صفحه اصلی / اسلایدر / سودجویی ایرلاین های ایرانی از اپیدمی کرونا
سودجویی ایرلاین های ایرانی از اپیدمی کرونا

اظهارات ضد و نقیض از توقف پروازهای ایران به چین و بالعکس ادامه دارد

سودجویی ایرلاین های ایرانی از اپیدمی کرونا

کسب و کار نیوز- در حالی که کشورهای بسیاری از توقف پروازهای خود به چین و بالعکس خبر داده اند، ایرلاین های ایرانی همچنان پروازهای خود را به/ از چین ادامه می دهند. گسترش ویروس جدید کرونا جهان را در ترس و نگرانی فرو برده، به همین دلیل کشورهای زیادی مرزهای هوایی و زمینی خود را با چین بسته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر بهداشت کشور هفته گذشته به دنبال افزایش شیوع بیماری کرونا در چین از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد پروازهای رفت و برگشت به چین به صورت موقت تعلیق شود. در ادامه این درخواست مقرر شد هواپیمایی برای هفتاد دانشجوی ایرانی مستقر در شهر ووهان چین که مرکز شیوع ویروس کرونا بوده برای بازگرداندن این افراد اختصاص داده شود که هنوز این اقدام انجام نشده است. اگرچه مسئولان اعلام کردند قرار است پروازها برای انتقال ۷۰ نفر از هموطنان و دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که تحت مراقبت های بهداشتی خاص هستند با تمهیدات ویژه ظرف روزهای آینده انجام می شود و پرواز عادی در مسیر انجام نمی شود، اما اطلاعات پروازی سایت های خرید آنلاین بلیت نشان می دهد که خرید بلیت ایران به چین و بالعکس همچنان میسر است.

تلاش همه جانبه هواپیمایی ماهان برای سودجویی با «ویروس کرونا»

تاییدها و تکذیب ها در رابطه با توقف این پروازها ادامه دارد و در این بین سفیر چین در تهران از توافق ماهان ‌ایر برای ادامه پروازها به چین خبر داد. در حالی که دولت اعلام کرده است پروازهای بین ایران و چین متوقف شده است، سفیر چین در تهران می‌گوید مدیرعامل هواپیمایی ماهان برای ادامه همکاری با کشورش اعلام آمادگی کرده است.

چانگ هوا روز یکشنبه ۱۳ بهمن در توئیتی نوشت که در دیدار با حمید عرب‌نژاد، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان، «ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند». در دیدار با جناب آقای عرب نژاد مدیر عامل محترم شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند. شرکت هواپیمایی ماهان به چینی‌ها اعلام کرده که به ادامه همکاری با ایشان، حتی در روز‌هایی که خود چینی‌ها چاره‌ای جز قرنطینه شهر‌هایی که ویروس جدید کرونا در آن‌ها شایع شده ندارند، تمایل دارد و احتمالا این تمایل، شامل توافقاتی در خصوص افزایش همکاری‌ها نیز هست تا جایی که ماهان می‌کوشد جور شرکت‌هایی که پرواز به چین را متوقف کرده اند، هم بکشد.

این توئیت در حالی است که وزیر بهداشت هفته پیش گفته بود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، به پیشنهاد او و دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، از روز ۱۱ بهمن تمامی پروازها بین ایران و چین متوقف می‌شود. گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها حاکی است که نه تنها پروازها بین دو کشور متوقف نشده است، که خطوط هوایی ایرانی تنها شرکت‌هایی هستند که مسافران چینی را از مقصد استانبول به ایران منتقل و سپس به کشورشان باز می‌گردانند.

برخی فعالان صنعت هوایی کشور بر این باورند که شرکت ماهان به خاطر تحریم های آمریکا تحت فشار بوده و پروازهای اروپاییش لغو شده اند. به ناچار از چندی قبل روی پروازهای چین تمرکز کرده است. اگر پروازهای چین هم لغو شوند، دچار خسارات سنگین و غیر قابل جبران خواهد شد.

به همین دلیل انتقادها از ادامه پروازها از چین به ایران افزایش یافته و علاوه بر کاربران شبکه‌های اجتماعی، چند تن از مسوولان نیز از عدم توقف پروازها بین ایران و چین انتقاد کرده‌اند. اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: علی‌رغم تمامی هشدارها، پروازهای رفت و برگشت ایران به چین همچنان برقرار است. بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس نیز از تداوم ورود مسافر از چین و همچنین «انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان توسط ایرلاین‌های ایرانی» انتقاد کرد.

افزایش قربانیان کرونا به ۳۶۰ نفر

اما آمار قربانیان این ویروس همچنان رو به افزایش است. تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که ۵۶ نفر دیگر به شمار کشته‌شدگان ویروس کرونا افزوده شده و تا اوایل دوشنبه شمار کل جان باختگان این ویروس کشنده به ۳۶۰ نفر رسید. تعداد مبتلایان نیز به ۱۷ هزار نفر رسیده است.

ورود روزانه حدود ۱۰۰۰ مسافر مستعد کرونا به ایران

بررسی‌ها نشان می‌دهد مسافران ورودی از چین به تهران، در‌صورتی ‌که دمای بدن آنها عادی باشد، به حال خود رها می‌شوند. این موضوع زمانی نگران‌کننده است که بدانیم دوره نهفتگی ویروس کرونا بین ۳ تا ۱۴روز است.

قدرتمندترین ایرلاین های دنیا پروازهای خود را به چین متوقف کردند

هم اکنون پروازها از ۳ قاره جهان به چین در شرایط فعلی به حالت تعلیق درآمده و حتی در گزارشی، تایم به صورت نمونه شرکت های بزرگ هواپیمایی را نامبرده که کاملا پرواز خود را متوقف کرده‌اند. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز تمامی پروازهای خود به چین را تا تاریخ ۲۹ فوریه به حالت تعلیق درآورده، خطوط هوایی هلند نیز تا تاریخ ۹ فوریه پرواز به چین را لغو کرده، خطوط هوایی دلتا نیز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی آمریکاست پروازها به چین را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده و آمریکن ایرلانز نیز همین سیاست را اتخاذ کرده است.

همچنین شرکت لوفت هانزا آلمان، شرکت ایر کانادا، شرکت یونایتد ایرلاینزی آمریکا، شرکت کاتای پاسیفیک هنگ کنگ، شرکت ایر ایندیای هند، شرکت فین ایر فنلاند و همچنین خطوط هوایی کره جنوبی نیز پروازها به چین را به حالت تعلیق درآورده اند. » این اتفاق در کشورهای آسیایی و همسایه ایران نیز رخ داده، به طوری که ویتنام از بیم شیوع ویروس کرونا، همه پروازها از مبدا یا به مقصد چین را به حال تعلیق درآورد. همچنین دولت ازبکستان به شرکت هواپیمایی دولتی این کشور اعلام کرد؛ پروازها از مبدا و به مقصد چین را به استثنای پروازها برای خروج شهروندان ازبکستان و… تعلیق کرده‌اند.

به دستور دولت پروازها به چین تا اطلاع ثانوی متوقف شده است

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی

در شرایط بسیار ویژه ای قرار داریم که لازم است تمام پروازها تا زمانی که این بیماری فروکش کند به حالت تعلیق درآید. شرکت های هوایی ایران در حالی باید این اقدام را انجام دهند که ضرر و زیان بسیاری متوجه آنها خواهد شد و موضوع بسیار روشن و واضحی است. اما در شرایط حال حاضر که کشور چین درگیر این بیماری شده و روزانه چندین نفر از ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند کار درست توقف پروازها به این کشور است. در رابطه با این دستور باید تمهیدات روابط سیاسی و تجاری در نظر گرفته شود و مشورت هایی هم با سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت های هواپیمایی صورت گیرد.

همچنین لازم است تا زمانی که بیماری فروکش نکرده به این اقدام ادامه دهیم تا جان مردم ایران در خطر نباشد. بسیاری از کشورهای جهان نیز همین اقدام را انجام داده اند و حتی خود چین نیز بسیاری از پروازهای خود را به حالت تعلیق درآورده است. در این بین اما هواپیمایی ماهان بیشترین خسارت را از توقف پروازها به چین خواهد داشت چراکه بسیاری از توریست ها و تجار ایرانی و چینی در این مسیر در طول هفته پرواز داشته اند. شرکت هواپیمایی ماهان به ۴ نقطه چین از جمله پکن، شانگ های، گوانجو و شنزن پرواز دارد و در طول هفته ۱۴ پرواز انجام می شد که به دستور دولت این پروازها تا اطلاع ثانوی متوقف شده و باید در صورت ادامه فعالیت دستور توقف پروازها اجرایی شود.

همچنین مطالعه کنید:

۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر سالاری نسب گفت: سال گذشته تلاش کردیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.