چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / توسعه باغات، کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
توسعه باغات، کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

توسعه باغات، کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

کسب و کار نیوز:مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر توسعه باغات در برخی مناطق وضعیت کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار داده و به جای پنبه، انار و پسته کشت شده اما این کار اشتباه بوده و باید برای آن فکری کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد رضا نیک‎پور شامگاه چهارشنبه ۲ بهمن‌ماه در نشست کمیته تخصصی ارتقاء کشت پنبه در منطقه ترشیز اظهار کرد: در دنیا بخش خصوصی برای ارائه الگوی کشت، توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری وارد عمل می‌شوند ولی ما اتحادیه‌های بخش کشاورزی در زراعت نداریم حال آن که در دنیا مسئولان اتحادیه‌ها اقدام می‌کنند و دولت‌ها به این امور وارد نمی‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به خواسته‌های بخش کشاورزی و صنعت در کشت محصول پنبه گفت: باید در راستای توجه به مکانیزاسیون چند وجهی عمل کنیم از یک سو توجه به بذری داشته باشیم که ریزش نداشته باشد و همچنین از نظر صنعت به لحاظ کیفی تایید شود.

وی عنوان کرد: به رغم اینکه در حال حاضر حدود دو هزار هکتار در بردسکن و کاشمر مزرعه زیر سطح کشت پنبه داریم اما میزان نیاز سالانه کارخانه نساجی مدرس ۹ هزار تن پنبه محلوج و ۲۷ هزار تن وش است.

نیک‌پور همچنین افزود: براساس میانگین سطح زیرکشت منطقه ۴۵۰۰ تن وش تولید می‎شود که در بهترین حالت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن فاصله داریم و این خلا بزرگی است.

وی مطرح کرد: در گذشته این منطقه قطب تولید پنبه بوده اما کشاورزان به سمت توسعه باغات رفته‎اند و کارشناسان این رویه را تایید کردند حالا باید بگوییم در برخی مواقع اشتباه کرده‎ایم و حال که باغات انار و پسته جوابگو نیست باید به گذشته برگردیم و پنبه بکاریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر توسعه باغات در برخی مناطق وضعیت کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به جای پنبه، انار و پسته کشت شده اما کار اشتباهی بوده و باید برای آن فکری کنیم.

نیک‎پور تاکید کرد: باید کمیسیون بهره‎وری در این خصوص تشکیل شود و کمیته فنی کارشناسی آب، باغبانی و زراعت و خاک بررسی های لازم را انجام دهند و اقتصاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد، همچنین باید برای تشکیل کمیته امکان سنجی و توسعه کشت، کمیته بهره‎وری در خصوص وضعیت آب و مواد تغذیه‎ای، کود و زمین و سرمایه‌گذاری و… تشکیل شود و بررسی‎های لازم صورت گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به کمبود کارگر و هزینه‎های کارگری کشت مکانیزه می‌تواند پنبه را نجات دهد در غیر این صورت یک محصول رقیب برای آن پیدا می‎شود.

وی بیان کرد: پنبه برای اینکه بماند باید در حوزه مکانیزاسیون حمایت شود، خواسته‎های بخش کشاورزی و صنعت را باید در زمینه مکانیزاسیون پنبه در نظر گرفت تا مکانیزاسیون چند وجهی باشد؛ همچنین پنبه ریزش نداشته باشد و از نظر صنعت به لحاط کیفی مورد تایید قرار گیرد.

نیک‎پور گفت: همه فریادها را نباید بر سرکشاورز زد زیرا قسمتی از مشکلات نیز مربوط به تکنولوژی تصفیه است که نمی‌تواند به‌روز نیاز کارخانجات نساجی را تامین کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم تولید پنبه در منطقه ترشیز به وضعیت قبل خود برگردد و رونق بگیرد توسعه مکانیزاسیون عامل نجات این محصول است.

نماینده کارخانه نساجی کاشمر نیز در این جلسه گفت: اگرچه ارتقاء سطح کمی و کیفی پنبه مورد توجه صنعت نساجی است اما باید چالش‌ها شناسایی شود.

علی فنایی اظهار کرد: اگر دو هزار تا سه هزار هکتار باغات منطقه به زراعت تبدیل و زیر کشت پنبه قرار بگیرند؛ این میزان جوابگوی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کارخانه نساجی خواهد بود.

همچنین رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در این جلسه مطرح کرد: امیدواریم با هم‌افزایی با نهادهای مرتبط به راهکار و برنامه‎ای برای توسعه و ارتقاء پنبه در ترشیز کهن برسیم.

هادی معماریان با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی ارتقاء کشت پنبه، شکل‎گیری کمیسیون‌های تخصصی را ضروری ذکر کرد و گفت: در این حوزه دانشگاه آماده هرگونه همکاری است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.