بازی شهرداری با تاکسی‌های اینترنتی

قیمت پایه سفر تاکسی‌های اینترنتی مشمول 1/5 درصد عوارض شهرداری شد

بازی شهرداری با تاکسی‌های اینترنتی

کسب و کار نیوز - هنوز یک هفته از خبر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در مورد توقف دریافت عوارض شهرداری از تاکسی‌های اینترنتی نگذشته بود که ورق برگشت زیرا شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به پرداخت ۱.۵ درصد عوارض سفر شدند.

مینا حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که دوشنبه هفته گذشته شهرداری به رانندگان تاکسی اینترنتی اعلام کرد که عوارض ۲ درصدی سفر بخشیده شده است. در این راستا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در تشریح جزئیات تخفیف شهرداری تهران به ناوگان تاکسی‌های اینترنتی گفته بود: «بنا به دستور پیروز حناچی، شهردار تهران قرار شد تا زمانی که ناوگان تاکسی‌های اینترنتی پایتخت نرخ کرایه‌های خود را ثابت نگه دارند و پس از اصلاح نرخ سوخت آن را افزایش ندهند، عوارض ۲ درصدی سفر از آن‌ها (ناوگان تاکسی‌های اینترنتی تهران) دریافت نشود.» علیرضا قنادان تأکید کرد: «دستور شهردار تهران در حال اجراست و تأکید من این است که این تخفیف ۲ درصدی تا زمانی ادامه یابد که تاکسی‌های اینترنتی نرخ کرایه سفر خود را با توجه به اصلاح نرخ سوخت افزایش ندهند.» با تمام این تفاسیر روز سه‌شنبه اعلام شد که دریافت عوارض ۱٫۵ درصدی شهرداری از تاکسی‌های آنلاین براساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی که ۵ ماه پیش به تصویب دو وزارتخانه کشور و صنعت، معدن و تجارت رسید، باید انجام شود و بر این اساس قیمت‌ پایه سفر در تمام تاکسی‌های اینترنتی مشمول این عوارض شهرداری می‌شود.
بر این اساس دریافت عوارض از قیمت پایه تاکسی‌های اینترنتی از روز سه‌شنبه ۱۷ دی در شهرهای تهران و مشهد برای تمام تاکسی‌های اینترنتی لازم‌الاجرا شده است. ژوبین علاقبند، مدیرعامل «اسنپ» در این مورد گفت: «این عوارض به میزان ۱.۵ درصد هزینه سفر است که کسر آن از محل درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نخواهد بود و معادل رقم آن به قیمت سفرها اضافه می‌شود.» به گفته او، این مبلغ به‌طور کامل در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

تذکر رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران درخصوص توقف دریافت عوارض ۲ درصدی

اما این در حالی است که پیش از این شهرداری تهران اعلام کرده بود ۲ درصد عوارض خدمات شهری که براساس دستورالعمل نظارتی بر تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده بود به شهرداری‌ها اختصاص پیدا کند را از تاکسی‌های اینترنتی دریافت نمی‌کند که این تصمیم با اعتراض شورای شهر تهران همراه شد. هفته گذشته بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران، در صحن علنی شورا در خصوص توقف دریافت بهای خدمات ۲ درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شهردار تهران تذکر داده بود.
این عوارض به میزان ۱.۵درصد هزینه سفر است که کسر آن از محل درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نخواهد بود و معادل رقم آن به قیمت سفرها اضافه می‌شود.
پیش از این طبق قراردادی مابین شهرداری و شرکت‌های تاکسی آنلاین، شرکت‌ها متعهد شدند ۲ درصد از کرایه دریافتی هر سفر را بابت بهای خدمات استفاده از زیرساخت شهری به شهرداری به صورت ماهانه پرداخت کنند. در متن قرارداد آمده که این در شرایطی است که مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‌ها حذف شود در غیر این صورت با توجه به عدم توانایی شرکت‌ها در پرداخت هم‌زمان بهای خدمات استفاده از زیرساخت شهری و مالیات بر ارزش افزوده، این مبلغ به یک و نیم درصد کاهش خواهد یافت.
در دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین که حدود چند ماه پیش ابلاغ شد، قرار بود تاکسی‌های آنلاین در ازای پرداخت ۲ درصد از کرایه هر سفر به شهرداری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

افزایش کرایه تاکسی‌های آنلاین موجب کاهش مشتریان می‌شود

در همین رابطه ژوبین علاقبند، مدیر عامل «اسنپ» در پاسخ به سوال «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه با توجه به دریافت عوارض شهرداری از تاکسی‌های اینترنتی، این عوارض مستقیماً از مسافران دریافت خواهد شد، آیا در آینده بر تعداد سفرها تاثیر خواهد داشت یا خیر، گفت: «مسئله معافیت از پرداخت عوارض هرگز به تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ نشد و ما هم این موضوع را فقط در جراید شاهد بودیم. تاخیر در دریافت عوارض به دستور شهرداری و وزارت کشور انجام گرفت، همان‌طور که اجرای آن به دستور شهرداری بود.» او افزود: «قانون عرضه و تقاضا می‌گوید افزایش قیمت موجب کاهش تقاضا می‌شود. تاکسی‌های اینترنتی هم از این قانون مستثنی نیستند.»

پرداخت عوارض شهری تاکسی‌های اینترنتی شروع شد

همچنین مدیرعامل تپ‌سی گفت: از امروز براساس دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ملزم به پرداخت ۱.۵درصد عوارض سفر هستیم. منشی‌پور تاکید می‌کند که این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این و به صورت غیرمستقیم وزارت کشور و شهرداری تهران از آنها خواسته بودند که برای دریافت این میزان عوارض دست نگه دارند. میلاد منشی‌پور در توضیح این موضوع گفت: «براساس قرارداد با شهرداری که در مهرماه و طبق دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی امضا کردیم باید میزان مشخص عوارض شهر را به شهرداری پرداخت می‌کردیم اما این اتفاق تاکنون رخ نداد.»

او دلیل تاخیر در اجرایی نشدن الزام پرداخت ۱.۵درصد عوارض سفر تاکسی‌های اینترنتی را درخواست غیرمستقیم وزارت کشور و شهرداری تهران اعلام می‌کند. او در این مورد توضیح می‌دهد: «شهرداری و وزارت کشور از حقی که براساس قرارداد داشتند گذشته بودند و از ما خواستند فعلاً آن را دریافت نکنیم، هر چند نامه کتبی در این زمینه به ما نداده بودند. اما از ابتدای این هفته به تاکسی‌های اینترنتی اعلام شد که عوارض سفر را دریافت کنند.» به گفته منشی‌پور، متوسط قیمت پایه در تهران حدود ۱۳ هزار تومان است که اضافه شدن ۱.۵ درصد عوارض شهری به آن نزدیک به ۲۰۰ تومان به این قیمت اضافه خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.