به گزارش کسب و کار نیوز، اکوسیستم استارتآپی ایران در سال اخیر با فراز و فرودهایی که داشت، استارتآپها و هلدینگهای سرمایهگذاری این حوزه را وادار کرد که به مسیرهایی قدم بگذارند که پیش از این کمتر به آن گام گذاشته بودند. حال با سرمایهگذاری «صبا ایده» روی «فلایتیو» و در اختیار گرفتن ۲۰ درصد از سهام این استارتآپ، این هلدینگ رسماً وارد بازار گردشگری آنلاین کشور شد که حوزهای کاملاً جدید برای آن است.
در پیشینه صبا ایده میخوانیم که این هلدینگ فعال در حوزه ویدئو، استریم و تبلیغات آنلاین است و پلتفرمهایی چون «فیلیمو»، «آپارات» و آژانس تبلیغات آنلاین «صباویژن» را زیرمجموعه خود دارد. در حال حاضر این هلدینگ با سرمایهگذاری در یکی از دو استارتآپ بزرگ حوزه گردشگری، بهطور رسمی وارد بازار فروش و رزرواسیون بلیت هواپیما و قطار شده است.
صبا ایده در این مورد اعلام کرد: «ظرفیتهای موجود در بازار گردشگری آنلاین ایران و فاصله زیادی که این حوزه از بازار آفلاین دارد، رشد قابلتوجه و ارگانیک فلایتیو از ابتدای فعالیت آن و ویژگیهای مشترک تیمهای مدیریتی دو برند که آنها را بههم نزدیکتر میکند از مهمترین علتهای جدیدترین سرمایهگذاری صباایده است.» صباایده میگوید که با خرید ۲۰ رصد از سهام فلایتیو، در کنار تجربه و دانش این استارتآپ در صنعت گردشگری و حمایتهای تبلیغاتی صبا ایده، مسیر تازهای در صنعت گردشگری آنلاین ایران رقم خواهد خورد.
سرمایهگذاری روی دومین بازیگر حوزه گردشگری
«محمدمهدی شکوریمقدم»، همبنیانگذار هلدینگ صبا ایده درباره سرمایهگذاری این هلدینگ در «فلایتیو» گفت: «صنعت گردشگری یک صنعت بزرگ و مهم در تمام دنیاست؛ اما هنوز در ایران در بخش آنلاین به تکامل نرسیده و از آنجاییکه هنوز بخش زیادی از گردش مالی این صنعت در ایران مربوط به بخش آفلاین است، ما احساس کردیم میتوانیم با سرمایهگذاری در فلایتیو به عنوان دومین بازیگر بزرگ این حوزه سهم بازار بیشتری از صنعت گردشگری در بخش آنلاین را به دست بگیریم.»
شکوریمقدم ادامه داد: «همکاری با فلایتیو دلایل خاصی داشت. فلایتیو دومین شرکت فعال و موثر در بازار گردشگری است که با یک تیم خوب و رشد طبیعی بدون جذب سرمایه تا به امروز هوش تجاری ویژه در قالب یک ساختار سازمانی منسجم و چابک را تجربه کرده است. از همه مهمتر بهدلیل تجربه مشابه رشد بدون جذب سرمایه در صبا ایده همخوانی گفتاری و عملی زیادی بین هر دو مجموعه وجود دارد که قطعا در ادامه راه مهمترین عامل توسعه و همکاری بدون حاشیه و متمرکز ما خواهد بود.»
سرمایهگذاری «صبا ایده» زمینهساز رشد «فلایتیو» است
همبنیانگذار «فلایتیو» در گفتگو با «کسبوکار» در پاسخ به این سوال که سرمایهگذاری هلدینگ «صبا ایده» چه تاثیری بر افزایش سهم این استارتآپ دارد، گفت: «سرمایهگذاری این هلدینگ میتواند باعث رشد و افزایش سهم ما از بازار گردشگری آنلاین شود.» علی کشفی در پاسخ به سوال «کسبوکار» مبنی بر اینکه سهم شما و رقیبتان (علیبابا) از بازار آنلاین گردشگری چقدر است، گفت: «راجع به میزان سهم هر استارتآپی در مارکت صحبتهای زیادی شده؛ اما آمارهای دقیقی وجود ندارد؛ اما در هر صورت تلاش ما این است که سهم بیشتری با این سرمایهگذاری جدید از بازار بگیریم. با توجه به فعالیت ما در سالهای گذشته و تمرکز ویژهای که بر پروازهای خارجی داشتهایم، در این حوزه اول هستیم. البته واقعیت این است که ما تمرکز زیادی بر این اعداد و ارقام نداریم؛ چراکه نه رقبا آمار دقیقی دارند و نه وضعیت آنلاین شدن صنعت گردشگری به آن شکل شفاف است. ما هم در چند سال گذشته وضعیت رقبا را بررسی کردهایم اما روی این بخش تمرکز ویژهای نمیکنیم. درباره آینده گردشگری تصور ما این است که با توجه به ظرفیتهای کشورمان و شرایطی که در حال حاضر دارد و چیزی که در آینده میبینیم، گمان میکنیم که این حوزه جای رشد و پیشرفت زیادی دارد و زمینهای است که میتواند بیش از اینکه در حال حاضر هست، رشد کند. طبیعتا در این شرایط ما میتوانیم سهم قابلتوجهی از بازار داشته باشیم.» مدیر بازاریابی و همموسس «فلایتیو» در پاسخ به فرصتهایی که این سرمایهگذاری پیشِروی این استارتآپ قرار میدهد، گفت: «طبیعتاً هلدینگ «صبا ایده» با توجه به دانش، تجربه و ظرفیتهایی که در حوزه تبلیغات دارند و نیازی که ما به تبلیغات بیشتر و بهتر داریم و با توجه به تجربه ما از صنعت گردشگری، این همکاری میتواند تبدیل به یک انرژی مشترکی شود که زمینهساز رشد ما خواهد بود. از طرفی بتوانیم سهممان را از بازار گردشگری افزایش بدهیم.»
خلق ارزش در صنعت گردشگری
او ادامه داد: «در حال حاضر فضایی ایجاد شده که کدام استارتآپ اول است یا دوم. باید توجه داشت که ما بهدنبال خلق ارزش در صنعت گردشگری هستیم. همیشه بهدنبال این بودیم که یک سرویس پایدار و با کیفیت بالا به مردم ارائه دهیم. ما در بحث صنعت گردشگری در حال حاضر به اصطلاح در ساحل این دریا هستیم و هنوز تنها پای ما خیس شده است. بنابراین جای کار برای کار و توسعه هست. حتی در بحث بازار تیکتینگ هم در حال حاضر از کل بازار در تمامی خدمات گردشگری حدود ۲۰ درصد آنلاین شده است. بازار تیکتینگ شامل رزرو هتل، (هتل داخلی و خارجی)، پرواز داخلی و خارجی است. از کل این بازار که آن را حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی میکنند، تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد آنلاین شده است. این اعداد و ارقام نشان میدهد هنوز جای کار زیاد است. «علیبابا» سهم قابلتوجهی از بازار دارد؛ ولی این به این معنا نیست که سهمی برای دیگران وجود ندارد. هر استارتآپی در این حوزه خوب کار کند، فرصت رشد و توسعه و سهم گرفتن از این بازار را دارد. بازار ما به نوعی است که جای بزرگ شدن و توسعه دارد. از طرفی پیشبینیهای بینالمللی نشان میدهد صحبت کردن درباره رشد این بازار در این وضعیت اقتصادی سخت است؛ ولی واقعیت این است که اگر شرایط کمی پایدار (Stable) شود، بهراحتی ظرف چند سال آینده کل این بازار دو برابر میشود. این است که در این حوزه در زمینههای مختلف فرصت کار و رشد هست.»
سرمایهگذاری «صبا ایده» نخستین جذب سرمایه «فلایتیو»
کشفی در مورد آینده این استارتآپ پس از سرمایهگذاری «صبا ایده» ادامه داد: «ما تاکنون فقط روی تیکتینگ کار کردیم. منظور از تیکتینگ، بلیت پرواز و رزرو هتل و بلیت قطار و اتوبوس است. تصمیم داریم وارد حوزهها و زمینههای دیگر شویم و بتوانیم در گردشگری محصولات بهتری ارائه دهیم. طبیعتاً حوزههای دیگر گردشگری بازار مختص خود و جای کار و توسعه دارد. این سرمایهگذاری گام مثبتی است برای اینکه بتوانیم وارد فاز جدیدی از توسعه شویم. برنامههای زیادی داشتیم که با سرمایهگذاری میتواند سرعت بگیرد. بهدنبال این هستیم که در همین حوزه تیکتینگ خدمات بهتر و بهروزتری را ارائه دهیم و از تکنولوژیهای جدیدتر بتوانیم بهره ببریم و وارد حوزههای دیگر گردشگری هم شویم. بهطور مثال بر تور و هتل تمرکز کنیم و در زمینههای دیگر که فرصت برای کار زیاد است. این حوزهها طبیعتاً گردشگری سلامت، گردشگری ورودی و… را نیز شامل میشود. البته بحث گردشگری سلامت و گردشگری ورودی زمینههایی است که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تحتالشعاع قرار گرفته است؛ ولی اگر از همین حالا برنامهریزی روی آن انجام شود در سالهای آینده این زمینهها زمینههای خوبی برای توسعه هستند.» او در پاسخ به سوال «کسبوکار» مبنی بر اینکه آیا به جز این سرمایهگذاری، سرمایهگذاری دیگری در این استارتآپ انجام نشده است، گفت: « از ابتدای کار ما سه فاندر بودیم. این نخستین جذب سرمایه ماست و به غیر از این هم هیچ سرمایهگذاری دیگری تاکنون نداشتیم.»