صفحه اصلی / اسلایدر / دلالی با ثبت نام تضمینی خودرو
دلالی با ثبت نام تضمینی خودرو

برخی با دریافت وجه میلیونی خودروی پیش فروش را برای مشتریان ثبت نام می کنند

دلالی با ثبت نام تضمینی خودرو

کسب و کار نیوز-خیلی از مشتریان خودرو از روند ثبت نام برای پیش فروش و یا فروش‌های فوری ناراضی هستند و معتقدند افراد خاص فرصت ثبت نام پیدا می‌کنند. به همین دلیل علی‌رغم داشتن شرایط مورد نیاز، قادر به ثبت نام نمی‌شوند و به سمت خرید خودرو از بازار روی می‌آورند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته شهروندان به مدت چند ثانیه مهلت ثبت نام به پایان رسیده و امکان آن فراهم نیست. این مسئله باعث معطلی چند ساله برخی از مشتریان برای دسترسی به خودروهای پیش فروش شده و یا فروش فوری شده است.
بر اساس برخی از گزارش‌ها فرآیند سخت ثبت نام خودرو باعث رونق بازار برخی از دلالان شده است که با تضمین انجام ثبت نام از مردم هزینه و پول دریافت ‌کنند. در واقع مابه التفاوت چند ده میلیونی نرخ خودروهای ثبت نامی در کارخانه و بازار سبب شده که عده ای ثبت نام صد در صدی و تضمینی در طرح های فروش فوری-نقدی خودروسازان را ارائه داده و در تعدادی از کانال های تلگرامی به فعالیت بپردازند.
در همین رابطه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مدعی شد: اخیرا مشاهده شده در زمان ثبت‌نام پیش فروش یا فروش فوری امکان ثبت‌نام برای شهروندان عادی وجود ندارد اما عده‌ای در بازار با اخذ پنج میلیون تومان می‌توانند ثبت‌نام انجام دهند.
در این خصوص یکی از شهروندان نیز گفت: طی دو سال اخیر موفق به ثبت نام برای خودروهای پیش فروش شده نشده‌ام .در حالی که اگر دو سال پیش از بازار می خریدم؛ قیمت‌ها بسیار پایین تر از حالا بود.
یکی دیگر از متقاضیان خودرو نیز با اشاره به اینکه ۶ ماه در انتظار ثبت نام برای خرید خودرو است، گفت: از طریق ۵ سیستم کامپیوتر با اینترنت مختلف و سرعت بالا موفق به ثبت نام نشدم. البته erorها نشانه جلوگیری عمدی از ثبت نام برای افراد عادی است.
برخی نیز می گویند شبکه دلالی ثبت نام تضمینی در دیوار در همین راستا رونق گرفته است.
بنابراین مشکلات موجود ایجاب می‌کند در این خصوص چند مسئله اساسی مورد بررسی قرار گیرد. اول اینکه چه مکانیزمی برای حل این مسئله و جلوگیری از فعالیت‌های رانتی وجود دارد؟ دومین مورد وظایف خودروسازان در قبال مشتریان است و سومین مسئله اساسی آثاری است که این مشکل در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد.
به نظر می‌رسد جدا از تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده، پیش فروش‌های رانتی نیز در عدم تاثیر طرح پیش فروش بر کاهش قیمت خودرو در بازار نیز موثر بوده است. بر اساس گزارش‌های موجود، به صورت کلی هدف از پیش فروش خودرو رفع عطش مردم برای خرید خودرو و کنترل بازار بوده است اما متأسفانه در طول یک سال اخیر که دو شرکت بزرگ خودروساز، به طور هفتگی طرح های پیش فروش نقدی و اعتباری را اعلام می کردند، نه قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد و نه عطش مردم برای خرید خودرو مدیریت و حتی رفع شد. در اوضاع بی ضابطه طرح های پیش فروش خودرو، فقط مردم به زحمت خودروهایی را خریداری و ماه هاست که منتظر تحویل آنها هستند.
سرپرست معاونت بازاریابی و فروش ایران‌خودرو البته در خصوص حل این مشکل و تسهیل فرآیند ثبت نام برای همه وعده داد که از این پس این شرکت با هدف ایجاد فرصت برابر، رعایت حقوق مشتریان واقعی، افزایش شانس موفقیت و نیز تسهیل فرآیند ثبت‌نام خودرو، به هر مشتری کد کاربری و رمز عبور اختصاصی ارائه می‌دهد و از ۸ دی ماه ورود به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو و ثبت‌نام خودرو، مستلزم تعریف کد کاربری و رمز عبور اختصاصی هر مشتری است.
او افزود: این طرح فرصت را برای تمام خریداران برابر می‌کند. برای دریافت نام کاربری‌ای که مشتری با آن وارد شده و خرید خود را انجام دهد، کلید واژه‌ای درخواستی، کد ملی مشتری است که برای تمام مردم، شناسه شناخته شده است. ما از شماره‌ای که شرکت ایجاده کرده و ممکن است حفظ کردن آن برای مشتریان دشوار باشد، استفاده نمی‌کنیم؛ هر شخص با کد ملی خود برای اولین بار در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند وارد سایت شده و پروفایل (حساب کاربری) برای خود ایجاد کند و می‌تواند با شناسه‌ای که خود مشتری تعریف کرده، وارد سایت شده و نسبت به خرید خود اقدام کند.

سرپرست معاونت بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در رابطه با ایجاد فرصت برابر برای همه مشتریان تاکید کرد: تمام اطلاعات مشتری که قبلا وارد شده به صورت مستقیم در فرم‌های خرید کپی خواهد شد؛ بنابراین فرآیند ثبت‌نام تسهیل شده و مشکلی از جهت اینکه در زمان کوتاه مشتری بتواند اطلاعات را درست وارد کند، پیش نخواهد آمد. ضمن اینکه با افزوده شدن این مرحله به فرآیند ثبت‌نام، امکان سوءاستفاده برخی از افراد در به کار بردن مشخصات شخصی و کد ملی دیگران در ثبت نام خودرو محدود و مشتریان واقعی فرصت‌های بیشتری برای ثبت نام خواهند داشت.

نظارت کامل بر ثبت نام‌های اینترنتی

یک مقام مسئول در شرکت خودروسازی با اشاره به اینکه تمامی سازمان‌های نظارتی در فرآیند ثبت نام و به طور کلی ثبت نام اینترنتی حضور دارند و امکان تخلف و یا خطا تقریبا صفر است، به «کسب و کار» گفت: تعداد محدودی از متقاضیان در ساعت مشخصی برای پیش خرید خودرو اقدام می‌کنند. از آنجایی که میزان خودروهای پیش‌فروش شده نیز محدود و از طرفی تقاضا زیاد است، نمی‌توان توقع پاسخ گویی به این حجم از تقاضا را داشت. از طرفی هجوم مردم برای ثبت نام در ساعات مشخصی که به نوعی باعث اختلال در فرآیند ثبت نام می‌شود، چین مشکلی را موجب خواهد شد.

رانت در ثبت نام خودرو شایعه است

وی با رد شایعات مبنی بر رانت در ثبت نام خودرو، افزود: این صحبت‌ها کار شایعه‌پردازان است که تلاش می‌کنند چهره بدی از صنعت خودرو ترسیم کنند. در حالی که اندک تاملی در شرایط کنونی از این ابهامات پرده بر می‌دارد. باید بدانیم که در شرایط فعلی ما در تحریم به سر می‌بریم و شرکت‌های خودروساز خارجی از ایران رفته و شرایط برای تولید خودرو بسیار سخت شده است. در شرایط تحریمی نمی‌توان از خودروسازان توقع افزایش تولید داشت. به همین دلیل وقتی میزان خودروهای پیش فروش شده محدود است، خیلی از مردم موفق به دسترسی به خودروی پیش فروش نمی‌شوند. چه این مردم از متقاضیان واقعی خودرو باشند و چه دلال خودرو.
این مقام مسئول با اشاره به، به تخصیص کد کاربری و رمز عبور اختصاصی برای ثبت نام و تاثیر این اقدام بر تسهیل فرآیند ثبت نام خودرو، ادامه داد: هدف از این کار کاهش تب دلالی خودرو و بستن دست دلالان برای خرید خودرو است. در این حالت هر فرد با کد ملی قادر به خرید یک خودرو است. در حالی که فرآیند ثبت نام تسهیل نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.