صفحه اصلی / اجتماعی / کارگران در دام قاچاقچیان انسان
کارگران در دام قاچاقچیان انسان

گمرک: در ۹ ماهه نخست امسال کشف قاچاق انسان رشد ۱۰۰ درصدی داشته است

کارگران در دام قاچاقچیان انسان

کسب و کار نیوز-شرایط بد اقتصادی و به ویژه افق مبهم آینده اقتصاد کشور بسیاری از مردم را به فکر مهاجرت از کشور انداخته است که البته درصد زیادی از این مهاجرت‌ها غیرقانونی است. از جمله شیوه‌های خطرناکی که برای مهاجرت از کشور و به منظور پناهندگی کاربرد دارد، قاچاق انسان است که بر خی از گزارش‌ها و آمارها حاکی از افزایش آن در کشور است. در حالی که این مهاجرت غیرقانونی و نامتعارف قربانیان زیادی داده است. اما مسئله این است که قاچاقچیان این خطرات را به جان می‌خرند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از دلایل اصلی قاچاق انسان بی‌ثباتی‌های سیاسی است که در رابطه با کشورهایی مثل سوریه، افغانستان و برخی از کشورهای همسایه قابل ذکر است. اما در رابطه با کشور ما آنچه باعث این امر شده وضعیت بد اقتصادی کشور طی دو سال اخیر است که پیامد آن خروج برخی از افراد به دلیل اقتصادی و در قالب باندهای قاچاق انسان از کشور است . برای مثال وقتی شرایط زندگی در ایران به سبب تحریم های ناجوانمردانه آمریکا بر مهاجران افغانی سخت شود، طبیعی است که این طیف بزرگ از جمعیت به فکر مهاجرت به آن سوی ایران یعنی اروپا باشد. از طرفی در کنار قاچاق انسان که خطرات جانی زیادی برای افراد دارد، مهاجرت‌ها با شیوه‌های غیرقانونی دیگر نیز قربانی زیادی گرفته است. از جمله این شیوه‌ها مهاجرت با قایق است که تجربه هم نشان داده بسیاری از آنها به مقصد نمی‌رسند. با توجه به خطرات این مهاجرت‌ها و آثار منفی آن باید پرسید که مسئولان کشور و همچنین سیاست‌گذاران از چه راهکارهایی باید با این پدیده منفی برخورد کنند؟ به عبارتی راه حل کاهش این مهاجرت‌ها و آثار آن چه خواهد بود؟
در همین رابطه سخنگوی گمرک گفت: در ۹ ماهه نخست امسال در زمینه کشف قاچاق انسان نسبت به مدت مشابه رشد ۱۰۰ درصدی را در گمرکات شاهد بودیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان، سید روح اله لطیفی اعلام کرد: در ۹ ماهه نخست امسال، ۸۱۸ نفرکه از طریق غیر قانونی و قاچاق قصد خروج از کشور را داشتند توسط پرسنل گمرک کشف و تحویل مقامات قضایی شدند.
سخنگوی گمرک افزود: در رابطه با قاچاق این ۸۱۸ نفر ۲۰۳ پرونده قضایی تشکیل شده که این تعداد کشفیات نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.
لطیفی در ادامه اعلام کرد: بیشتر کشفیات گمرک در حوزه قاچاق انسان مربوط به گمرک بازرگان بوده و افراد با تابعیت افغانستانی نیز در صدر این کشفیات قرار دارند.
سخنگوی گمرک در خصوص آمار کشفیات قاچاق انسان از سال ۹۴ تا کنون گفت: طی سالهای ۹۴ تا پایان ۹ ماهه سال ۹۸، پرسنل گمرک توانستند در مجموع یک هزار ۸۶۲ نفر را که به صورت قاچاق قصد خروج از کشور را داشتند را کشف و تحویل مقامات انتظامی و قضایی دهند.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار

بازار کار کوچک شده است

شرایط بد اقتصادی کشور باعث شده خیلی از گروه‌های ضعیف جامعه از جمله اقشار کارگری به این دلیل که هزینه مهاجرت قانونی را ندارند، از روش‌های غیرقانونی برای مهاجرت استفاده کنند. از جمله این روش‌ها قاچاق انسان است.
در حال حاضر بازار کار دچار نارسایی‌ها و مشکلات زیادی است. آینده اقتصاد کشور مبهم است و معلوم نیست در شرایط تحریمی و در افق پیش رو چه اتفاقی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود. از سویی زنگ خطر ریزش اشتغال در برخی از حوزه‌ها به صدا درآمده است. وقتی بازار کار محدود و کوچک می‌شود و نیروی کار از پیدا کردن شغل مناسب مایوس است، راه فریب نیروی کار توسط قاچاقچیان انسان باز می‌شود. به عبارتی سودجویان با وعده‌های آنچنانی نیروی کار را از کشور خارج می‌کنند. از آنجایی که برخی از این افراد عمدتا بی اطلاع و ناآگاه هستند، در دام باندهای قاچاق می افتند. از این افراد فریب خورده معمولا در کشورهای دیگر بهره‌کشی شده و حقوق و مزایای آنها پرداخت نمی‌شود. از طرفی نهادهای حامی نیروی کار طی دو سال اخیر برای حل این مشکل راهکار موثری ارائه نداده‌اند و نیروی کار از کمترین حقوق خود حتی در بعد دستمزد منطقی محروم است. دولت در عمل نشان داده قادر به حمایت از اقشار ضعیف جامعه نیست. از سویی این شرایط باعث شده فعالیت‌های تولیدی نیز صرفه اقتصادی نداشته باشد. در چنین شرایطی برخی از افراد به قیمت جان خود از کشور به طور قاچاقی و یا با قایق‌هایی که معلوم نیست به مقصد برسد یا نه، از کشور خارج می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.