صفحه اصلی / اجتماعی / سقوط به زیر خط فقر با هزینه های درمانی
سقوط به زیر خط فقر با هزینه های درمانی

سال گذشته هر ایرانی برای خدمات درمانی ۶۷۴ هزار تومان از جیب پرداخت کرد

سقوط به زیر خط فقر با هزینه های درمانی

کسب و کار نیوز- گرانی خدمات درمانی هرسال ۴ میلیون نفر را به زیر خط فقر می‌کشد. ۷ میلیون نفر از مردم ایران بیمه درمانی ندارند. بیمه‌شدگان هم باید ۶۰ درصد هزینه‌های درمانی را بپردازند. این در حالی است که طرح "پزشک خانواده" نیز ناکام مانده است. مردم دیگر کمتر به پزشک و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. آنها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، گاهی خود دست‌ به‌کار می‌شوند و بدون مراجعه به پزشک برای خود آزمایش تجویز یا با مراجعه به داروخانه‌ها تجدید نسخه می‌کنند. خوددرمانی پدیده ای که این روز‌ها رو به افزایش است و مسئولان وزارت بهداشت را نیز نگران کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، آنچه این روزها در شهرستان دیده می شود قطعاً پدیده های عمیق تر و ناگوارتر در ابعاد مختلف در حال شکل گیری است: فقر، تنگدستی شدید، زباله گردی، ناتوانی در تامین هزینه های درمان و سلامت، تورم افسار گسیخته، حذف فرصت های شغلی در معابر مرزی و… . قطعاً فقر و مشکلات اقتصادی روی سلامت و برنامه غذایی، دارو و درمان مردم اثرات زیادی گذاشته و بسیاری را با چالش مواجه نموده است. شهاب‌الدین صدر، رئیس‌نظام‌پزشکی کشور اعلام کرده است که میانگین سرانه‌ بین‌المللی در بخش سلامت ۶۰۸ دلار و در ایران تنها ۵۰ دلار است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که سرانه پرداخت دولت ایران برای خدمات بیمه حدود یک دوازدهم میانگین سرانه بین‌المللی است.

در همین رابطه معاون کل وزارت بهداشت وضعیت پرداخت از جیب مردم به ازای دریافت خدمات درمانی را تشریح کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷هر ایرانی برای دریافت خدمات درمانی ۶۷۴ هزار تومان از جیب پرداخت کرده است. دکتر ایرج حریرچی با اشاره به وضعیت پرداخت از جیب مردم به ازای دریافت خدمات درمانی، گفت: در سال ۱۳۹۷هر ایرانی برای دریافت خدمات درمانی ۶۷۴ هزار تومان از جیب پرداخت کرده است. وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده ۵.۴۵ درصد از هزینه‌های مصرفی هر خانوار ایرانی مربوط به هزینه‌های بهداشتی درمانی در سال ۱۳۹۷ بوده است، افزود: هزینه‌های دارویی با  ۲۸.۵ درصد و هزینه‌های دندانپزشکی با ۲۲.۷ درصد رتبه اول و دوم را در هزینه‌های درمانی خانوار به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین هزینه‌های بستری و تشخیصی شامل آزمایشگاه، رادیولوژی و …در رتبه‌های بعدی هزینه‌های درمانی خانوارهای ایرانی در سال گذشته قرار دارند. معاون کل وزارت بهداشت همچنین گفت: پنجک پنجم ( ۲۰% برخوردار جامعه) با سرانه یک میلیون و ۹۶۶ هزار تومان، ۱۶.۷ برابر پنجک اول ( ۲۰% فقیر) با سرانه ۱۱۷ هزار تومان، از جیب برای دریافت خدمات درمانی در سال ۹۷ پرداخت کرده‌اند. وی درباره علت اختلاف زیاد پرداختی از جیب در اقشار با درآمد بالا به نسبت اقشار فقیر و کم درآمد گفت: با توجه به بهره‌مندی تقریبا یکسان افراد جامعه از اکثر خدمات درمانی، علت این اختلاف زیاد در پرداختی از جیب، استفاده اقشار برخوردار از خدمات بخش خصوصی با تعرفه بالاتر است. بنابر مصوبه هیأت وزیران برای سال ۱۳۹۸ بخش خصوصی، تعرفه خدمات پزشکان، دندان‌پزشکان عمومی و دکتری تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۷۰ هزار ریال و پزشکان، دندان‌پزشکان متخصص و پزشکان عمومی دارای مدرک دکتری تخصصی در علوم پایه ۴۱۰ هزار ریال، پزشکان فوق‌تخصص، ‌دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) و متخصص روان‌پزشکی ۵۲۰ هزار ریال، پزشکان فوق‌تخصص روان‌پزشکی و دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) روان‌پزشکی ۵۹۰ هزار ریال، کارشناس ارشد پروانه‌دارد ۲۲۰ هزار ریال و کارشناس پروانه‌دار ۱۹۰ هزار ریال تعیین شده است.

انتقاد نسبت به عملکرد بیمه ها

حسن ابوالقاسمی، رئیس پیشین دانشکده علوم پزشکی مشهد

در ابتدا قرار بود با اجرایی شدن طرح تحول، دولت ها هزینه بیمه ها را پرداخت کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. در حال حاضر افزایش هزینه های درمان علاوه بر سختی و مشکلات برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد و فقرا، افزایش استفاده خودسر از دارو را به همراه داشته است. در این شرایط بیمه ها نیز در انجام برخی تعهدات خود کم کاری می کنند. بسیاری از بیمارانی هم که بیمه درمانی دارند نسبت به عملکرد بیمه های درمانی اعتراض دارند و مدل درآمدی مردم در شرایط امروزجامعه به هزینه های درمانی نمی رسد و اغلب موارد شاهد هستیم که بیمار از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کند. بسیاری دیگر از بیماران هم که دچار بیماریهای سخت هستند مجبور به استقراض از دوستان و آشناسان خود هستند. در حال حاضر مردم با هر مراجعه به مراکز درمانی به زیر خط فقر سقوط می کنند و برای ادامه زندگی و گذران معیشتی خود گرفتار مشکلات عدیده ای می شوند. متاسفانه طرح تحول نظام سلامت با وجود بارهای مثبتی که در کاهش هزینه درمان از جیب بیماران داشت، به دلیل مشکل مالی ناشی از هزینه های تحمیلی به شرکت های بیمه ای و گرانی دارو و تجهیزات به خط پایان رسیده است و مردم نیز به دلیل عدم برخورداری از توان مالی دیگر قید مراجعه به مراکز درمانی را زده اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.