به گزارش کسب و کار نیوز، اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها شهرت جهانی دارند و بیشترین نیاز خطوط هوایی موجود در جهان را با محصولات خود برطرف میکنند. شرکتهایی چون بوئینگ، ایرباس و ای تی آر از بزرگترین شرکتهای فعال در این زمینه هستند.
هواپیماهایی که در این کارخانهها تولید میشود محدود بوده و ممکن است از یک نوع هواپیما برای فروش به چند ایرلاین مختلف استفاده شود. با توجه به این موضوه خطوط هوایی برای اینکه بتوانند تفاوت میان هواپیماهای خود با دیگران را نشان دهند باید به فکر راه حلی میبودند.
لیوری یا همان رنگآمیزی بدنه هواپیما راه حلی بود که ایرلاینها با استفاده از آن توانستند این تمایز را در هواپیماهای خود که همه ساله هزاران مسافر با استفاده از بلیط هواپیما و بلیط خارجی در سرتاسر جهان به مقاصد مورد نظرشان منتقل میشدند ایجاد کنند.
آغاز لوری هواپیماها
بعد از اتمام جنگ جهانی دوم بشریت شاهد تکامل عظیمی و بزرگی در بخش طراحی و ساخت هواپیماها بودند و این وسیله نقلیه به ابزاری تبدیل شد که نشانگر هویت یک شرکت و نام تجاری آنها بود در در بین پرطرفدارترین وسایل نقلیه قرار گرفت.
همه ساله میلیونها نفر با استفاده از خرید بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما به انجام انواع سفرهای داخلی و یا خارجی خواهند پرداخت. لوری هواپیماها تا آنجایی پیش رفت که حتی هنرمندانی چون ریموند لووی و آلکساندر جرارد در این زمینه فعالیتهایی داشتهاند.
در ابتدا از اصطلاح لیوری برای لباسی بود که به شکلی یکنواخت طراحی و دوخته میشدند و خدمتکارانی که برای خانوادههای ثروتمند کار میکردند از آنها استفاده میکردند. بعد از سال ۱۹۵۰ و با ورود خط آنه به زندگی بشر و افزایش میزان استفاده از کشتیهای بخار این اصطلاح در این زمینه نیز بکار برده شد.
از سال ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ لیوری هواپیما به شکلی گسترده و فراگیر در تمامی ناوگان هواپیمایی اجرا شد و انجام گرفت و افراد زیادی با استفاده از این نوع هواپیماها و با تهیه بلیط هواپیما و بلیط خارجی به مقاصد مورد نظرشان منتقل میشدند.
نکات جالب در رابطه با این فرآیند
نقاشی و یا رنگآمیزی برروی بدنه هواپیماهایی که همه ساله افراد زیادی را با بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما جابجا میکنند در چند لایه انجام خواهد شد که این موضوع سبب میشود تا رنگ بدنه براق باشد و همچنین زودتر خشک شود. استفاده از این نوع روش رنگآمیزی سبب میشود تا رنگ بدمه هواپیما از دوام بیشتری برخوردار شود و علاوهبر این وزن کمتری داشته باشد.
شاید دانستن این موضوع که رنگ هواپیماهایی که همه ساله میلیونها مسافر با استفاده از آنها و با تهیه بلیط هواپیما و بلیط خارجی در تمامی خطوط هوایی جابجا میشوند حدود ۴۵۰ کیلوگرم میباشد جالب توجه باشد. رنگآمیزی لایهای سبب میشود تا چیزی حدود ۳۰ درصد از وزن رنگ مورد نیاز برای هواپیما کاهش پیدا کند.
گاها برای زیباتر شدن و یا ایجاد نقشی جدید و چالش برانگیز در بدنه هواپیماها از استیکرها استفاده خواهد شد.
اگر بخواهیم یک هواپیمای ایرباس ۳۸۰ را رنگآمیزی کنیم نیازاست از ۲۴ نقاشی که در این زمینه متخصص هستند به مدت دو هفته استفاده کرد. نکته قابل توجه در این فرآیند این است که در این رنگآمیزی چیزی حدود ۲۳۰۰ لیتر رنگ نیاز میباشد.
وزن این مقدار رنگ حدود ۶۵۰ کیلوگرم میباشد که برای رنگآمیزی در ۵ لایه بکار گرفته میشود. با استفاده از این مقدار رنگ میتوان ۳۵۰۰ متر مربع را رنگ آمیزی کرد. همه ساله میلیونها مسافر با استفاده از این نوع هواپیما و با تهیه بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما به مقاصد مورد نظرشان منتقل خواهند شد.
شرکت هواپیماهایی امارات برای رنگآمیزی هواپیمای ایرباس ۳۸۰ خود از ۳۲ متخصص در این زمینه استفاده کرد که کار آنها برای رنگآمیزی این نوع هواپیما ۱۵ روز به طول انجامید. برای رنگآمیزی این هواپیما که در ۷ لایه انجام شده است حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم رنگ مصرف شده است.
این شرکت همه ساله با استفاده از این هواپیما هزاران مسافری که با تهیه بلیط هواپیما و بلیط خارجی قصد انجام سفر هوایی دارند را به مقاصد مورد نظرشان منتقل کردهاند.
اجزای سازنده لیوری هواپیما
امروزه شرکتهای هواپیماهایی به این وسیله نقلیه به شکل یک لوگوی متحرک نگاه میکند که میتواند به شکلی موثر به تبلیغ آن شرکت هواپیمایی بپردازد. در طراحی لیوری این نوع هواپیماها که همه ساله افراد زیادی را با استفاده از بلیط هواپیما و با بلیط ارزان به مقاصد مورد نظرشان منتقل میکنند.
مشخصاتی بکار رفته میشود که شامل یک متن تجاری که با قلمی مخصوص نوشته شده باشد، اندازه و نوع آن براساس کوچک و یا بزرگ بودن حروف و سایز نوشته، نحوه قرارگیری حروف در کنار یکدیگر و وزن و نسبت نوشته خواهد بود.
تمامی این مواردی که در لیوری یک هواپیما باید رعایت شود به نوع هواپیمای مورد نظر بستگی دارد و در هرچه هواپیمای مورد نظر بزرگتر باشد علایمی که برروی آن نگاشته میشود نیز باید بزرگتر باشند. نوشتههایی که برروی بدنه هواپیماها قرار داده میشوند باید به شکلی طراحی شوند که در حالت منحنی نیز خوانایی خوبی داشته باشند و به راحتی قابل خواندن باشند.
یکنواخت کردن و یکسانسازی لیوری خطوط هوایی از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ شروع شده است. پیش از این خطوط هواپیمایی به شکلی سفارشی از لیوریهای مختلف برای هواپیماهای خود استفاده میکردند و از آنها برای جابجایی مسافرانی که با بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما قصد انجام سفر هوایی را داشتهاند مورد استفاده قرار میگرفت.
شرکت ایرفلوت برای هواپیماهای خود از طرحها و رنگهای مختلفی استفاده میکرده اما از سال ۱۹۷۴ تصمیم میگیرد که از لیوری یکنواختی برای هواپیماهای خود استفاده کند.
انواع مختلف لیوری در طول زمان
فلز لخت
تا قبل از جنگ جهانی دوم برای رنگآمیز بدنه هواپیماهایی که مسافران با استفاده از بلیط خارجی و رعایت نکات خرید بلیط ارزان هواپیما از آنها برای انجام سفرهای هوایی مورد استفاده قرار میگرفت از هیچ نوع رنگی استفاده نمیشد.
هواپیماهایی که در آن زمان بدون رنگآمیزی به بازار جهانی ارائه شدند بوئینگ ۲۴۷، داگلاس dc2 و dc3 بوده است. از دلایلی که این نوع هواپیماها بدون رنگ به بازار ارائه شدند میتوان به گران بودن رنگ اشاره کرد و علاوهبر این رنگآمیزی سبب سنگینتر شدن هواپیما نیز میشده است.
در آن زمان استفاده از رنک باعث بوجود آمدن واکنشهای شیمیایی و در نتیجه ایحاد ترک در بدنه هواپیما میشده است. به همین جهات در آن زمان هواپیماهایی که مسافران با تهیه بلیط ارزان هواپیما قادر به استفاده کردن از خدمات آنها بودند رنگآمیزی نمیشدند.
با توجه به تحقیقی که در مورد بتونه کاری بدنه هواپیما در هنگام رنگآمیزی صورت گرفته است نشان دهنده آن است که این کار سبب شده تا عمر مفید بدنه هواپیما افزایش پیدا کند.
برخی از شرکتهای هواپیمایی که از هواپیماهای تمام فلزی بدون رنگ استفاده کردهاند ادعا کردهاند که این نوع هواپیماها سبکتر بودهاند اما هزینه تعمیر و نگهداری بسیار بالایی خواهند داشت.
یکی از شرکتهای هواپیمایی که از هواپیماهای تمام فلزی به مدتی طولانی استفاده کرده است میتوان به شرکت آمریکن ایرلاینز اشاره کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ کار با لیوری را به تصویب رساند و از آن استفاده کرد.
منبع: سام سیر