صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / نارضایتی رانندگان و مسافران تاکسی های اینترنتی
نارضایتی رانندگان و مسافران تاکسی های اینترنتی

اخذ عوارض و گرانی بنزین مسافران تاکسی های اینترنتی را سرگردان کرده است

نارضایتی رانندگان و مسافران تاکسی های اینترنتی

کسب و کار نیوز- سازوکار اخذ عوارض از تاکسی های اینترنتی موجب شده تا این تاکسی ها به رغم افزایش عجیب نرخ کرایه های خود از پذیرش مسافران خودداری کنند. با افزایش قیمت بنزین و تصویب اخذ عوارض از این کسب و کارها شاهد افزایش نرخ کرایه ها در تاکسی های آنلاین هستیم که حتی با وجود افزایش نرخ جابجایی مسافران که در برخی مسیرها تا دو برابر نیز افزایش یافته است، حاضر به قبول درخواست تاکسی از سوی شهروندان نیستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه البته محسن پورسید آقایی، معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشته است که استفاده از واژه عوارض برای این موضوع اشتباه است. چراکه در چنین سرویس هایی، سرویس دهنده و سرویس گیرنده موظفند هزینه ای را بابت بهای استفاده از زیرساخت های شهری بپردازند که این موضوع به هیچ عنوان مورد عجیبی نیست.

افزایش دو برابری نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی

یکی از مسافران تاکسی های اینترنتی طی روزهای گذشته در رابطه با عدم پذیرش درخواست ها ازسوی دو تاکسی اینترنتی مطرح در کشور به “کسب و کار” گفت: از مقابل بیمارستان مهر واقع در خیابان زرتشت غربی برای گرفتن اسنپ مبدا را مشخص و مبدا را برای خیابان سعادت آباد، علامه جنوبی مشخص کردم. کرایه ای که برای این مسیر برای ساعت ۶ عصر نشان داد مبلغ ۳۱ هزار تومان بود. در صورتیکه همین مسیر را طی ماه گذشته ۱۵ هزار تومان پرداخت می کردم.

به گفته وی، با این حال و با وجود ۱۷ اسنپ در این منطقه تا نیم ساعت هیچ راننده ای درخواست من را قبول نکرد و بارها مجبور به درخواست مجدد تاکسی شدم. از طرفی دیگر تپسی نیز با نشان دادن نرخ کرایه ۲۹ هزار تومان و ۸ راننده در مبدا مورد نظر درخواست تاکسی را قبول نکرد. در مجموع یک ساعت را برای گرفتن تاکسی صرف کردم که در نهایت بدون نتیجه باقی ماند.

از این موارد در روزهای اخیر بسیار گزارش شده است. اسنپ مسیر خیابان نازی آباد به مقصد سیدخندان را ۳۰ هزار تومان محاسبه کرده و مسافر مذکور به دلیل نداشتن راه دیگری مجبور به قبول پرداخت این هزینه شده است. این در حالی است که تا ماه گذشته این مسیر با مبلغ ۱۷ هزار تومان محاسبه شده است. مجموعه این اتفاقات نشان می دهد که تاکسی های اینترنتی قصد کرده اند تا مبلغ عوارض شهرداری را از جیب مسافران تامین کنند.

اسنپ و تپسی فقط زورشان به راننده می رسد

اما در همین رابطه یکی از رانندگان اسنپ به “کسب و کار” می گوید: این عوارضی که می فرمایید در حقیقت از راننده گرفته می شود. کمیسیون اسنپ ۱۵ درصد شده که گویا ۲ درصد را به شهرداری می دهد. با توجه به اینکه قیمت سفرها افزایش نیافته عوارض دادن مسافرین مفهوم ندارد. اسنپ و تپسی فقط زورشان به راننده می رسد و هر کاری لازم باشه برای درآمد شرکتشان انجام می دهند.

کار کردن در خیابان به این مدل کار کردن شرف دارد

کار کردن دراسنپ با بنزین ۳ هزارتومانی، کمیسیون ۱۸ درصد، خریدن شارژ و اینترنت گران، اصطلاک زیاد و لوازم گران، عوارض شهرداری و … اشتباه محض است. طرح و وعدهای دروغ مسئولان نیز بابت بنزین برای جذب راننده صورت گرفته است. بخدا کار کردن در خیابان به این مدل کار کردن شرف دارد.

پیاده و سوار کردن مسافر شرف دارد به گرفتن پول اعتباری

اسنپ فقط به فکر درآمد خودش است. اگر رانندگان عاقل باشند سفرهای اسنپ را قبول نمی کنند. مسافرکشی و پیاده و سوار کردن مسافر شرف دارد به گرفتن پول اعتباری و کم شدن ۱۸ درصد کمیسیون. آخه چرا کمیسیون در ۲۴ ساعت یکسان هست ولی کرایه ۶ هزار تومانی تا ۱۶هزار تومان تغییر می کند؟ آخه مگه چیکار می کنید که آنقدر کمسیون کم می کنید. اینطوری پیش برود دیگر کسی با این کرایه های پایین کار نخواهد کرد.

البته صحبت های این رانندگان تاکسی در حالی مطرح می شود که طی دو هفته اخیر کرایه تاکسی های اینترنتی افزایش زیادی داشته و حتی با این اتفاق هم رانندگان از قبول درخواست مسافران خودداری می کنند.

پاسخ روابط عمومی اسنپ:

مبلغ عوارض شهرداری به قیمت سفر اضافه شده است

با توجه به اینکه در افکار عمومی اینگونه جا افتاده که اسنپ هزینه پرداخت عوارض را از جیب مشتریان می‌گیرد، لازم است توضیح دهیم که ماجرای این یک و نیم درصد چیست؟ ۱.۵ درصد هزینه سفر تمام تاکسی‌های اینترنتی، بر اساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به طور کامل در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. مبلغ عوارض به هیچ عنوان از محل درآمد رانندگان اسنپ کسر نمی‌شود و به قیمت سفر اضافه شده است.

افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان در افزایش میانگین قیمت‌ها در اسنپ تاثیری نداشته است. سیستم قیمت‌گذاری اسنپ، پویاست و هر سفر تابع ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» است و در روزهای برفی و بارانی یا طرح زوج و فرد از درب منزل، به دلیل تغییر در توازن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها تغییر خواهد داشت. در نهایت رویکرد اصلی اسنپ در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها به سفر تبدیل شود. بنابراین همواره تلاش می‌کنیم که منصفانه‌ترین قیمت را داشته باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.