صفحه اصلی / اجتماعی / داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی
داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی

رییس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان: اخطار همکاران ما را جدی بگیرید

داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی

کسب و کار نیوز- حدود 85 درصد داروخانه ها از وضعيت اقتصادي مطلوبي برخوردار نيستند و این موضوع تاثبر مستقیمی بر روی تامین داروی بیماران و مردم خواهد گذاشت. در حال حاضر نیز بسیاری از داروخانه ها در تامین داروهای مورد نیاز مردم ناتوان هستند. آمارها نشان می دهد بسیاری از داروهای مورد نیاز مردم در برخی داروخانه ها یافت نمی شود و این افراد ناچار به مراجعه به ده ها داروخانه ها برای تامین نیاز دارویی خود هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سرگردانی مردم در داروخانه ها نتیجه سیاست های نادرستی است که در سالهای اخیر در تسویه حساب بیمه ها با داروخانه ها وجود دارد. عدم پرداخت به موقع بیمه ها و بدهی داروخانه های بخش دولتی به شرکت های توزیع دارو سبب شده تا زنجیره تامین دارو با عدم گردش نقدینگی مواجه باشد که این فشار روی داروخانه ها در سالهای اخیر افزایش زیادی داشته است. به گفته فعالان حوزه دارو حدود ۸۵ درصد داروخانه ها از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست و در بخش داروهای خارجی با در نظر گرفتن مارژین (اصطلاح رایج در بازار که امروز به عنوان سود یا حاشیه سود مطرح می شود) کم دارو حتی داروسازان از جیب خود سوبسید هم می دهند. به عقیده آنها امروز نیازمند تزریق بودجه به بخش دارویی کشور هستیم تا گردش نقدینگی حوزه دارویی به ویژه داروخانه ها به حالت عادی بازگردد.

محمد علی نیا، داروساز و نایب رییس انجمن دارویی گیلان در همین رابطه می گوید: به دلیل ترحیم ها و مشکلات بانکی درحال حاضر خرید دارو به صورت نقدی انجام می شود اما چون بیمه ها و بیمارستانها به موقع هزینه های شرکتهای دارویی را پرداخت نمی کنند یا با تاخیر انجام می دهند در نهایت شرکتهای دارویی وارد کننده قادر به تامین دارو بخصوص داروهای خاص بیمارستانی نیستند و این سیکل معیوب و زنجیره وار موجب شده بسیاری از داروخانه ها به دلیل مشکلات مالی تعطیل شوند.

همچنین رییس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران با تاکید بر لزوم پرداخت مطالبات سال گذشته داروخانه‌ها از سوی سازمان بیمه سلامت، گفت: دولتمردان بدانند داروخانه‌ها در حال ورشکستگی هستند. چرا صدای داروسازان شنیده نمی‌شود؟. مهدی زارعی در واکنش به خبری مبنی بر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تا پایان شهریور ماه ضمن انتقاد از سازمان بیمه سلامت در خصوص پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، گفت: داروسازان تاکنون در مسیر تامین به موقع داروی بیماران، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده‌اند و حتی با دریافت وام بانکی تلاش کرده‌اند که خللی در زنجیره عرضه دارو ایجاد نشود، اما این تاسف بار است که سازمان بیمه سلامت، نه تنها مطالبات سال گذشته خود به داروسازان را تسویه نکرده، بلکه مصاحبه معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت مبنی بر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تا شهریور ماه، خود کتمان واقعیت‌هاست.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم به‌جای انکار مطالبات و آدرس نادرست دادن، مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنید، افزود: طبق گفته رییس سازمان بیمه سلامت، بدهی سازمان بیمه سلامت بابت مطالبات سال گذشته موسسات درمانی ۳۷۰۰ میلیارد است. بنابراین به چه دلیل در آن مصاحبه انکار واقعیت صورت گرفته است؟. زارعی ضمن تاکید بر شرایط اقتصادی نامطلوب داروخانه‌ها، ادامه داد: متاسفانه باید اعلام کنیم که عامل بسیاری از مشکلات دارویی کشور، عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر است که داروخانه‌ها را به ورشکستی کشانده است. ما انتظار داریم بیمه سلامت، هر چه‌ سریع‌تر مطالبات سه ماهه دی، بهمن و اسفند سال گذشته را که معادل پنج ماه عادی سال است،  پرداخت کند. زارعی تاکید کرد: دولت مردان بدانند داروخانه‌ها در حال ورشکستگی هستند. چرا صدای داروسازان شنیده نمی‌شود؟. طبق قراردادهای میان داروخانه و سازمان‌های بیمه‌گر، بیمه‌ها باید مطالبات داروخانه‌ها را سر موعد پرداخت کنند. در غیر اینصورت روسای سازمان‌های بیمه‌گر قانونا و شرعا مسئول هستند. حداقل برای تامین داروی بیماران و مردم اخطار همکاران ما را جدی بگیرید. وی همچنین گفت: با توجه به هزینه‌های پرسنلی پایان سال که چند برابر ماه‌های عادی است، انتظار حداقلی ما این است که مطالبات سال گذشته داروخانه‌ها را بپردازید.

داروخانه ها توان خرید دارو ندارند

یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی

موضوع تامین دارو و زنجیره دارویی از آنجاییکه با سلامت مردم و بیماران رابطه مستقیمی دارد اهمیت بسیار زیادی دارد. تامین دارو اگر در چرخه درمان دچار مشکل شود بیماران بسیاری درگیر خواهند شد و وضعیت سلامت کشور تهدید می شود. داروخانه ها به عنوان متولی اصلی تامین دارو موظف هستند این زنجبره را حفظ کنند اما مشکلاتی که در این رابطه ایجاد شده است تامین دارو را با چالش های بسیار روبرو ساخته و همزمان ورشکستگی بسیاری از داروخانه ها را نیز موجب شده است. گذشته از مشکلاتی که تحریم ها برای تامین دارو در ایران ایجاد کرده اند مشکلات داخلی نیز در این رابطه مزید بر علت شده اند. بدهی بیمه ها به داروخانه ها بسیار کلان شده و کسی در این باره پاسخگو نیست. عواقب نبود دارو برای مردم است و بیماران بسیاری را گرفتار خواهد کرد. اگر بیمه ها به تعهدات خود عمل نکنند بسیاری از داروخانه ها دیگر قادر به خرید دارو نخواهند بود. البته این اتفاق در حال حاضر نیز برای تعداد بسیار زیادی از داروخانه ها رخ داده و جز سرگردانی بیماران برای تهیه دارو، عده ای نیز از کار بیکار شده اند.

این در حالی است که با افزایش هزینه ها از جمله حامل های انرژی، حقوق و دستمزدها گردش مالی بسیاری از داروخانه ها با مشکل مواجه شده به طوری که اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده اند بنابراین مسئولان امر باید توجه بیشتری به حوزه دارویی داشته و با تزریق بودجه منطقی مانع ورشکستگی فعالان این عرصه شوند. بخش خصوصی در قسمت سرپایی نهایت همت و تلاش خود را می کند تا با وجود تمامی مشکلات مالی خدمات مورد نیاز بیماران را به آنها ارائه دهد اما بدون هماهنگی و حمایت سازمان های بیمه گر و بخش دولتی نمی توان برای مدت طولانی به این رویه ادامه داد زیرا عدم پرداخت به موقع بیمه ها و بدهی بخش دولتی به شرکت های تولید و توزیع فشارها را بر بخش خصوصی مضاعف می کند، بدون اینکه پشتوانه مالی برای حمایت از داروخانه های این بخش وجود داشته باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.