صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / انواع لیوری هواپیماها در طول تاریخ و نکات خرید بلیط خارجی

انواع لیوری هواپیماها در طول تاریخ و نکات خرید بلیط خارجی

کسب و کار نیوز - امروزه در سرتاسر جهان هواپیماهای بسیاری وجود دارند که همه ساله افراد زیادی با استفاده از بلیط هواپیما از آنها در جابجایی‎هایشان استفاده می‎کنند. با توجه به این استقبال از این نوع وسیله نقلیه شرکت‎های متعددی در جهان شروع به ساخت این وسیله نقلیه کرده‎اند و در زمینه ساخت هواپیما در حال فعالیت هستند.

 

 

به گزارش کسب و کار نیوز، اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها شهرت جهانی دارند و بیشترین نیاز خطوط هوایی موجود در جهان را با محصولات خود برطرف می‎کنند. شرکت‎هایی چون بوئینگ، ایرباس و ای تی آر از بزرگترین شرکت‎های فعال در این زمینه هستند.

هواپیماهایی که در این کارخانه‎ها تولید می‎شود محدود بوده و ممکن است از یک نوع هواپیما برای فروش به چند ایرلاین مختلف استفاده شود. با توجه به این موضوه خطوط هوایی برای اینکه بتوانند تفاوت میان هواپیماهای خود با دیگران را نشان دهند باید به فکر راه حلی می‎بودند.

لیوری یا همان رنگ‎آمیزی بدنه هواپیما راه حلی بود که ایرلاین‎ها با استفاده از آن توانستند این تمایز را در هواپیماهای خود که همه ساله هزاران مسافر با استفاده از بلیط هواپیما و بلیط خارجی در سرتاسر جهان به مقاصد مورد نظرشان منتقل می‎شدند ایجاد کنند.

 

آغاز لوری هواپیماها

بعد از اتمام جنگ جهانی دوم بشریت شاهد تکامل عظیمی و بزرگی در بخش طراحی و ساخت هواپیماها بودند و این وسیله نقلیه به ابزاری تبدیل شد که نشانگر هویت یک شرکت و نام تجاری آنها بود در در بین پرطرفدارترین وسایل نقلیه قرار گرفت.

همه ساله میلیون‎ها نفر با استفاده از خرید بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما به انجام انواع سفرهای داخلی و یا خارجی خواهند پرداخت. لوری هواپیماها تا آنجایی پیش رفت که حتی هنرمندانی چون ریموند لووی و آلکساندر جرارد در این زمینه فعالیت‎هایی داشته‎اند.

در ابتدا از اصطلاح لیوری برای لباسی بود که به شکلی یکنواخت طراحی و دوخته می‎شدند و خدمتکارانی که برای خانواده‎های ثروتمند کار می‎کردند از آنها استفاده می‎کردند. بعد از سال ۱۹۵۰ و با ورود خط آنه به زندگی بشر و افزایش میزان استفاده از کشتی‎های بخار این اصطلاح در این زمینه نیز بکار برده شد.

از سال ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ لیوری هواپیما به شکلی گسترده و فراگیر در تمامی ناوگان هواپیمایی اجرا شد و انجام گرفت و افراد زیادی با استفاده از این نوع هواپیماها و با تهیه بلیط هواپیما و بلیط خارجی به مقاصد مورد نظرشان منتقل می‎شدند.

نکات جالب در رابطه با این فرآیند

نقاشی و یا رنگ‎آمیزی برروی بدنه هواپیماهایی که همه ساله افراد زیادی را با بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما جابجا می‎کنند در چند لایه انجام خواهد شد که این موضوع سبب می‎شود تا رنگ بدنه براق باشد و همچنین زودتر خشک شود. استفاده از این نوع روش رنگ‎آمیزی سبب می‎شود تا رنگ بدمه هواپیما از دوام بیشتری برخوردار شود و علاوه‎بر این وزن کمتری داشته باشد.

شاید دانستن این موضوع که رنگ هواپیماهایی که همه ساله میلیون‎ها مسافر با استفاده از آنها و با تهیه بلیط هواپیما و بلیط خارجی در تمامی خطوط هوایی جابجا می‎شوند حدود ۴۵۰ کیلوگرم می‎باشد جالب توجه باشد. رنگ‎آمیزی لایه‎ای سبب می‎شود تا چیزی حدود ۳۰ درصد از وزن رنگ مورد نیاز برای هواپیما کاهش پیدا کند.

گاها برای زیباتر شدن و یا ایجاد نقشی جدید و چالش برانگیز در بدنه هواپیماها از استیکرها استفاده خواهد شد.

اگر بخواهیم یک هواپیمای ایرباس ۳۸۰ را رنگ‎آمیزی کنیم نیازاست از ۲۴ نقاشی که در این زمینه متخصص هستند به مدت دو هفته استفاده کرد. نکته قابل توجه در این فرآیند این است که در این رنگ‎آمیزی چیزی حدود ۲۳۰۰ لیتر رنگ نیاز می‎باشد.

وزن این مقدار رنگ حدود ۶۵۰ کیلوگرم می‎باشد که برای رنگ‎آمیزی در ۵ لایه بکار گرفته می‎شود. با استفاده از این مقدار رنگ می‎توان ۳۵۰۰ متر مربع را رنگ آمیزی کرد. همه ساله میلیون‎ها مسافر با استفاده از این نوع هواپیما و با تهیه بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما به مقاصد مورد نظرشان منتقل خواهند شد.

شرکت هواپیماهایی امارات برای رنگ‎آمیزی هواپیمای ایرباس ۳۸۰ خود از ۳۲ متخصص در این زمینه استفاده کرد که کار آنها برای رنگ‎آمیزی این نوع هواپیما ۱۵ روز به طول انجامید. برای رنگ‎آمیزی این هواپیما که در ۷ لایه انجام شده است حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم رنگ مصرف شده است.

این شرکت همه ساله با استفاده از این هواپیما هزاران مسافری که با تهیه بلیط هواپیما و بلیط خارجی قصد انجام سفر هوایی دارند را به مقاصد مورد نظرشان منتقل کرده‎اند.

 

اجزای سازنده لیوری هواپیما

امروزه شرکت‎های هواپیماهایی به این وسیله نقلیه به شکل یک لوگوی متحرک نگاه می‎کند که می‎تواند به شکلی موثر به تبلیغ آن شرکت هواپیمایی بپردازد. در طراحی لیوری این نوع هواپیماها که همه ساله افراد زیادی را با استفاده از بلیط هواپیما و با بلیط ارزان به مقاصد مورد نظرشان منتقل می‎کنند.

مشخصاتی بکار رفته می‎شود که شامل یک متن تجاری که با قلمی مخصوص نوشته شده باشد، اندازه و نوع آن براساس کوچک و یا بزرگ بودن حروف و سایز نوشته، نحوه قرارگیری حروف در کنار یکدیگر و وزن و نسبت نوشته خواهد بود.

تمامی این مواردی که در لیوری یک هواپیما باید رعایت شود به نوع هواپیمای مورد نظر بستگی دارد و در هرچه هواپیمای مورد نظر بزرگتر باشد علایمی که برروی آن نگاشته می‎شود نیز باید بزرگتر باشند. نوشته‎هایی که برروی بدنه هواپیماها قرار داده می‎شوند باید به شکلی طراحی شوند که در حالت منحنی نیز خوانایی خوبی داشته باشند و به راحتی قابل خواندن باشند.

یکنواخت کردن و یکسان‎سازی لیوری خطوط هوایی از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ شروع شده است. پیش از این خطوط هواپیمایی به شکلی سفارشی از لیوری‎های مختلف برای هواپیماهای خود استفاده می‎کردند و از آنها برای جابجایی مسافرانی که با بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما قصد انجام سفر هوایی را داشته‎اند مورد استفاده قرار می‎گرفت.

شرکت ایرفلوت برای هواپیماهای خود از طرح‎ها و رنگ‎های مختلفی استفاده می‎کرده اما از سال ۱۹۷۴ تصمیم می‎گیرد که از لیوری یکنواختی برای هواپیماهای خود استفاده کند.

انواع مختلف لیوری در طول زمان

فلز لخت

تا قبل از جنگ جهانی دوم برای رنگ‎آمیز بدنه هواپیماهایی که مسافران با استفاده از بلیط خارجی و رعایت نکات خرید بلیط ارزان هواپیما از آنها برای انجام سفرهای هوایی مورد استفاده قرار می‎گرفت از هیچ نوع رنگی استفاده نمی‎شد.

هواپیماهایی که در آن زمان بدون رنگ‎آمیزی به بازار جهانی ارائه شدند بوئینگ ۲۴۷، داگلاس dc2 و dc3 بوده است. از دلایلی که این نوع هواپیماها بدون رنگ به بازار ارائه شدند می‎توان به گران بودن رنگ اشاره کرد و علاوه‎بر این رنگ‎آمیزی سبب سنگین‎تر شدن هواپیما نیز می‎شده است.

در آن زمان استفاده از رنک باعث بوجود آمدن واکنش‎های شیمیایی و در نتیجه ایحاد ترک در بدنه هواپیما می‎شده است. به همین جهات در آن زمان هواپیماهایی که مسافران با تهیه بلیط ارزان هواپیما قادر به استفاده کردن از خدمات آنها بودند رنگ‎آمیزی نمی‎شدند.

با توجه به تحقیقی که در مورد بتونه کاری بدنه هواپیما در هنگام رنگ‎آمیزی صورت گرفته است نشان دهنده آن است که این کار سبب شده تا عمر مفید بدنه هواپیما افزایش پیدا کند.

برخی از شرکت‎های هواپیمایی که از هواپیماهای تمام فلزی بدون رنگ استفاده کرده‎اند ادعا کرده‎اند که این نوع هواپیماها سبکتر بوده‎اند اما هزینه تعمیر و نگهداری بسیار بالایی خواهند داشت.

یکی از شرکت‎های هواپیمایی که از هواپیماهای تمام فلزی به مدتی طولانی استفاده کرده است می‎توان به شرکت آمریکن ایرلاینز اشاره کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ کار با لیوری را به تصویب رساند و از آن استفاده کرد.

منبع: سام سیر

همچنین مطالعه کنید:

جزییات واگذاری زمین در روستاهای تهران به مردم/ ۴۶ درصد واحد‌های روستایی مقاوم نیستند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به گزارش خبرنگار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.