صفحه اصلی / اسلایدر / خداحافظی توریست ها با ایران
خداحافظی توریست ها با ایران

به دنبال حوادث اخیر و سقوط هواپیمای اوکراینی بیش از ۷۰ درصد تورهای ورودی لغو شدند

خداحافظی توریست ها با ایران

کسب و کار نیوز- در پی وقوع حوادث اخیر در ایران آمار گردشگران خارجی با کاهش روبرو شده است. به دنبال اتفاقات اخیر و همچنین سقوط هواپیمای اوکراینی در خاک ایران که به دنبال خطای انسانی رخ داده است، هفتاد درصد تورهای ورودی به کشور لغو شدند. تمام تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفرهای خود را لغو کرده اند. گزارش های منتشر شده حاکی از این است که تورهای ورودی از آمریکا و کانادا صد درصد، استرالیا و حوزه اقیانوسیه 80 درصد، اروپا 60 درصد و آسیا 60 درصد سفرهای خود را لغو کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به لغو بسیاری از تورهای ورودی گفت: تمام تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو کرده‌اند. او ادامه داد: تورهای ورودی از آمریکا و کانادا ۱۰۰ درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰ درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰ درصد، تورهای ورودی آسیا ۶۰ درصد، سفرهای خود را لغو کرده‌اند. رفیعی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد تورهای ورودی به ایران درخواست کنسلی داده‌اند و احتمالا در روزهای آینده شاهد کاهش تعداد گردشگران ورودی خواهیم بود. او درخصوص تغییر مسیر هوایی کشورهای مختلف از آسمان ایران، گفت: این تغییر مسیر درآمد محدودی را از ایران کم می‌کند و چشمگیر نیست.

اصولا تا امنیت برقرار نباشد، سفری شکل نخواهد گرفت و سخن گفتن از گردشگری، بیهوده خواهد بود. هرگاه در سطح جامعه جهانی بستر مناسبی فراهم باشد، افراد سفر می کنند و در پی آن است که فعالیت های مربوط به گردشگری رونق می یابند. و اگر گردشگران نسبت به مقصدی احساس ناامنی داشته باشند، هرگز به آن جا سفر نمی کنند. امنیت و گردشگری، پارامترهای یک معادله هستند که نسبتی مستقیم با هم دارند. در واقع همان طور که یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری وجود امنیت است، رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در یک مقصد، موجب به وجود آمدن امنیت می شود. البته نباید فراموش کرد که این قضیه همیشه هم صادق نیست، چرا که در برخی مواقع، وجود پدیده گردشگری و رفت و آمد گردشگران باعث ناامنی شده است. با این وجود، صنعت گردشگری و مقوله امنیت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

نمره منفی ایران در تامین امنیت گردشگری

مرتضی خاکسار، استاد دانشگاه

ناوگان هوایی ما هنوز در وضعیتی هست که نمی تواند هواپیمای مسافربری را از نظامی تشخیص دهد و این حرکت حاشیه امنیت ایران را در مجامع بین الملل کم کرد. متاسفانه بی کفایتی برخی دستگاهها در شلیک به هواپیمای مسافربری باعث آبروریزی جهانی شد و به دنبال این اتفاق ایران یک عذرخواهی به جامعه جهانی گردشگری بدهکار است. انتظار داشتیم که این اتفاق را به دنبال اتفاقات اخیر و سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران بیفتد و مسافران خارجی و گردشگران به دلیل عدم تامین امنیت و تضمین امنیت آنها سفر به ایران را از برنامه خود خارج کرده اند. اگر دولت قصد دارد درآمدهای گردشگری را وارد اقتصاد کند و از اتکا به درآمدهای نفتی کم کند باید امنیت را برای مسافران و گردشگران را تامین کند. متاسفانه با این اتفاق آبروی ایران در جهان خدشه دار شد. ما در اقتصاد ایران لباس نفت را بر تن اقتصاد کرده ایم و از همه بخش های غافل شده ایم و برنامه ریزی نداریم. اقتصاد گردشگری باید از اقتصاد نفتی پیشی بگیرد ولی این تنها در حد حرف باقی مانده است.

برای تامین امنیت گردشگران خارجی باید از پلیس گردشگری استفاده کرد. پلیس گردشگری با همکاری وزارت گردشگری، وزرات اطلاعات و نیروی انتظامی می تواند تشکیل شود و حاشیه امنی را برای کشور ایجاد کند. داشتن امنیت الفبای اول صنعت توریسم است. باید مصونیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را برای گردشگر خارجی بوجود آوریم و پس از آن انتظار توسعه صنعت توریسم را در کشور داشته باشیم. امروز نیاز ایران به پلیس گردشگری که می تواند چتر امنیتی را برای گردشگران ایجاد کند بیش از پیش ضرورت دارد. متاسفانه این اتفاقات در شناسنامه گرشگری ایران اثرات بسیار بدی را گذاشته و امتیازات منفی بسیاری به ایران داده شده است. در حال حاضر حساسیت هم بر روی منطقه زیاد است و باید بیش از گذشته به فکر تامین امنیت در کشور بود. دنیا امروز هجمه ای از تبلیغات را به سوی ایران روانه کرده است و مشخص است ورود گردشگر کاهش پیدا می کند. در بحث درآمد خارجی از گردشگری وقتی تور‌های ورودی داشته باشیم و روی آن‌ها تبلیغ و برنامه ریزی شود می‌توانیم به این درآمد دست پیدا کنیم. اما امروز اتفاقاتی در ایران رقم خورده است که همان سهم اندک ایران را از درآمدهای کلان گردشگری جهان تهدید به از دست رفتن کرده است. ایران گریدور گردشگری دنیا است و می‌توانیم گردشگری بازرگانی، تجاری، فرهنگی، تفریحی، روادید سیاسی، اقتصادی، مذهبی و سلامت و غذا داشته باشیم و منابع ارزی یا همان جی ان پی درآمد ناخالص گردشگری را از دنیا بگیریم.

کاهش بیش از پیش سهم ایران از گردشگری دنیا

جعفر هزارجریبی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی

امنیت عامل اصلی تمایل گردشگر برای ورود به یک کشور است. غنای ایران از نظر فرهنگی و تاریخی یکی از مهم ترین دلایل علاقه جهان برای سفر به ایران است والا اقامت در هتل های پنج ستاره و استفاده از اماکن تفریحی و سیاحتی مانند در اروپا و آمریکا صد برابر ایران است. اما با این همه باز هم به دلایل مختلف سهم ایران از درآمدهای گردشگری بسیار ناچیز است. در حال حاضر نیز با وقوع اتفاقات اخیر و ناآرامی های سیاسی و به دنبال آن اشتباه غیرعمد در پرتاب موشک به سمت هواپیمای خودی این سهم بیش از قبل کمتر خواهد شد.

تامین امنیت گردشگران خارجی از پرواز گرفته تا محل اقامت باید تامین باشد تا صنعت توریسم رونق پیدا کند. حال با این اتفاقات بیش از گذشت شاهد رکود در درآمدزایی ارزی حاصل از ورود گردشگران به کشور خواهیم بود. این اتفاق موجی شد تا اظهارنظرهای زیادی در رابطه با امنیت در ایران شود و شاهد هستیم حتی پروازهای عبوری از آسمان کشور نیز بسیار کاهش داشته است. امنیت و گردشگری دو رابطه دو سویه با یکدیگر هستند. به عبارتی هر مقدار احساس امنیت اجتماعی گردشگران افزایش ‌یابد به همان اندازه تمایل آنان به اقامت در ایران و حتی سفرهای مجدد، بیشتر است. مهم ترین عاملی که در حس امنیت گردشگران خارجی تاثیر دارد، تبلیغات منفی و شایعاتی است که در مورد کشور در برخی رسانه ها مطرح می شود. ناآرامی هایی که در کشور و برخی کشورهای همسایه رخ می دهد هم امنیت کلی منطقه را زیر سوال برده است. این در حالی است که توسعه گردشگردی به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل موثری برای مقابله با فقر است و موجب افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.