای جهانی برای استفاده از ماسک‌های طبی افزایش پیدا کرد و از طرفی برخی واسطه‌ها به دنبال خریداری این ماسک‌ها و صادرات به چین بودند.

برای اینکه بتوانیم نیازهای داخل کشور را مدیریت کنیم، اعلام کردیم که خروج هرگونه تجهیزات پزشکی باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و مازاد نیاز داخلی را می‌توانیم در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم. وی ادامه داد: از طرفی برخی به دنبال این بودند که ماسک‌های طبی را اهدا کنند، اما به هر حال خروج تجهیزات و ملزومات پزشکی که ماسک طبی هم بخشی از آن محسوب می‌شود، باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و حتی این مورد را به گمرک هم اعلام کردیم. در روزهای اخیر افزایش خاصی در صادرات ماسک طبی نداشتیم.
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: این اقدام برای جلوگیری از بروز کمبود ماسک طبی در کشور انجام شد. ماسک طبی در حال حاضر توسط ۱۵ تولیدکننده داخلی در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات در این زمینه نداریم. حتی این تولیدکننده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند میزان تولید خود را افزایش دهند. تولید داخلی ماسک طبی می‌تواند پاسخگوی نیاز داخلی کشور باشد و مردم نگرانی در زمینه کمبود ماسک طبی نداشته باشند.

ماسک‌ «ضدکرونا» به بازار آمد

هرچند وزارت بهداشت طی روزهای گذشته بارها تاکید کرده است که این ویروس به کشور وارد نشده است اما موج خبری ایجاد شده و نگرانی بابت شیوع این بیماری در کشور، باعث شده تا عده‌ای از افراد سودجو با تبلیغات کاذب در فضای مجازی به فکر کسب درآمد باشند، به صورتی که با جست‌وجویی در فضای مجازی به سادگی با آگهی‌هایی درباره فروش ماسک‌های «ضد کرونا» با قیمت‌های بالا مواجه می‌شویم. فروش ماسک‌های ضد کرونا درحالی در فضای مجازی صورت می‌گیرد که ممکن است این کالای سلامت محور از کیفیت و جنس مطلوب برخوردار نباشد و سلامت افراد جامعه را تهدید کند. ماسک‌هایی که بعضا بر خلاف ادعای مطرح شده «خاص» نیستند و آن ها را به راحتی می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد.

نگرانی از واگیری کرونا موجی سودجویی بسیاری شده است

مرتضی مقدم، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی مشهد

با توجه به اینکه شیوع کرونا در جهان افزایش پیدا کرده مردم در ایران نیز با شنیدن اخبار ضد و نقیض در این رابطه به دلیل نگرانی از واگیری کرونا اقدام به خرید ماسک های مختلف کرده اند و تب خرید ماسک در بین مردم ناشی از جو روانی ایجاد شده بابت شیوع بیماری کرونا است. همچنین اخبار مربوط به فروش این ماسک ها به چین نیز موجب شده در بازار کمبودهایی دیده شود. از آنجایی که پس از بروز اتفاقاتی از این دست بازار ملتهب می شود امروز نیز همین شرایط برای بازار ماسک بخصوص ماسک های نانویی افتاده است. سواستفاده از شرایطی که امروز جهان و به دنبال آن ایران به آن دچار شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید با سودجویانی که بازار خرید و فروش ماسک را با قیمت های غیرمتعارف آغاز کرده اند برخورد شود.

قیمت مصوب ماسک بین ۱۵ هزار ریال تا ۳۵ هزار ریال است و باید از فعالیت افرادی که بالاتر از این قیمت، محصول را عرضه کنند برخورد شود. افراد سودجو به دنبال شایعه گسترش بیماری کرونا سبب خرید غیرمنطقی و بیش از نیاز ماسک در سطح جامعه شده‌اند در حالی که هم‌اکنون ماسکهای تولید داخل به اندازه کافی در دسترس شهروندان قرار دارند. در همین چارچوب به واحدهای توزیع تجهیزات پزشکی ابلاغ شده هر واحد فقط ۵ تا ۱۰ ماسک را در اختیار متقاضیان قرار دهد. همچنین با افرادی که ماسک را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند برخورد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.