صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / واکنش بازارهای جهانی به ترور سردار سلیمانی

واکنش بازارهای جهانی به ترور سردار سلیمانی

کسب و کار نیوز - از حوالی ساعت یک بامداد دیروز که سردار حاج قاسم سلیمانی در جریان عملیات تروریستی دولت آمریکا به شهادت رسید، بلافاصله بازارهای جهانی نسبت به این اتفاق بااهمیت واکنش نشان دادند و هراس سرمایه‌گذاران به جهش قیمت جهانی نفت و طلا منجر شد. دیروز ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها نیز به پایین‌ترین سطح در دو ماه اخیر رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز، دیروز شهادت مظلومانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، در عملیات تروریستی دولت آمریکا، به اثرگذارترین عامل سیاسی و روانی بر بازارهای جهانی تبدیل شد و نگرش سرمایه‌گذاران در مورد میزان ریسک‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی خود تحت تأثیر قرار داد.

اولین اخبار مرتبط با حمله پهبادی ایالات‌متحده در حوالی فرودگاه بغداد، از زبان منابع آگاه در عراق و برخی مقامات مرتبط با حشد الشعبی منتشر شد که نشان می‌داد کاروان خودروهای حشد الشعبی که مورد اصابت قرار گرفته، حامل چند شخصیت‌ها و فرماندهان این گروه نظامی بوده و جزئیات بیشتری در مورد قربانیان این حادثه نداشت؛ اما اهمیت این واقعه سریعاً روند قیمت‌گذاری در بازارهای جهانی را تغییر داد.

در اولین دقایق پس از انتشار خبر حمله تروریستی به کاروان حشد الشعبی، قیمت جهانی نفت جهش کرد و بهار هر بشکه نفت برنت (به‌عنوان نفت شاخص بازار) ظرف یک ساعت ۴٫۵ درصد رشد کرد و از ۶۷ دلار به ۷۰٫۱۲ دلار برای هر بشکه رسید.

در ادامه با فروکش کردن فضای هیجانی بازار، قیمت نفت تا ۱٫۶۷ درصد از رشد خود را اصلاح کرد و بهای هر بشکه نفت به محدود ۶۸٫۹ دلار رسید؛ اما از ساعت ۸ صبح که به‌تدریج هویت قربانیان این عملیات تروریستی مشخص شد و بازارها به اهمیت شخصیت‌های شهید در این عملیات پی بردند دوباره رشد قیمت نفت تقویت شد و عاقبت در آخرین معامله هفته، بهای هر بشکه نفت برنت روی ۶۹٫۵۲ دلار بسته شد.

بازار طلای جهانی نیز به دنبال انتشار اخبار مرتبط با عملیات تروریستی دولت آمریکا در بغداد با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها مواجه شد.

در معاملات دیروز بازار جهانی طلا، قیمت هر اونس طلای جهانی از ۱۵۲۹ دلار در ساعت یک بامداد تا ۱۵۵۲ دلار در آخرین معامله دیروز در ساعت ۲۴ افزایش یافت.

این رشد ۱٫۵ درصدی قیمت طلا، بیش از هر چیز از افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی حکایت دارد که باعث شده بخش بیشتری از سرمایه‌ها به سمت دارایی طلا سوق پیدا کند.

در مقابل بازارهای نفت و طلا که با رشد قیمت مواجه شدند، بازارهای سهام آمریکا، اروپا و آسیا در واکنش به خبر ترور سردار سلیمانی شاهد نزول شاخص‌ها بودند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افت نسبی قیمت سهام در خرید و فروش‌های روز جمعه موجب شد تا شاخص داوجونز که میانگین موزون قیمت سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکایی نشان می‌دهد، ۲۷۳ واحد و شاخص کل بورس آلمان (داکس) هم ۱۸۵ واحد کاهش یافت. در آسیا نیز شاخص بورس ژاپن (نیکی) ۱۸۱ واحد افت کرد.

پس‌ازاین عملیات تروریستی و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، ارزش دلار ۰٫۴ درصد در برابر ین ژاپن کاهش یافت که پایین‌ترین حد از اول نوامبر بود. همچنین ارزش یورو نیز در مقابل ین ژاپن به پایین‌ترین حد در هفته گذشته رسید.

 با توجه به موقعیت ژاپن به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور وام‌دهنده جهان، ین اغلب در زمان تنش‌های جهانی، مأمنی برای سرمایه‌گذاران است و افت ارزش دلار و یورو نسبت به ین ژاپن از بی‌اعتمادی سهامداران به این ارزها حکایت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال حمله تروریستی آمریکا در بغداد، ارزش دلار در برابر یک سبد از ارزهای جهان کاهش یافته و به ۹۶٫۷۷۰ واحد رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.