صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / زنگ خطر آغاز رکود در اکوسیستم استارت‌آپی به صدا درآمد
زنگ خطر آغاز رکود در اکوسیستم استارت‌آپی به صدا درآمد

جو روانی حاکم بر کشور باعث عدم ظهور استارت‌آپ‌های جدید می‌شود

زنگ خطر آغاز رکود در اکوسیستم استارت‌آپی به صدا درآمد

کسب و کار نیوز - در حالي كه تا اعلام برگزيدگان نهايي دوازدهمين جشنواره وب و موبايل زمان زيادي نمانده است، يكي از هم‌بنيان‌گذاران اين جشنواره تاكيد كرد كه امسال شاهد ظهور استارت‌آپ جديد و ايده‌هاي جذاب نبوديم.

مینا حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، شایان شلیله با اشاره به چالش‌هایی که امسال در بررسی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها با آن مواجه بوده‌اند، گفت: «عدم ظهور استارت‌آپ‌های جدید یک زنگ خطر است که اگر برای آن فکری نکنیم، در سه، چهار سال آینده با رکود جدی در اکوسیستم استارت‌آپی مواجه خواهیم بود.»
این در حالی است که شلیله ادامه داد: «از طرف دیگر نیرو‌های قوی در استارت‌آپ‌های شهرستان به‌دنبال مهاجرت به تهران و نیرو‌های توانای تهرانی به فکر مهاجرت از کشور هستند.»
اگر با دقت به این دوره از جشنواره نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که از ابتدای کار بیش از ۳ هزار وب‌سایت و اپلیکیشن در ۵۶ گروه ثبت‌نام کرده بودند که در مرحله داوری از ۱۲ اثر (اپلیکیشن یا وب‌سایت) راه‌یافته، ۵ کاندید انتخاب شدند. هرچند «مشت نمونه خروار است» و بررسی ۳ هزار اثر می‌تواند نمونه اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی باشد که در سال‌های اخیر ظهور کرده‌اند؛ اما باید توجه داشته باشیم که ۳ هزار اثر، عدد و رقم کمی برای داوری نیست و این آثار می‌تواند برای بررسی یک اکوسیستم کافی باشد. اینجاست که صحبت‌های شایان شلیله، عضو انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی پررنگ می‌شود و زنگ خطر رکود در زیست‌بوم استارت‌آپی به صدا درمی‌آید. باید توجه داشت دوره فترتی در زیست‌بوم استارت‌آپی کشور آغاز شده که عوامل متعددی آن را تشدید کرده‌اند. عواملی که به گفته فعالان استارت‌آپی، خیلی از آنها قابل پیش‌بینی نیستند و همچون سنگی بر آسمان اکوسیستم استارت‌آپی باریدن می‌گیرند. البته نباید از فرصت‌هایی همچون جشنواره وب و موبایل برای شبکه‌سازی غافل شد و از آن چشم پوشید.
اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار و به برترین اثر هر گروه، تندیس اهدا می‌شود.
«کسب‌وکار» در گفتگو با یکی از داوران این جشنواره، فضای کلی این رویداد را بررسی می‌کند.

ستاره‌های جدید در اکوسیستم استارت‌آپی ظهور نمی‌کنند

حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی
به‌دلیل وضع اقتصادی و شرایط تحریمی کشور به‌تدریج میزان امید به آینده کم می‌شود. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که مردم سرمایه‌گذاری کنند. در این راستا یکی از انواع سرمایه‌گذاری می‌تواند فعالیت در حوزه استارت‌آپ یا به صورت کلی بحث تجارت الکترونیک (Ecommerce) باشد. بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه نزولی خواهد بود زیرا امید در آینده در بین جوانان واقعاً پایین است. کسی که در حال حاضر یک مسئولیتی را قبول کند و یک تا دو سال یک پروژه را استارت بزند قبل از آن نیاز دارد که حداقل برای مدتی طولانی در آینده خیالش راحت باشد. با داوری کردن آثار ثبت‌شده در جشنواره وب و موبایل امسال نمی‌توان به صورت قطعی گفت که در چند سال آینده شاهد رکود در اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها هستیم؛ ولی براساس تجربه‌ای که ما داریم، احساس می‌کنیم نسبت به سال‌های گذشته – حداقل سه، چهار سالی که من در حوزه داوری کمک کردم – اتفاقی که افتاد این است که شاهد ظهور استارت‌آپ‌ها و ایده‌های جدید کمتری هستیم. این مساله ممکن است از جوانب دیگری هم قابل بررسی باشد. به‌طور مثال در یک‌سری حوزه‌ها اقیانوس قرمز وجود دارد. مثلاً در حوزه ریتیل (خرده‌فروشی یا فروشگاه‌داری) و گردشگری یا در حوزه تاکسی اینترنتی برندهای بزرگی آمدند و سرمایه‌های بزرگی آوردند و دیگر به صورت عقلایی فضایی نیست که یک جوان وارد شود و استارت‌آپی را ران کند؛ ولی از طرف دیگر نیش‌مارکت و اقیانوس‌های آبی نیز در این زیست‌بوم زیاد داریم. اینکه استارت‌آپ‌ها در آن حوزه‌ها وارد نمی‌شوند، مربوط به وضعیت یا جو روانی حاکم بر کشور است. در مورد این صحبت که «در سه، چهار سال آینده با رکود جدی در اکوسیستم استارت‌آپی مواجه خواهیم شد» شاید «رکود» کلمه مناسبی نباشد. شاید بخواهیم به این مساله این‌گونه نگاه کنیم که شاهد ظهور استارت‌آپ‌های جدید نخواهیم بود. این کلمه، کلمه بهتری است چون رکود به معنی این است که استارت‌آپ‌ها از لحاظ اقتصادی ضعیف باشند و ارتباطی به پیدا شدن استارت‌آپ‌های جدید ندارد. بهتر است از عبارت «ظهور ستاره‌های جدید» استفاده کنیم. اگر با این وضع جلو برویم، باید قبول کنیم که کسانی که در بازار فعالیت دارند و بزرگ هستند، بمانند. هرچند افرادی را می‌شناسم که از جان و دل در Coworkig‌ها وقت می‌گذارند و از یک فضای نسبتاً کوچک شروع کرده‌اند و کارشان را جلو می‌برند. اینکه در جشنواره وب و موبایل امسال هم به هر حال ثبت‌نام نکردند شاید از جوانب دیگر هم قابل بررسی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.