صفحه اصلی / اسلایدر / شکست فرمول کاهش اختلاف قیمت خودرو
شکست فرمول کاهش اختلاف قیمت خودرو

اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ۵۵ میلیون تومان شد

شکست فرمول کاهش اختلاف قیمت خودرو

کسب و کار نیوز- روند گرانی خودرو در کشور همچنان ادامه دارد و اختلاف قیمت برخی خودروها در بازار آزاد نیست به قیمت کارخانه تا 55 میلیون تومان نیز رسیده است. همچنین شاهد گرانی بی سابقه قیمت پراید در بازار نیز هستیم. قیمت این خودرو در بازار خرید و فروش به 64 میلیون تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار خودور در ایران از سال گذشته تا به امروز دستخوش اتفاقات بسیاری شده و خریداران و مصرف کنندگان را برای خرید و فروش خودرو سردرگم کرده است. متاسفانه فرمول کاهش اختلاف قیمت خودرو نیز موفق نبوده و اجرای این طرح نیز با شکست روبرو شده است. بررسی قیمت خودروهای داخلی، یک سال پس از تعیین فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار از سوی خودروسازان نشان می‌دهد این طرح به اهداف تعیین شده نرسیده است. فعالان بازار می گویند، قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت ها برطرف شود اما نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه روند رشد اختلاف قیمت ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. بازار خرید و فروش خودرو به شب عید نزدیک شده اما در رکود معاملات واقعی، فضای دلالی و افزایش قیمت ها در بازار داغ شده است.در حال حاضر اگر سری به آگهی های صوری در فضای مجازی بزنید برخی رقم های نجومی را برای خودروهای خود اعلام کرده که این موضوع خود بر نوسانات قیمت در سطح بازار اضافه می‌کند.

فعالان بازار خودرو دلیل نوسانات این روزهای قیمت انواع خودرو را کاهش عرضه می‌دانند به اعتقاد آنان قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت ها برطرف شود اما نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه روند رو به رشد اختلاف قیمت ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. خودروسازان هم در این شرایط سکوت کرده و فقط با اعلام طرح هایی، خودرو آن هم برای سال ۱۴۰۰ به مردم می فروشند. در سایر فروش‌ها هم مصرف کننده به سختی امکان ثبت نام دارد و در نهایت مشخص نیست ظرفیت های بسیار کم خودروها در پیش فروش های فوری از آن چه کسانی شده است. در بازار خرید و فروش خودرو پراید ۱۱۱ با رشد ۷ میلیون تومانی نسبت به دو هفته اخیر با قیمت ۶۴ میلیون تومان، تیبا از ۶۱ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان و پژو۲۰۶ صندوق دار از ۱۱۴ میلیون تومان به ۱۲۳ میلیون تومان رسیده است.

وزارت صنعت به وعده‌اش عمل نکرد

در این زمینه، «محمدرضا نجفی منش» رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور می‌گوید: تجربه مشابهی در دهه ۷۰ در این زمینه داشتیم که اختلاف فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها ایجاد شده بود. وی ادامه داد: آن زمان با تصمیم هوشمندانه شورای اقتصاد و تعیین قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار، با نزدیک شدن قیمت‌های کارخانه و بازار به یکدیگر دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج شدند و خریداران واقعی باقی ماندند، در نهایت حتی در برخی موارد قیمت بازاری از قیمت کارخانه‌ای خودروها کمتر شد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: این تجربه موفق برای یک دهه ادامه یافت، به طوری که با وجود رشد ۳۰۰ درصدی شاخص تولید در آن ۱۰ سال، اما قیمت خودروها فقط ۱۵ درصد رشد کرد. وی بیان داشت:‌ واقعیت این است که این طرح در یک سال گذشته اجرایی نشد و پس از اعلام قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت در بهمن ماه پارسال، «وزارت صنعت به وعده‌اش عمل نکرد».

سیگنال های منفی به بازار خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو

بازار خودرو تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که موجب ایجاد نوسانات قیمتی در این بازار می شود. عواملی نظیر روند قیمتی ارز و تحولات اقتصادی و اخباری که در رابطه با تولیدات خودروسازان منتشر می شود می تواند بازار خودرو را از تعادل خارج سازد. امروز در حالی شاهد هستیم که قیمت پراید تا ۶۴ میلیون تومان افزایش یافته که در برخی مدل ها تا ۵۵ میلیون تومان اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار گزارش شده است. قیمت دلار در اواسط هفته نسبت به اوایل هفته ارزان‌تر شد همین موضوع باعث شد که قیمت خودروها در بازار تا حدودی تعدیل شود. به هر حال زمانی که قیمت دلار گران می‌شود سیگنال عدم فروش را به معامله‌گران و فروشندگان خودرو می‌دهد.

سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اینکه قیمت خودرو باید متناسب با نرخ ارز تغییر کند، سیگنال های منفی به بازار داد، نخست آنکه بازار خودرو را جای خوبی برای سرمایه‌گذاری نشان داد؛ مشکلی که تا امروز نیز پابرجا مانده است. هرچند وزارت صنعت در موضوع قیمت‌ها مسوول است، اما واقعیت آن است که آنقدر از دیگر جاها به آن فشار می‌آورند که مصوبه های این‌چنینی به درستی اجرا نمی شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.