صفحه اصلی / اصناف / بازار کاغذ آرام گرفت
بازار کاغذ آرام گرفت

بازار کاغذ آرام گرفت

کسب و کار نیوز- برسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کاغذ تحریر که از دو ماه پیش کاهش چشمگیری داشته به ثبات رسیده، اما به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، احتمالا قیمت کاغذ تحریر بیش از این کاهش نخواهد داشت. از پاییز سال ۱۳۹۶ بازار کاغذ تحریر و روزنامه با کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که در مقاطعی برخی نشریه‌ها و روزنامه‌ها مجبور به کم کردن تعداد صفحات خود شدند. البته در روزهای آخر اسفند ماه سال گذشته، دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که "در سال گذشته ۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد شده است، اما فقط ۶۹۱۵ تن روزنامه‌ای و ۱۳ هزار و ۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است؛ به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده، غیرقانونی توزیع شده است".

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما از حدود دو ماه پیش قیمت کاغذ تحریر با افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شد و قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی از بیش از ۵۰۰ هزار تومان به حدود ۳۰۰ هزار تومان و قیمت کاغذ گلاسه از ۱۶ به ۱۲ هزار تومان کاهش یافت. البته این در حالی است که قیمت مصوب هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی اندونزی در سامانه ۱۲۴ حدود ۱۷۳ هزار تومان اعلام شده است. حالا بعد از گذشت دو ماه از افت قیمت کاغذ تحریر، بابک عابدینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران از ادامه ثبات قیمت در بازار کاغذ خبر داد و گفت: با توجه به تسهیل واردات کاغذ، در حال حاضر شاهد تعادل عرضه و تقاضای این محصول هستیم. وی افزود: در چنین شرایطی می‌توان گفت تغییرات نرخ ارز تاثیری بر بازار کاغذ نخواهد داشت و تنها در صورتی که روند تامین کاغذ و واردات آن دچار مشکل شود قیمت کاغذ مجددا افزایش خواهد داشت. عابدینی همچنین با بیان اینکه با توجه به تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت در ماه‌های اخیر به نطر می‌رسد قیمت‌ها بیش از این کاهش نخواهد داشت، اظهار کرد: قیمت درج شده در سامانه ۱۲۴ مربوط به کاغذهای وارداتی با ارز دولتی است، اما قیمت کاغذ در بازار مربوط به محصولاتی است که با ارز نیمایی وارد شده است.

به گفته وی در حال حاضر امکانات و تسهیلات لازم برای کسانی که در بخش واردات کاغذ فعالیت می‌کردند فراهم شده تا بتوانند در سطح رتبه‌بندی کارت بازرگانی و بدون توجه به سابقه، محصول مورد نظر خود را وارد کنند. این در حالی است که به طور مثال پیش از این واردکننده‌ای که سال گذشته کاغذ تحریر وارد نکرده بود، امسال هم نمی‌توانست این محصول را وارد کند یا اگر به میزان کمی وارد کرده بود باید به همان نسبت کاغذ تحریر وارد می‌کرد؛ بنابراین افزایش عرضه و رقابت تاجران باعث کاهش قیمت شده است. رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران همچنین قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ و ۶۰ در ۹۰ را به ترتیب ۲۹۰ و ۲۱۰ هزار تومان اعلام کرد. قیمت هر بند کاغذ ۸۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ هم ۲۹۰ هزار تومان اعلام شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.