صفحه اصلی / استان ها / گره کور هتل‌های نیمه‌کاره قزوین چه زمانی باز می‌شود؟
گره کور هتل‌های نیمه‌کاره قزوین چه زمانی باز می‌شود؟

گره کور هتل‌های نیمه‌کاره قزوین چه زمانی باز می‌شود؟

کسب و کار نیوز:به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین ۱۳ هتل نیمه‌کاره در این استان وجود دارد، مقررات بازدارنده، مشکلات سیستم بانکی، موانع موجود در دستگاه‌های اجرایی، ورود دلال‌ها به این حوزه و عدم حضور سرمایه‌گذار واقعی از جمله مواردی است که موجب نیمه‌کاره ماندن این هتل‌ها شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, کاوش‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی در دشت قزوین، نشان از مرحله یکجانشینی و کشاورزی در هزاره هفتم قبل از میلاد در این سرزمین دارد. قزوین در دوران شاه‌طهماسب ۵۷ سال به‌عنوان پایتخت ایران بوده و به همین دلیل آثار تاریخی بی‌شماری را در دل خود جای داده است. از این آثار کهن و باستانی گوناگون می‌توان به کاروان‌سرای سعدالسلطنه، مسجد جامع عتیق، میمون قلعه، حمام قجر، آب‌انبار سردار، بقعه پیغمبریه، عمارت کلاه فرنگی، امامزاده حسین و خیابان سپه (اولین خیابان ایران) اشاره کرد.

در سال‌های اخیر قزوین به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مطرح‌شده است تا علاوه بر معرفی تاریخ و تمدن این دیار بتوان گامی در راستای صنعت توریسم برداشت. در این میان ایجاد هتل ازجمله زیرساخت‌هایی است که باید بدان توجه کرد، مقوله‌ای که در این استان مغفول مانده است.

طی سالیان اخیر شاهد حضور و اسکان مسافران در پارک‌ها هستیم البته شایان‌ذکر است که تعدادی هتل در استان احداث‌شده ولی به‌موازات آن حضور گردشگران نیز افزایش داشته که این امر احداث هتل‌های بیشتر با قیمت‌ مناسب‌تری را می‌طلبد.

ضریب اشغال هتل‌های قزوین دو برابر استانداردهای تعریف‌شده

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام اینکه ۸۹ مرکز اقامتی شامل ۱۵ مهمان‌پذیر، ۱۵ هتل، دو هتل‌آپارتمان، یک واحد اقامتی، ۴۷ خانه مسافر و ۹ اقامتگاه بوم‌گردی در استان با ظرفیت ۲۰۰۰ تخت فعال هستند، بیان می‌کند: تکمیل هتل‌های نیمه‌کاره برای استان ضرورت دارد و در استاندارد اقتصادی تعریف‌شده برای هتل‌ها معمولاً ضریب اشغال را ۴۰ درصد در نظر می‌گیرند، این در حالی است که طی هفت سال گذشته متوسط ضریب اشغال هتل‌های استان بیش از ۷۰ درصد بوده این بدان معناست که ضریب اشغال هتل‌های قزوین حدود دو برابر بیشتر از حد استاندارد است.

وی ادامه می‌دهد: وزیر گردشگری بر ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری تأکید دارد و مقررشده مجوز تنها به اقامتگاه‌هایی داده شود که در محدوده طرح هادی روستاها قرار دارند و از صدور مجوز تغییر کاربری در فضاهای پیرامونی روستاها جلوگیری شود.

وجود ۱۳ هتل نیمه‌کاره در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اینکه ۱۳ هتل نیمه ساخت در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: بر اساس مجوزهای صادر شده چهار هتل چهار ستاره، پنج هتل سه ستاره، یک هتل دو ستاره، دو هتل یک ستاره و یک هتل‌آپارتمان در حال ساخت هستند که با توجه به نیمه‌کاره بودن هتل‌ها ابتدای خردادماه سال جاری سرمایه‌گذاران این هتل‌ها فراخوانده شدند تا دلایل عدم پیشرفت پروژه‌ها را جویا شویم که درنهایت سرمایه‌گذاران متعهد شدند طی شش ماه پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشته باشند.

وی علل عدم پیشرفت پروژه‌ها را به دو بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: بعد از گذشت شش ماه حدود یک ماه قبل جلسه دوم با حضور سرمایه‌گذاران برگزار شد مواردی خارج از قصور سرمایه‌گذار و مواردی نیز به علت قصور سرمایه‌گذار بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تصریح می‌کند: با کمک معاونت اقتصادی استانداری و دفتر جذب سرمایه‌گذاری استان قزوین پیگیری‌هایی صورت گرفت که درنهایت مقرر شد مواردی که خارج از قصور سرمایه‌گذار است مورد پیگیری قرارگرفته و استان حمایت لازم را داشته باشد تا موانع موجود بر سر راه این افراد برداشته شود.

درصورت عدم پیشرفت فیزیکی مجوز هتل‌ها باطل خواهد شد

مرتضی علیخانی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین می‌گوید: استان قزوین با بیش از ۱۳۰۰ اثر تاریخی، وجود مناظر طبیعی، پایتختی قزوین در دوران صفویه، نزدیکی به تهران و دروازه ورودی هفت استان یکی از ظرفیت‌های گردشگری کشور به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه در احداث هتل در استان ضعیف عمل کرده‌ایم، تشریح می‌کند: طی بررسی‌های انجام‌شده در سال‌های ۸۷ تا ۹۶ تعداد ۱۳ مجوز برای احداث هتل چهار ستاره و پنج ستاره در استان صادر شده است که متأسفانه به‌جز یک مورد به نام هتل بغدادی تاکستان بقیه پیشرفت فیزیکی اندکی داشتند و اغلب بیشتر از پنج درصد پیشرفت نکرده‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین تصریح می‌کند: شش ماه پیش سرمایه‌گذاران دعوت شدند تا با حضور ۱۶ دستگاه اجرایی مربوطه مشکلات شناسایی و احصا شوند و در پایان مقرر شد تا ظرف مدت معینی احداث این هتل را به نتیجه برسانند درغیراین‌صورت مجوز آن‌ها ابطال خواهد شد.

وی ضمن گلایه از اینکه طی شش ماه گذشته تنها سه سرمایه‌گذار در دفتر جذب سرمایه‌گذاری استان حضور پیدا کردند، عنوان می‌کند: به همین دلیل در کمیته گردشگری به ریاست استاندار مقرر شد هتل‌ها برنامه زمان‌بندی خود را ارائه دهند در غیراین‌صورت مجوز آن‌ها یک‌طرفه باطل خواهد شد.

خزائلی هم بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید: در ابتدا هم‌وغم خود را بر حمایت از سرمایه‌گذار خواهیم گذاشت که بستری فراهم شود تا سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده و سود معقول در توسعه فضاهای اقامتی استان ما را یاری کنند اگر سرمایه‌گذاری هم تمایل به ادامه پروژه نداشته باشد مجوز صادره ابطال خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگر استان قزوین اشاره می‌کند: مجموعه مدیریتی استان در تلاش است تا با همکاری دستگاه‌های تأسیساتی، خدمت‌رسان و شهرداری موانع موجود بر سر راه احداث این هتل‌های نیمه‌کاره در استان برداشته شود تا شاهد تحول در عرصه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان باشیم. همچنین احداث یک هتل چهار ستاره برای شهر تاکستان در نظر گرفته‌شده است که امیدواریم سال ۹۹ بهره‌برداری شود.

افرادی که مجوز دریافت کردند سرمایه‌گذار نیستند

علیخانی در بیان مشکلات عنوان می‌کند: در هنگام اعطای مجوز باید اهلیت سرمایه‌گذاران بررسی می‌شد که این کار انجام‌نشده است، در پروژه‌های نیمه‌کاره هتل‌ها مشاهده‌شده افرادی که مجوز دریافت کردند سرمایه‌گذار نیستند و زمین را دریافت کرده و کاربری آن را تغییر دادند و پس‌ازآن پروژه را به حال خود رها کرده‌اند.

بر اساس گزارشات ارائه‌شده از سوی مسئولین بانکی مشاهده می‌شود که پرداخت تسهیلات بانکی در بخش‌های صنعت و کشاورزی نمود بیشتری دارد، این در حالی است که گردشگری یک صنعت است که باید بدان توجه کرد؛ البته باید متذکر شد که بانک‌ها کارشناس اقتصاد گردشگری نیز ندارند؛ در شهرهایی مانند همدان، کرمانشاه، تبریز و مشهد همراهی سیستم بانکی موجب رونق صنعت گردشگری در این شهرها شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین اشاره می‌کند: اغلب سرمایه‌گذاران به تسهیلات بانکی امید دارند، این در حالی است که سرمایه‌گذار باید حداقل وابستگی را به بانک داشته باشند چراکه اگر با نرخ‌های موجود بانکی ۸۰ درصد هزینه‌های پروژه را از تسهیلات بانکی تأمین کنند با شکست مواجه خواهند شد، در حقیقت سرمایه‌گذار باید ۷۰ درصد آورده داشته باشد و اگر برای ادامه پروژه با محدودیت منابع مالی مواجه شد تسهیلات دریافت کند.

پروژه‌هایی در حد ایجاد یک گودال!

وی می‌گوید: اگر مسئولین گردشگری استان تلاش کنند سرمایه‌گذاران از تسهیلات نه درصد و یارانه‌دار برخوردار خواهند شد ولی اکثر آنان بدون آورده مالی انتظار دریافت تسهیلات را دارند، باید متذکر شد که اغلب سرمایه‌گذاران پروژه‌ها را در حد ایجاد گودال پیش برده و آن را به حال خود رها کرده‌اند.

علیخانی به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد: اگر بر اساس برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده از سوی خود پیش نروند مجوز ابطال و پروژه به سرمایه‌گذار دارای اهلیت واگذار می‌شود.

ظلمی که از سوی شهرداری بر سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود …

علیخانی از دیگر موانع و مشکلات عدم پیشرفت احداث هتل به شهرداری اشاره و بیان می‌کند: یکی از مشکلات این است که شهرداری با بحث تغییر کاربری برای هتل‌ها مشکل ایجاد کرده است، وقتی زمینی تغییر کاربری داده می‌شود و در حریم قانونی شهر قرار دارد دیگر نیازی به تغییر کاربری از سوی شهرداری ندارد و شهرداری تنها می‌تواند مجوز ساخت صادر و هزینه خود را دریافت کند نه اینکه مجدداً از آن‌ها هزینه تغییر کاربری دریافت کند، در حقیقت این ظلمی است که از سوی شهرداری به آن‌ها سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین اضافه می‌کند: این مشکل در ستاد سرمایه‌گذاری مطرح شد که مصوبه‌ای مبنی بر عدم دریافت هزینه مجدد از سوی دستگاه‌های اجرایی با عنوان هزینه تغییر کاربری را در پی داشت، بر این اساس شهرداری تنها می‌تواند بر اساس متراژ بنا هزینه مجوز بنا را دریافت کند.

وی تأکید می‌کند: با توجه به دریافت مصوبه اگر سرمایه‌گذاران با چنین مشکلی برخورد کردند با مراجعه به ستاد سرمایه‌گذاری استان می‌توانند از این مصوبه استفاده کنند.

برخی مقررات بازدارنده ازجمله موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران است، بنا به تحقیقات صورت گرفته در دوره‌های نخستین شورای اسلامی شهر قزوین مصوب شده بود که شهرداری‌ها سرمایه‌گذاران را از پرداخت هزینه پروانه ساخت معاف کنند ولی متأسفانه شهرداری اجرای این مصوبه را پشت گوش انداخته است. علاوه بر این تعدادی از سرمایه‌گذاران به دلیل عدم اجرای مصوبات و ایجاد سیاست‌گذاری‌های غلط ورشکست شدند و پروژه‌ها به دست برخی دلالان افتاده است.

حال با روی کار آمدن شهردار جدید قزوین انتظار می‌رود بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران حل شود و مسئولین دستگاه‌های مربوطه نیز دیگر موانع موجود را از سر راه سرمایه‌گذاران بردارند و با حذف سرمایه‌گذاران غیرواقعی که در واقع دلال هستند، سرمایه‌گذاران واقعی وارد میدان شده و با ادامه این پروژه‌ها بخشی از زیرساخت‌های گردشگری استان را سامان دهند تا در سال‌های نه‌چندان دور شاهد رونق صنعت توریسم در استان قزوین باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.