صفحه اصلی / اصناف / برندها / مهم ترین مشاغل اجتناب ناپذیر در هتلداری

مهم ترین مشاغل اجتناب ناپذیر در هتلداری

کسب و کار نیوز - هتلداری یک صنعت وسیع است و افراد زیادی در مشاغل مختلف در آن مشغول کار هستند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، در ایران نیز با توجه به افزایش تعداد هتل ها و استقبال مسافران، هتلداری به عنوان یک رشته تحصیلی وارد دانشگاه ها شده است. در کشوری که تنها در یکی از کلان شهرهای آن مانند مشهد نزدیک به ۱۱۱ هتل و هتل آپارتمان وجود دارد؛ بدون شک نیاز به مشاغل هتلداری بیش از پیش احساس می شود. Jainjas در مقاله حاضر قصد دارد تا به معرفی برخی از مشاغل هتلداری بپردازد. اگر از علاقه مندان به این حیطه یا تنها کنجکاو هستید، ما را تا انتها همراهی کنید.

مدیر هتل

مدیر هتل(hotel general manager) عنوان پرطمطراقی است؛ اما به همان اندازه نیز مسئولیت ها و وظایف گوناگون را بر دوش خود احساس می کند. به طور کلی باید گفت که مدیر هتل وظیفه دارد تا بودجه سالانه را تهیه کرده و آن را در اختیار هتلدار قرار دهد. علاوه بر این باید گفت که:
• مدیر هتل مسئولیت جابجایی پرسنل و استخدام های جدید را عهده دار است،
• همانطور که می دانید نرخ اتاق های هتل دائم در حال نوسان است. تعیین بهترین قیمت اتاق برای یک روز، شب، آخر هفته یا رویداد خاص در حوزه اختیارات مدیر هتل است،
• تعریف استانداردهای خدماتی برای هتل و نیز افزودن امکانات بیشتر به آن برای کسب رضایت مشتریان وظیفه مدیر هتل است،
• مسئولیت هرگونه عدم رضایت مشتری از خدمات هتل به طور مستقیم متوجه مدیر است.

مدیر هتل

کارمندان پذیرش هتل

اولین چیزی که به محض ورود به هتل با آن برخورد می کنید، به احتمال زیاد کارکنان خوشروی پذیرش(front desk) هستند. البته مهمانان بدشانسی هم هستند که با چهره ای عبوس مواجه می شوند! صرف نظر از این موضوع، هتل ها با توجه به بزرگی یا کوچکی خود یک یا چند کارمند پذیرش دارند. کارمندان پذیرش چه وظایفی را بر عهده دارند؟
• انجام رزرو تلفنی یا بالعکس کنسل کردن رزرو هتل،
• انجام کلیه مراحل چک این و چک اوت مهمانان،
• نظارت بر تمیزی و حفظ ظاهر بخش پذیرش و لابی هتل،
• نظرسنجی از مهمان ها و انتقال شکایات آنها با مدیریت هتل،
• کار با دیگر بخش های هتل از قبیل خدمات خانه داری برای اطمینان از آماده بودن اتاق جهت تحویل به مسافران.
نکته ای که باید اضافه کرد این است که در هتل های لوکس و پنج ستاره کارمندان بخش پذیرش بیشتر هستند. در نتیجه فردی به عنوان سوپروایزر منصوب می شود که مسئولیت نظارت بر کارمندان تحت نظر خود را بر عهده دارد. در این نوع هتل ها معمولا بخش رزرواسیون و پذیرش فعالیت های مختلفی را انجام می دهند.

کارمندان پذیرش هتل

برنامه ریز رویداد در هتل

امروز هتل ها تنها محلی برای اقامت مسافران تفریحی نیستند. با وجود سالن های کنفرانس، همایش، اجتماعات و جشن ها مهمانان متفرقه و مسافران کاری نیز از خدمات هتل ها بهره مند می شوند. به همین دلیل شغلی به نام برنامه ریز رویداد در هتل(event planner) تعریف شده که به طور کلی مسئول هماهنگی برای برگزاری این رویدادها است. فکر می کنید مسئولیت های برنامه ریز رویداد شامل چه می شود؟
• سازماندهی، برنامه ریزی(مدیریت بودجه) و اجرای رویداد از قبیل همایش، کنفرانس، جشن عروسی، عقد و …،
• طراحی دکوراسیون و فضای سالن مراسم،
• آماده کردن مقدمات مانند موسیقی، گل و نورپردازی برای جشن ها؛ تجهیزات صوتی و تصویری، مبلمان و مواردی از این دست برای همایش ها،
• مدیریت کترینگ و پذیرایی و البته دعوت از مهمانان.

برنامه ریز رویداد در هتل

خدمات خانه داری و لاندری

نظافت اتاق ها و سایر قسمت های هتل به اندازه امور اداری اهمیت دارد. می توان گفت این موضوع یکی از چند ویژگی هتل ها است که باید قبل از رزرو چک کنید. به طور خلاصه خدمه خانه داری باید چنان اتاق ها را برای مهمانان تمیز کنند که گویی پیش از آنها کسی آنجا نبوده است! اما بخش خدمات خانه داری و لاندری(housekeeping and laundry) مسئولیت های زیادی دارد، از جمله:
• مرتب کردن تختخواب اتاق ها طبق استانداردها و اصول خاص آراستگی،
• رسیدگی به نظافت فضای داخلی اتاق و سرویس بهداشتی به اضافه قرار دادن امکانات بهداشتی مانند شامپو، صابون و غیره در آنها،
• شستن، اتو کردن و لکه گیری کلیه منسوجات از جمله حوله ها و کار با دستگاه های خشکشویی،
• انتقال منسوجاتی که نیاز به شستشو دارند از اتاق های هتل به بخش لاندری،
• حفظ نظافت و آراستگی محیط خشکشویی.

خدمات خانه داری و لاندری

بخش تعمیر و نگهداری هتل

شکی نیست که قسمت های مختلف هتل اعم از اتاق ها یا فضاهای عمومی نیاز به مراقبت دارند. اگر هرگونه مشکلی در تأسیسات هتل اتفاق بیفتد، مسئولیت رفع آن بر عهده بخش تعمیر و نگهداری(maintenance) است. به طور خلاصه باید گفت که مسئول این قسمت باید اطمینان حاصل کند که همه چیز در هتل خوب کار می کند. علاوه بر این:
• کنترل دوره ای تجهیزات هتل و رفع هرگونه نقص احتمالی،
• تعویض لامپ ها و رنگ آمیزی دیوارها،
• تعمیر یا تعویض لوله ها و وسایل برقی مانند یخچال یا کولر، پمپ آب استخر و تجهیزاتی از این دست بر عهده مسئول تعمیر و نگهداری هتل است.

بخش تعمیر و نگهداری هتل

سرآشپز هتل

بدون شک رستوران هتل یک بخش مهم آن است. هرچند همه هتل ها رستوران ندارند، اما هتل هایی هم هستند که رستوران های سرشناسی دارند. برای مثال در تهران رستوران های هتل استقلال تهران یا هتل اسپیناس اعتبار خاصی دارند. چنین هتل هایی به طور معمول یک سرآشپز ویژه دارند که مسئولیت های زیر را بر عهده دارد:
• طراحی منوی غذا و نوشیدنی،
• مدیریت آشپزخانه اعم از نظارت بر آشپزها، بهداشت و نظافت آشپزخانه، مواد غذایی و کارکنان،
• مدیریت منابع غذایی و موجودی برای تأمین مواد لازم.

سرآشپز هتل

مشاغلی که در مطلب مهم ترین مشاغل هتلداری که حضور آنها در هتل ها اجتناب ناپذیر است، نام بردیم، مهم ترین عنوان های شغلی هتلداری به شمار می روند. بدون تردید مشاغل دیگری هم در هتل ها هستند که از آن جمله می توان به کانسیرج هتل، باریستا در کافی شاپ هتل، نگهبان و چمدان بَر، راهنمای تور، دربان، مسئول فروش و راننده سرویس شاتل اشاره کرد. شغل مسئول فروش که از آن نام بردیم، به عنوان یک رابط با آژانس ها گردشگری و سایت های رزرو اینترنتی هتل کار می کند. این افراد هتل خود را در سایت های آنلاینی مانند جااینجاس Jainjas ثبت می کنند. در نتیجه شما می توانید به راحتی هتل های زیادی را بنا به بودجه و سلیقه خود جستجو کرده و با امکانات آنها آشنا شوید.

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.