صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فعالیت انحصاری شرکت های ارزش افزوده
فعالیت انحصاری شرکت های ارزش افزوده

در بازپرداخت مبالغ ارزش افزوده به مردم کوتاهی می شود

فعالیت انحصاری شرکت های ارزش افزوده

کسب و کار نیوز- وزیر ارتباطات طی ماه های گذشته از تخلفات در رابطه با خدمات ارزش افزوده و اخذ مبالغ اجباری از کاربران سخن به میان آورد. ماجرا از توییت وزیر ارتباطات آغاز شد. او در توییتی به صورت تهدیدآمیز صحبت از افشای فعالیت‌های شرکت‌های خدمات ارزش‌افزوده کرد. کمی بعد هم توییت دیگری منتشر و اعلام کرد که در گام اول شفافیت، اپراتورهای موبایل ملزم شده‌اند تا به مشترکین اعلام کنند در سه سال گذشته چه هزینه‌ای برای سرویس‌های ارزش افزوده پرداخت کرده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به دنبال اعلام این خبر و اختصاص سامانه ای که برای گرفتن آمار هزینه هایی که از مشترکان اخذ شده، گردش مالی بالایی در این حوزه اعلام شد. پول‌های کلانی که شرکت‌های وس(خدمات ارزش افزوده تلفن همراه) از مردم گرفته بودند. این ماجرا اما هنوز ادامه دارد و در برخی موارد شاهد هستیم که شرکت های ارزش افزوده به رغم هشدارها به فعالیت خود اداکه می دهند. این موضوع به علاوه تعلل در رسیدگی به بازپرداخت این مبالغ به مشترکان نارضایتی های بسیاری را در بین مردم ایجاد کرده است. چند روز پیش علی‌محمد منتظری، مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی رگولاتوری با توجه به اثر اجتماعی تخلفاتی که در حوزه کدهای دستوری و خدمات ارزش افزوده صورت می‌گیرد، گفت: اگر اپراتوری سه بار در سال تخلف کند باید حدود ۴۵ میلیارد تومان جریمه بپردازد، این رقم بسیار قابل توجه است؛ ضمن آنکه علاوه بر جرایم بحث تعلیق، کاهش مدت اعتبار و لغو پروانه نیز مطرح شده است.

این درحالی است که هیات وزیران در روزهای پایانی آذرماه، مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس آن اپراتورهای دارنده پروانه خدمات ارتباطی ثابت و همراه درصورت نقض تعهداتشان در حوزه ارایه خدمات شناسه دستوری (USSD) باید جریمه‌های سنگینی را پرداخت کنند. جریمه‌هایی که از کف پنج میلیارد تومان برای اولین تخلف شروع شده و با تکرار تخلف تا سقف ۳۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. پیش از آن و در مردادماه نیز مقررات مربوط به ارایه خدمات کد دستوری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده بود.

به هر ترتیب قرار است کار تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری‌های ارزش افزوده به اتمام برسد و در هفته آتی تصویب شود. ‌خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع‌رسانی می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به‌عنوان تامین‌کننده‌ محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود. اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس‌ها درآورده‌اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه‌های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه‌های زیادی که در قبوض کاربران سیم‌کارت‌های دائمی آمده و یا سرویس‌هایی که موجب تمام شدن اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است.

در مواردی مشاهده شده پیامک‌های تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های شخصی ارسال می‌شود که کاربران را تشویق می‌کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر می‌شود.با افزایش کلاهبرداری‌ها و اعتراض‌ مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، موجب عضو شدن و دریافت هزینه از آن‌ها می‌شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قصد ساماندهی این موضوع را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجربه پایان کلاهبرداری‌ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به‌کلی تعطیل خواهد کرد.اما سیدجمال هادیان – مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – اخیرا با اشاره به موضوع پایان وس (خدمات ارزش افزوده) در توییتر خود نوشت: تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری‌های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد. وی همچنین از آغاز هشدار سکوهای دانلود نرم‌افزارهای اندروید درباره وجود بدافزارهای ارزش افزوده‌ای که جیب مردم را خالی می‌کنند، خبر داد.

برخورد جدی با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی و خدمات ارزش افزوده

مهدی غیبی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات

در حوزه تخلفات خدمات ارزش افزوده گام هایی برداشته شد که قدم آخر و نهایی آن که بازگرداندن مبالغ دریافت شده که هدف اجرای این طرح بود مسکوت مانده است. اعلام سامانه آگاه سازی مردم برای برداشت بدون اجازه از جیب آنها اگرچه کار درستی بود اما برای بازپرداخت آن هنوز سازوکاری اعلام نشده است. در حال حاضر هم که شاهد ادامه فعالیت شرکت های ارزش افزوده هستیم و چند نمونه از آنها نیز با ایجاد انحصار بدون نظارت و برخوردی آزادانه به درآمدزایی مشغول هستند. اینکه در این رابطه به این اندازه افراط و تفریط وجود دارد این سوال پیش می آید که اگر قرار به عدم ادامه فعالیت این سامانه ها بود و سر و صدای زیادی نیز در این باره به پا شد چرا همچنان فعالیت ها ادامه دارد.

برخی‌ بر این باورند که اگر سرویس‌های ارزش افزوده جمع آوری شود تعداد افراد زیادی بیکار می‌شوند این در حالی است که این مشاغل به اصطلاح کاذب هستند و اطلاع دقیقی از آن‌ها وجود ندارد، بر همین اساس نمی‌توان به چنین اظهار نظر‌هایی تکیه کرد. بسیاری از مردم و مشترکان اپراتور‌ها از این وضعیت ناراضی هستند و خواستار برخورد جدی و قاطع با این ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی و سرویس‌های خدمات ارزش افزوده هستند. این سرویس ها مناسب زیرساختی است که می‌توان از آن استفاده‌های خوبی را به عمل آورد اما در این رابطه اپراتور‌های تلفن همراه در این رابطه افراط می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.