صفحه اصلی / اسلایدر / خبری از تحویل خودروهای ثبت نامی نیست
خبری از تحویل خودروهای ثبت نامی نیست

با گذشت چند ماه از تکمیل وجه از سوی مشتریان

خبری از تحویل خودروهای ثبت نامی نیست

کسب و کار نیوز- وضعیت این روزهای بازار خودرو و ثبت قیمت های متفاوت برای انواع خودروها نشان می دهد کاهش قیمت ها و رونق بازار در خرید و فروش خودرو آنهم در ماه‌های پایانی امسال همچنان با ابهاماتی زیادی روبه رو است. از طرف دیگر بلاتکلیفی خریداران در تحویل خودروهای ثبت نامی نیز بر حجم مشکلات مردم اضافه کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر بسیاری از خریداران حتی تکمیل وجه خودروهای ثبت نامی را هم انجام داده‌اند و اما خبری از تحویل خودروها نیست. امروز  مردم نگرانند آیا در ماه های پایانی سال ۹۸ امکان دریافت خودروهای ثبت نامی خود را دارند یا خیر. این در حالی است که فعالان بازار خودرو معتقدند هنوز فاصله زیادی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که این مشکل با افزایش عرضه برطرف خواهد شد اما وضعیت بازار نشان می‌دهد همچنان خودروسازان در عرضه خودرو قطره چکانی عمل می‌کنند. در حال حاضر در بازار خرید و فروش خودرو، پراید ۱۱۱ با قیمت ۵۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۵۲ میلیون تومان، چانگان با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان، و استپ‌وی با قیمت ۲۴۱ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین کوئیک اتوماتیک با قیمت ۱۱۴ میلیون تومان و تیبا ۲ با قیمت ۶۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

معاملات در بازار قفل شده و نه کسی حاضر به خرید خودرو است و نه فروشنده ای در بازار وجود دارد. البته بر خلاف بازار  تنور معاملات در فضای مجازی داغ است و هر کس بنا بر سلیقه خود قیمتی را برای خودروها تعیین می‌کند تا شاید خریداری وجود داشته باشد. اعلام نرخ های متفاوت و روبه رشد در حالی در فضای مجازی مطرح می شود که بنا به روایت فعالان بازار در بازار رسمی خرید و فروش خودرو خبری از رونق معاملات نیست. علاوه بر این خودروسازان هم در این شرایط مدام از افزایش تولید و عرضه محصولات در بازار صحبت می‌کنند اما چرا با وجود اظهارات خودروسازن در تولید خودرو هنوز اتفاق خاصی در بازار به وجود نیامده و فقط مردم روزانه شاهد قیمت های متفاوت برای انواع محصولات در بازار هستند.

البته آمارهای وزارت صنعت در میزان تولید انواع خودروهای سواری در پایان آبان ماه امسال نشان از کاهش ۳۳٫۲ درصدی تولید دارد که این موضوع نشان می دهد خودروسازان هنوز فاصله معنا داری در اجرای تعهدات خود نسبت به خریداران دارند. فعالان بازار خودرو معتقدند هنوز فاصله زیادی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که این مشکل با افزایش عرضه برطرف خواهد شد اما وضعیت بازار نشان می‌دهد همچنان خودروسازان در عرضه خودرو قطره چکانی عمل کرده و همین امر عاملی میشود تا هر روز اختلاف قیمت کارخانه محصولات با بازار رشد داشته باشد. علاوه بر این فروشندگان خودرو می‌گویند در حال حاضر فضای مجازی به صورت خود مختار پر از آگهی های فروش خودرو آنهم با قیمت های بالاست این در حالی است که عملاً با رکود بازار خبری از خریدار در بازار نیست.

تعهد شرکت های خودروساز به مردم در اسرع وقت تحقق یابد

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

هرساله با مشکل تحویل خودروهای ثبت نامی خریداران برای شب عید مواجه هستیم و در سال جاری به دلیل مشکلاتی که بر اقتصاد کشور حاکم شد با مشکلات بیشتری در این باره روبرو هستیم. شرکت های خودروساز موظف به تحویل به موقع خودورهای ثبت نامی و پیش فروش شده هستند چراکه عدن تخویل این خودروها موجب گرانی خودرو در بازار خواهد شد. همانطور که در حال حاضر شاهد هستیم بازار خودرو دچار آشفتگی در قیمتگذای شده و در بازار آزاد قیمت خودروها در نوسان است. تفاوت قیمت خودروهای کارخانه ها و بازار معضل بزرگی است که در نهایت به ضرر مردم و مصرف کنندگان نهایی است. عدن تحویل به موقع این خودروها به دلیل اینکه به شب عید نزدیک می شویم موجب گرانی بیشتر در بازار خودرو خواهد شد بنابراین ضرورت دارد تعهد شرکت های خودروساز به مردم در اسرع وقت تحقق یابد. با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، حجم تقاضای خودرو افزایش می یابد و شوک جدیدی به بازار وارد می‌شود بنابراین قیمت ها افزایش می‌یابد.

از آنجایی که در حال حاضر تولید روزانه خودروسازان از ۴ هزار دستگاه عبور کرده‌، نمی‌توان کاهش تولید را دلیلی برای افزایش قیمت‌ها دانست در واقع تورم کنونی موجب شده موج جدیدی از نقدینگی به سمت بازار چارچرخ‌ها روانه شود. در حال حاضر خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده و مردم برای حفظ ارزش پول خود به دنبال خرید چارچرخ‌ها هستند. در صورتی که تقاضا از عرضه پیشی گیرد، قیمت روند صعودی پیدا کرده و گرانی ایجاد می شود. اگرچه در حال حاضر برخی سازمان‌ها تورم کنونی را ۴۰ درصد اعلام می‌کنند اما آنچه در جامعه جریان دارد بیش از این عدد است بنابراین مردم برای ارزش پول خود به دنبال سرمایه گذاری و خرید کالا هستند و به زعم آنها یکی از این راهکارها خرید خودرو است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.