چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازی جدید بانک‌ها برای ارسال پیامک رمز پویا
بازی جدید بانک‌ها برای ارسال پیامک رمز پویا

گزینه «فعالسازی از طریق پیامک» از ATMها حذف شد

بازی جدید بانک‌ها برای ارسال پیامک رمز پویا

کسب و کار نیوز- از آنجاییکه پایان دی ماه آخرین مهلت استفاده از رمز دوم ایستا بوده و تا به امروز مشکلات زیادی در رابطه با فعالسازی رمز پوبا ایجاد شده است بانک مرکزی جهت سهولت دسترسی مشتریان نظام بانکی به رمزهای یکبارمصرف، راههای متعددی را تدارک دیده بود که دامنه آن از دریافت رمز از طریق پیامک گرفته تا نصب اپلیکیشن‌های خاص هر بانک کشیده می‌شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته بانک مرکزی نیز این تاکید را صورت داده بود که ارسال و دریافت پیامک رمز پویا از سوی مشتریان نظام بانکی کاملاً رایگان بوده و هزینه‌ای را به دارندگان کارتهای بانکی تحمیل نمی‌کند.این در حالی است که بر اساس گزارش های منتشر شده در روزهای اخیر ارسال پیامک دریافت رمز پویا در بسیاری از بانک ها پولی شده و گزینه دریافت رمز یک بار مصرف از روی خودپردازها نیز حذف شده است.

بانک مرکزی: پیامک رمز پویا برای مشتریان بانکی رایگان است

در رابطه با پولی شدن دریافت پیامک رمز پویا بانک مرکزی اعلام کرد که هزینه دریافت پیامک رمز دوم پویا بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده و برای مشتریان بانکی رایگان است. در پی انتشار اخباری از طرف معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه در مورد هزینه پیامک رمز پویا، توافقی با بانک مرکزی انجام نشده است، بانک مرکزی اعلام کرد: طبق اطلاع قبلی، هزینه دریافت پیامک رمز دوم پویا بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری است. طبق آنچه این دستگاه تاکید کرده است مشتریان بانکی برای کسب اطلاعات صحیح در این زمینه فقط به اطلاعیه‌های رسمی بانک مرکزی توجه کنند.

شنیده ها حکایت از آن دارد که هزینه فعالسازی رمز دوم یکبارمصرف حدود ۳۳ هزار تومان به طور سالانه می باشد. این هزینه نباید توسط متقاضی پرداخت شود، بلکه وظیفه بانک هاست که برای تأمین امنیت مشتریان خود این هزینه را پرداخت کنند. بنابراین فعالسازی این خدمت برای مشتریان کاملا رایگان باید باشد؛ اما خبرها حکایت از آن دارد که برخی بانک ها این هزینه را از مشتریان دریافت می کند. البته برخی منابع اعلام کرده اند که پرداخت هزینه فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف برعهده بانک‌ها هم نیست و احتمالا خود بانک مرکزی این هزینه را تقبل خواهد کرد.

دو هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان هزینه راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف

اگر هزینه فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف ۳۳ هزار تومان باشد، از آنجا که در شبکه بانکی حدود ۸۰ میلیون کارت بانکی فعال و دارای تراکنش موجود است می توان گفت که ارائه این خدمت در مجموع هزینه ای در حدود دو هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان را در پی خواهد داشت. همان گونه که در بالا اشاره شده در اینکه چه کسی باید پرداخت هزینه سالانه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف را بر عهده بگیرد ابهاماتی وجود دارد و هنوز مشخص نیست، این هزینه هنگفت را باید متقاضی، بانک ها و یا بانک مرکزی پرداخت کند. بهتر است مقامات بانک مرکزی صریحاً طی اطلاعیه ای این موضوع را نیز مشخص کنند تا بانک ها از متقاضیان هزینه ای را جهت فعالسازی رمز دوم پویا دریافت نکنند.

فرهنگ سازی اشتباه برای پرداخت کارمزدهای بانکی

ایمان اسلامیان، کارشناس بانکی

اجرایی شدن رمز پویا فرآیندی است که برخی از آن به عنوانم فرآیندی هزینه زا نام می برند. برخی بر این اعتقادند که هزینه های فیشینگ به اندازه ای نیست که این حجم از هزینه بر اقتصاد کشور برای اجرایی شدن رمز پویا تحمیل شود. اما در روانشناسی خدمات عمومی باوری وجود دارد مبنی برای اینکه در مواقعی لازم است هزار دلار هزینه کنید تا جلوی ده دلار خسارت را بگیرید.

چراکه آسیب های اجتماعی و اقتصادی که از محل حملات فیشینگ به سرمایه های مردم وارد می شود اقتصاد را به خطر انداخته و بانکداری را زیر سوال می برد. بنابراین در اصل اجرای این فرآیند مشکلی وجود ندارد. اما بابت پرداخت هزینه های اجرایی شدن این طرح چالش هایی ایجاد شده است. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که به طور کلی خدمات بانکی در سراسر دنیا کارمزد محور است و موضوعی نیست که تنها مختص به ایران باشد. هزینه خدمات را مشتری نهایی می پردازد و ریشه تجاری سازی بانکداری هم همین است.

اما به دلیل اینکه در ایران از همان ابتدا هزینه تراکنش ها و تبادلات مالی بر عهده بانک ها گذاشته شد این اقدامات به عنوان یک فرهنگ حال درست یا غلط در کشور جا افتاده و با توجه به شکل گیری آن تغییر دادن آن هم دشوار است. البته سرعت فزاینده تغییرات تکنولوژی وفناوری ها مبتنی بر بلاک چین می تواند این موضوع را در آینده پوشش دهد و این مشکلات را برای همیشه حل کند. بنابراین فعلا تا زمان تحقق آن می توان از صندوق مشاع توسعه فرهنگ بانکداری الکترونیک این هزینه ها را پرداخت کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.