صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کلافگی کاربران از کیفیت اینترنت
کلافگی کاربران از کیفیت اینترنت

با وجود ثبت 4 هزار شکایت کسی پاسخگوی اعتراض کاربران اینترنتی نیست

کلافگی کاربران از کیفیت اینترنت

کسب و کار نیوز- موضوع افت کیفیت اینترنت از آن دست موضوعاتی است که سابقه دیرینه در کشور دارد و کاربران شاکی نیز سندهای بسیاری در اثبات این ادعا مطرح کرده‌اند. کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در مدت اخیر شکایت کاربران فراوانی را در پی داشته بطوریکه تنها در آبانماه گذشته میزان شکایات ثبت شده در این رابطه به 4 هزار مورد رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته این تعداد مربوط به شکایات ثبت شده است و اگر به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سری بزنیم آمار این شکایت ها بسیار زیادتر از این آمار ارائه شده است و فقط به دلیل زمان‌بر بودن پروسه به ثبت نرسیده است. طبق گزارش‌های ماهانه در سامانه سپاس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، بیش‌ترین شکایات ثبت‌شده در آبانماه امسال مربوط به اینترنت بوده است. اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان خدمات ارتباطی (سامانه ۱۹۵) تا پایان آبان ماه سال جاری را منتشر کرده است. گزارش‌های ارائه‌ شده بر اساس تعداد تیکت‌های ثبت‌شده در سامانه سپاس و هفت حوزه کاری است که مشترکان می‌توانند از طریق مرکز تماس یا سایت، به شکایت در سامانه اقدام کنند. حوزه‌های کاری شامل اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات، دفاتر پیشخوان و سرویس ارزش افزوده می‌شود.

اما مهم‌ترین نتایج حاصل از تحلیل داده‌های استخراج‌شده حاکی از آن است که تعداد شکایات ثبتی در آبان ماه نسبت به مهر ماه، ۵.۸ درصد افزایش و نسبت به شهریورماه تغییر چندانی نداشته است. از طریق درگاه مرکز تماس (۱۹۵)، در آبان ماه ۵۴۹۹ شکایات ثبت‌ شده که ۵۶.۷ درصد کل شکایات ثبتی در آبان ماه را تشکیل می‌دهد. از مجموع ۹۶۹۵ شکایت ثبت‌شده، بیش‌ترین شکایت ثبتی مشترکین در آبان ماه ۱۳۹۸ مربوط‌به حوزه اینترنت بوده که ۴۵.۲ درصد کل آمار شکایات را به خود اختصاص داده است. کمترین شکایات نیز مربوط به حوزه دفاتر پیشخوان بوده است. نکته قابل توجه افزایش چشم‌گیر شکایات حوزه تلفن همراه در آبان ماه و مهر ماه نسبت به شهریورماه بوده که بیشترین موارد افزایشی مربوط به شکایات حوزه رومینگ ملی و بین‌الملل است. شکایات مربوط به اینترنت، تلفن ثابت و سرویس ارزش افزوده در ماه آبان نسبت به مهرماه ۹۸ افزایش و شکایات مربوط به تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان نسبت به ماه مهر کاهش داشته است.

پیش از این مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره مصداق‌ شکایات ثبت‌شده گفته بود پشتیبانی و ارائه خدمات، کیفیت سرویس، مشکلات مالی و تعرفه، عدم آنتن‌دهی، پیامک متنی، خدمات مالکیت و سیم‌کارت، تشعشعات، ترابردپذیری، خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و بسته‌های ترکیبی؛ به ترتیب از مصداق‌های پرتکرار شکایات ثبت‌شده است. همچنین سیدمحمد امامی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره زمان پاسخگویی به شکایات گفته بود بعضی از گزارش‌ها زمان‌بر است و بعضی در فاصله زمانی کوتاهی به نتیجه می‌رسند. برای مثال شکایت‌هایی که درباره تعرفه و ارزش افزوده هستند و بعد مالی به همراه دارند، رسیدگی به آن‌ها به زمان کوتاهی نیاز دارد، اما بعضی از شکایت‌ها زیرساختی می‌خواهند که در پروانه هم به سازمان تنظیم مقررات اجازه داده شده که به اپراتور زمان دهد تا مشکل را حل کند.

تامین پهنای باند با خصوصی سازی

ابوالفضل خادمی، کارشناس فناوری اطلاعات

سرعت و کیفیت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و اعتراضات در این زمینه در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است. فارغ از دلایلی که با نام حفظ امنیت ملی برای کاهش و قطعی سرعت اینترنت وجود دارد این موضوع سالهاست که مورد اعتراض کاربران است. در ماههای اخیر این اعتراضات بسیار زیاد شده و نظرسنجی های مختلف در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نشان می دهد کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت ثابت و همراه شکایت دارند.

در حال حاضر نیمی از کشورهای دارای بالاترین سرعت اینترنت در اروپا هستند و بخش زیادی از آن در آسیا حضور دارند. بالاترین رتبه در میانگین سرعت اینترنت در خاورمیانه نیز متعلق به قطر بوده که با ۱۳٫۷ مگابیت در ثانیه بالاترین کیفیت اینترنت را در اختیار دارد. اما سرعت اتصال به اینترنت همراه در ایران به صورت میانگین به ۷٫۵ مگابیت رسیده و علل اصلی کاهش این میانگین در اندازه کلی به دلیل عدم دسترسی مناسب در بسیاری از شهرستان‌های کشور است. هم چنین یکی از دلایل کندی سرعت اینترنت در کشور را کمبود پهنای باند عنوان می‌کنند و بر این نکته تاکید دارند که واردات پهنای باند در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است و گویا قرار داد این انحصار پایانی ندارد. البته راه حل‌هایی همواره در حال ارائه شدن است اما کسی آن‌ها را تبدیل به واقعیت نمی‌کند.

باید برای حل این مشکلات به زیرساخت ها و برنامه های در دستور کار مسئولان مربوطه مراجعه کرد تا دلال کندی سرعت اینترنت را فهمید. باز هم تاکید می شود اینجا بحث در رابطه با دلایل کلی سرعت پایین اینترنت است و مسائل مربوط به قعطی اینترنت در مواقع خاص از این مطلب جداست. مطالبه‌ امروز تامین و توزیع پهنای‌باند برای تبدیل بازار به یک بازار رقابتی است. برای حل این مشکل باید تامین پهنای باند در کشور را خصوصی سازی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.