صفحه اصلی / اسلایدر / جـولان مافیـای پسماند
جـولان مافیـای پسماند

اقلام قابل بازیافت برای مافیای پسماند سود 3 هزار میلیاردی داشته است

جـولان مافیـای پسماند

روزانه در تهران 2500 تن زباله قابل بازیافت جمع آوری می شود که در این میان نقش زباله گردها بخصوص کودکان و نوجوانان را نمی توان ندیده انگاشت.

 

به گزارش کسب و کار نیوز در تمام مناطق پایتخت شاهد فعالیت زباله گردهایی هستیم که محدوده سنی آنها بسیار کم است و برای گذاران زندگی مجبور به جمع آوری زباله های قابل بازیافت از درون سطل های زباله شده اند. این افراد زباله های قابل بازیافت را به دکه هایی که به همین منظور راه اندازی شده اند فروخته و مبلغ بسیار کمی دریافت می کنند. در تهران روزانه ۲۵۰۰ تن اقلام قابل بازیافت جمع اوری می شود که همین موضوع برای مافیای پسماند، سود ۳ هزار میلیاردی داشته است؛ مافیایی که به سایر رقبا اجازه ورود به مزایده ها را نمی دهد.
اطلاعات دقیقی از مناسبات مالی‌ میان کودکان زباله‌گرد، پیمانکار و واسطه‌ها وجود ندارد. به‌گفته الهام فخاری، عضو شورای‌شهر تهران برخی از کارگاه‌های تفکیک‌زباله به کودکان خوابگاه داد‌ه‌اند و مشخص نیست این خوابگاه‌ها توسط پیمانکاران در اختیار این کودکان قرار گرفته یا خیر. این خوابگاه‌ها فاقد هرگونه امکانات بهداشتی بوده و کودکان را در معرض انواع و اقسام بیماری‌های عفونی از جمله هپاتیت، ایدز و… قرار می‌دهد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن اقلام قابل بازیافت در تهران داریم، گفت: اگر برخی از هزینه‌های کار و فعالیت اقتصادی را از این اقلام کم کنیم، ارزش آن در سال ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که ما دو سوم آن را به جمع کنندگان پسماند می‌دهیم و یک سوم دیگر را به شهرداری اختصاص می‌دهیم که مبلغی معادل هزار میلیارد تومان می‌شود. میرلوحی با اشاره به وجود مافیای پسماند در شهر تهران اظهار کرد:‌ مافیای پسماند که در گذشته تنها در انحصار ۱۸ شرکت بود، در مزایده‌ها مقاومت می‌کرد و تا نیمه سال ۹۷ هم اجازه ندادند که رقم قرارداد طبق خواسته شهرداری محقق شود که اگر اجازه می‌دادند به جای ۲۰۰ میلیارد تومان ۵۰۰ میلیارد تومان با آنها قرارداد می‌بستیم. میرلوحی افزود: خوشبختانه ما انحصار مافیای پسماند را شکسته‌ایم و تعداد شرکت‌های جمع آوری پسماند را به ۷۹ مورد رسانده‌ایم که این سبب شده بتوانیم برای سال ۹۸ قرارداد ۶۰۰ میلیارد تومانی ببندیم و تلاش می‌کنیم که در سال ۹۹ بابت جمع آوری پسماند خشک از پیمانکاران هزار میلیارد تومان دریافت کنیم.
فعالان محیط زیست با انتقاد از استثمار کودکان توسط مافیای پسماند بر این باورند که مافیای پسماند در کشور سازمان یافته فعالیت می کنند و با شهرداری در ارتباط هستند. پیمانکارانی که برای مدیریت پسماند انتخاب می شوند باید بازخواست شده و نظارت مناسبی بر عملکرد آنها صورت گیرد. شهرداری باید با فرآیندهای سریع و بهداشتی، پسماند را مدیریت کند؛ متاسفانه به نظر می رسد پیمانکاران شهرداری با به کارگیری افراد غیررسمی و مافیا آنها را سازماندهی می کنند تا بتوانند هزینه های خود را کاهش دهند و درآمد دیگری برای خود ایجاد کنند، در واقع آنها برای اینکه سود سرشاری از این حوزه ببرند با افرادی که صلاحیت ندارند زد و بند کرده و آنها را در سطح شهر سازماندهی و از سویی کودکان کار و اتباع خارجی غیرمجاز را برای جمع آوری پسماند انتخاب می کنند، غافل از اینکه اگر این افراد آلوده شوند منجر به ایجاد کانون آلودگی می شود. در این رابطه نیاز است مردم واکنش لازم را به این نوع اقدامات نشان دهند و از کنار افرادی که به صورت غیررسمی زباله ها را تفکیک و جمع آوری می کنند، بی تفاوت نگذارند.

دست افراد بسیاری در مدیریت پسماند دخالت دارد
علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی
پسماند در ایران سال هاست که بدون برنامه باقی مانده و سالهاست که قرار است این زباله ها از دیگر زباله ها از مبدا جدا شود. البته در مناطقی از تهران این طرح اجرا شده ولی نتایج مطلوبی نداشته است. شهرداری اهتمام لازم را برای اجرای طرح نداشته و تا به امروز خروجی آن موفق نبوده است. همچنین از آنجایی که در چند سال اخیر تاکیدات بسیاری برای استفاده از محصولات قابل بازیافت داشته ایم افراد بسیاری به دنبال این صنعت هستند تا درآمد خود را از این محل افزایش دهند.
امروز در کشور مدیریت پسماند یکی از چالش های موجود است و دست افراد بسیاری در این رابطه دخالت دارد. سالانه حدود ۱۶ میلیون تن پسماند در کشور تولید می شود اما برای مدیریت آن برنامه ای وجود ندارد. همین موضوع موجب شده تا دست های زیادی به این سمت دراز شود و فکر درآمدزایی از این راه را داشته باشند. متاسفانه افرادی در کشور سازمان یافته در این حوزه فعالیت می کنند و نشانه هایی از ارتباط آنها با برخی سازمان ها نیز وجود دارد. کودکان کار و اتباع خارجی به این دلیل که با حداقل درآمد راضی می شوند در این شبکه ها به کار گرفته و منبع درآمدی برای این سازمان ها شده اند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.