صفحه اصلی / اسلایدر / علت تورم در ماه گذشته مشخص شد

علت تورم در ماه گذشته مشخص شد

کسب و کار نیوز - افزایش بهای حمل‌ونقل و سبزیجات، ۲ عامل مسلط در افزایش تورم ماهانه در آذرماه امسال بوده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایبنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به عوامل مسلط در افزایش تورم ماهانه در آذرماه امسال پرداخته و نوشته است: تورم ماهانه از ۱.۶ درصد در آبان‌ماه به ۳.۲ درصد در آذرماه امسال افزایش یافته که افزایش بهای حمل‌ونقل و سبزیجات ۲ عامل مسلط در این زمینه بوده‌اند.

 

در این گزارش تورم نقطه‌ای در آبان‌ماه ۲۷ و در آذرماه ۲۷.۸ درصد اعلام شده است ولی با این حال نرخ تورم سالانه در آذرماه با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن ۴۰ درصد بوده است.

براین اساس سهم بخش‌های ۲۰ گانه از رشد ۳.۲ درصدی شاخص نرخ مصرف‌کننده در آذرماه نسبت به آبان‌ماه مورد بررسی قرار گرفته که براین اساس سهم بخش‌های حمل‌ونقل ۱.۴ درصد و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱.۳ درصد بوده است. هرچند در این زمینه سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) نیز رشد قیمتی ۱.۱ درصدی داشته‌اند.

براساس آمار اعلام شده، نان و غلات ۰.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۰.۱ درصد، میوه و خشکبار ۰.۱ درصد، پوشاک و کفش ۰.۱ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر ۰.۱ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۰.۱ درصد، بهداشت و درمان ۰.۱ درصد و کالاها و خدمات متفرقه ۰.۱ درصد در افزایش شاخص نرخ مصرف‌کننده تاثیر داشته‌اند.

از سوی دیگر بخش‌های روغن‌ها و چربی‌ها؛ شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی؛ چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه؛ دخانیات؛ ارتباطات؛ تفریح و فرهنگ؛ آموزش و هتل و رستوران افزایش قیمتی نداشته‌اند. تنها بخشی که در آذرماه کاهش نرخ داشته بخش گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با ۰.۲ درصد بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.