صفحه اصلی / اسلایدر / خسارت هزاران میلیاردی “هما” از لغو پروازهای سوئد
خسارت هزاران میلیاردی “هما” از لغو پروازهای سوئد

سود توقف پروازهای سوئد به جیب ایرلاین های ترکی و عربی می رود

خسارت هزاران میلیاردی “هما” از لغو پروازهای سوئد

کسب و کار نیوز- پرواز با ایرلاین های ترکی- ترکیش ایرلاین- و عربی- امارات ایرلاین- جایگزین پروازهای مستقیم به سوئد و گوتنبرگ شده اند تا در حالی که هواپیمایی جمهوری اسلامی خسارت کلانی می بیند ایم ایرلاین ها سود زیادی از این اتفاق به جبیشان برود. آژانس حمل و نقل سوئد در تصمیمی اعلام کرد که تمامی پروازهای شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر از ایران به سوئد تا اطلاع ثانوی لغو شده و این دستور تا به امروز نیز لغو نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که دیگر ایرلاین های بین المللی کم و بیش پروازهایی را به ایران برقرار کرده اند اما سوئد همچنان به ادامه توقف پروازهای ایران به دو شهر استکهلم و گوتنبرگ اصرار می ورزد. این اتفاق در حالی افتاده است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، «هما»، حتی بلیت‌های نوروزی خود را به مقصد دو شهر استکهلم و گوتنبرگ فروخته است و سوئد بدون در نظر گرفتن حقوق مسافران این شرکت هواپیمایی، دستور لغو پروازها بین تهران و دو شهر خود را به صورت موقت صادر کرده است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، روزهای شنبه و چهارشنبه هرهفته به مقصد استکهلم و روزهای دوشنبه هر هفته به مقصد گوتنبرگ پرواز دارد اما در پی لغو پروازها به مقصد شهرهای سوئد به کلیه مسافران خود پیام ارسال شد که پروازها به مقصد استکهلم و سوئد کنسل شده است.

تلاش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از سرگیری پروازها در این مسیر است و با وجود مشخص شدن دلیل سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷  اوکراین، احتمال می‌رود که سوئد در تصمیم خود تجدیدنظر کند؛ با این حال ادامه دارد شدن توقف پروازهای ایران ایر به مقصد استهکلم و گوتنبرگ که در هفته سه پرواز است منجر به ضرر مالی زیادی برای هما خواهد شد. در صورتی که سوئد به بهانه سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷ اوکراین – که دو تبعه سوئدی در آن بودند – به مخالفت با پروازهای هما ادامه دهد، ایران‌ایر مجبور است با پروازهای جایگزین برای جابجایی مسافران خود اقدام کند. مسافران هما حالا مجبور هستند با وجود داشتن بلیت این شرکت یا از ایرلاین دیگری که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر معرفی می‌کند استفاده کنند و با وجود تغییر ایرلاین راضی به انجام سفر شوند و یا از انجام سفرشان انصراف دهند؛ هزینه های تغییر ایرلاین نیز در صورت افزایش قیمت بلیت با هواپیمایی جمهوری اسلامی است و مشخص نیست ادامه‌دار شدن توقف پروازهای هما به این کشور منجر به خسارت چندصد دلاری برای هما شود. پرواز جایگزین با استفاده از هواپیماهای دیگر شرکت‌های هواپیمایی، یکی از راههایی است که در این شرایط می‌تواند مسافر را به مقصد برساند.

هما برای مسافران پرواز جایگزین معرفی می کند

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

متاسفانه برخی ایرلاین ها به دلیل بروز اتفاقات اخیر از پرواز در آسمان ایران خودداری کردند که البته در حال حاضر وضعیت پروازها به حالت عادی بازگشته و فقط هواپیمایی سوئد تا به امروز به این تصمیم ادامه داده است. درست است که تامین امنیت مسافران موضوعی بسیار جدی است و باید رصد شود اما طی تماس های زیادی به این کشور این اطمینان داده شده که آسمان ایران برای ادامه پروازها و از سرگیری پروازهای این خط هوایی آمادگی کافی را دارد.

اما شرکت های هواپیمایی بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر موظف به پرداخت خسارت به مسافران در صورت لغو پروازها هستند. در حال حاضر با وجود اینکه این پروازها از سوی سوئد لغو شده و حتی با وجود فروش بلیط های نوروزی تا پایان تعطیلات باز هم این کشور هنوز حاضر به برقرای مجدد پروازها نشده است، اما پرداخت خسارت از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی پرداخت خواهد شد. در این بین برخی مسافران خواهان کنسل کردن بلیط خود را دارند که هزینه های آن تمام کمال پرداخت خواهد شد و در صورت اینکه مسافر قصد انجام سفر داشته باشد باید ایرلاین های جایگزین و با انجام سفر با دو پرواز و ترانزیت انجام شود. برای تحقق این موضوع، ایرلاین های ترکی و عربی جایگزین خواهند شد و با پرداخت ما به تفاوت هزینه های بلیط، هما برای مسافران پرواز جایگزین معرفی می کند.

بار هزینه های لغو این پروازها بر دوش هواپیمایی جمهوری اسلامی است و سود این اتفاقات به جیب دیگر ایرلاین ها می رود. پروازهای ترانزیت در حال حاضر تنها راه حل موجود برای مسافران با مقصد سوئد و گوتنبرگ است که باید هما آن را تهیه و به مسافران خود ارایه دهد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این قبیل مسائل بیشتر بحث‌های هیجانی و احساسی بوده و تجربه نشان داده پروازها پس از مدت کوتاهی برقرار می شود. اما خسارات زیادی که از این موضوع به شرکت های هواپیمایی و در حال حاضر به هواپیمایی جمهوری اسلامی وارد می شود بسیار زیاد است و در صورت ادامه این وضعیت ممکن است به هزاران میلیارد تومان هم برسد. امروز و در شرایط حاضر مشکلات دیگری نیز برای ایرلاین های ایرانی ایجاد شده است. در خصوص تامین سوخت هواپیماهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاهها چالش وجود دارد. به عنوان مثال در فرودگاه لندن همچنان به هواپیماهای ایران ایر سوخت تحویل نمی‌شود و در صورت نیاز هواپیماها در یوگسلاوی سوخت‌گیری می‌کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.