صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / گازرسانی متوقف‌شده سیستان و بلوچستان با آغاز فعالیت دولت یازدهم از سرگرفته شد
گازرسانی متوقف‌شده سیستان و بلوچستان با آغاز فعالیت دولت یازدهم از سرگرفته شد

استاندار سیستان و بلوچستان:

گازرسانی متوقف‌شده سیستان و بلوچستان با آغاز فعالیت دولت یازدهم از سرگرفته شد

کسب و کار نیوز:استاندار سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان پس از احداث خط هفتم سراسری در دولت نهم و دهم متوقف شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم از سر گرفته شد و وزارت نفت نیز تاکنون به همه وعده‌های خود عمل کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, احمدعلی موهبتی، درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: با احداث خط لوله صلح (خط هفتم سراسری) به قطر ۵۶ اینچ، گاز به ایرانشهر رسید، اما پس از آن، ادامه گازرسانی در استان متوقف شد. در دولت‌های نهم و دهم باید گازرسانی از خط هفتم انجام می‌شد، حتی در نشست مسئولان چند کشور که در مرز ریندان برگزار شده بود مقرر شد لوله‌گذاری از مرز ریندان به ایرانشهر آغاز شود که این طرح در همان ابتدای کار تعطیل شد، اما ادامه طرح گازرسانی به استان با آغاز به کار دولت‌ یازدهم و دوازدهم ازسرگرفته شد.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید برای احداث خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار برنامه‌ریزی و قرارداد اجرای این طرح به‌صورت EPC به وزارت دفاع واگذار شد. بخش خصوصی که متولی اجرای طرح بود با وجود آنکه ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام داده بود موفق به ادامه اجرای طرح نشد، به همین سبب امسال خلع ید شد، پس از آن شرکت ملی گاز ایران چهار پیمانکار جدید قدرتمند را انتخاب کرد تا هم‌زمان احداث خط را در چهار قطعه انجام دهند و امیدواریم بتوانند تا پایان سال ۹۹ گاز را به چابهار برسانند.

پیشرفت ۶۵ درصدی احداث خط انتقال گاز زاهدان – دوراهی دشتک

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه احداث خط انتقال گاز زاهدان – زابل در ۹ گستره ۱۵ کیلومتری در حال انجام است، گفت: احداث خط انتقال گاز زاهدان – دوراهی دشتک با پیشرفت خوب ۶۵ درصدی ادامه دارد و امیدواریم تا هفته دولت سال آینده گاز به زابل برسد.

وی یادآور شد: شرکت گاز استان گیلان به‌عنوان معین احداث شبکه گاز زابل انتخاب شده و در اجرای طرح نیز پیشرفت خوبی دارد، گرچه اکنون در زابل گاز سی‌ان‌جی عرضه می‌شود و بیش از ۴ هزار واحد امکان بهره‌مندی از آن را دارند، اما تنها حدود ۱۶۵ واحد به شبکه سی‌ان‌جی متصل شده‌اند.

موهبتی، از تداوم فعالیت پیمانکاران خط انتقال گاز ایرانشهر – خاش و میرجاوه خبر داد و تصریح کرد: شرکت گاز استان فارس معین احداث شبکه گاز شهر خاش است که تاکنون پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است و امیدواریم تا نیمه سال آینده گاز به خاش برسد. در شهر زاهدان نیز شرکت‌های گاز استانی معین انتخاب شده و مشغول کار هستند. اکنون بیش از ۳۲ هزار انشعاب در زاهدان نصب شده و ۱۰ هزار انشعاب دیگر نیز آماده وصل شدن است که امیدواریم مردم زاهدان از آنها استقبال کنند.

گازرسانی به دلگان، بزمان و بمپور

وی با اشاره به اینکه پس از پایان مطالعات طرح گازرسانی در هر شهرستان، مرحله پیمان‌سپاری و احداث شبکه گاز آغاز می‌شود، اظهار کرد: طرح گازرسانی به شهرهای بزمان، دلگان و بمپور نیز در حال اجرا است، از این بین، گازرسانی به بمپور رو به پایان است و پیمانکاران بزمان و دلگان نیز باید هرچه سریع‌تر کار خود را آغاز کنند تا پیش از فرارسیدن دهه فجر سال ۹۹، شاهد گازدار شدن این دو شهر باشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح گازرسانی به دیگر شهرهای استان نیز در مرحله مطالعه و طرح‌ریزی است و با توجه به مسائلی که در زمینه توزیع گاز مایع پیش آمده، ضروری است گازرسانی به سیستان و بلوچستان شتاب بیشتری داشته باشد و به گازرسانی روستاهای مسیر خطوط انتقال گاز نیز توجه ویژه‌ای شود.

به گفته موهبتی، امسال اعلام شده بود ساکنان مناطق بهره‌مند از گاز طبیعی باید نسبت به دریافت اشتراک گاز اقدام کنند، وگرنه سوخت مایع آنها قطع خواهد شد، اما این موضوع اکنون شامل حال شهر زابل که از سوخت سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند نمی‌شود. شایان ذکر است سهمیه کپسول‌های گاز مایع زابل نیز پس از اتصال این شهر به شبکه گاز طبیعی تا زمستان سال آینده قطع خواهد شد.

افزایش انشعابات زاهدان از ۱۰ هزار به ۳۲ هزار انشعاب در یک سال

استاندار سیستان و بلوچستان مشکل توزیع کپسول‌های گاز مایع را کوتاهی شرکت‌های توزیع‌کننده عنوان کرد و ادامه داد: با وجود آنکه جمعیت استان نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته، اما میزان توزیع کپسول‌های گاز مایع نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که پارسال زاهدان ۱۰ هزار انشعاب هم نداشت، اما اکنون بیش از ۳۲ هزار انشعاب دارد، بنابراین واضح است اتفاقاتی در استان رخ داده که سبب افزایش تقاضای کپسول‌های گاز شده است.

موهبتی اعلام کرد: تعدادی از شهروندان از کپسول‌های گاز مایع برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند، به همین دلیل هنگامی که شرکت‌های توزیع‌کننده کپسول‌های گاز مایع به سطح شهر و روستاها می‌آیند، کپسول‌های گاز مایع بعضی از آنها که قابلیت وصل شدن به خودرو را دارند خیلی سریع تمام می‌شود، اما کپسول‌هایی که قابلیت وصل شدن به خودرو را ندارند مورد استقبال واقع نمی‌شوند.

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان درباره میزان تحقق وعده‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای تزریق سالانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار با هدف تکمیل طرح‌های گازرسانی استان، توضیح داد: مسئولان شرکت ملی گاز ایران در آخرین نشست با مسئولان استان وعده دادند تا پایان سال ۱۴۰۰، برای اجرای همه طرح‌های گازرسانی استان ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند، تاکنون نیز وعده‌ها محقق شده و روند اجرای طرح‌ها در استان شتاب فزاینده‌ای دارد.

وی درباره رفع موانع پیشین گازرسانی مانند تحصیل اراضی، مجوز حفاری معابر و… که از سوی سازمان‌های استانی برای شرکت ملی گاز ایران پیش آمده بود، اظهار کرد: همه موانعی که از سوی استانداری و شهرداری‌ها بر سر راه اجرای طرح گازرسانی بود رفع شده و اکنون همکاری مناسبی بین نهادها برقرار شده است. استانداری نیز دستگاه‌های مربوطه را موظف کرده تا نهایت همکاری را با شرکت ملی گاز ایران داشته باشند، البته هنوز در برخی نقاط مشکلاتی از سوی برخی نهادها مانند اداره کل راهداری و … وجود دارد، زیرا باید مجوز حفاری در راه‌ها و جاده‌ها را از تهران دریافت کنند که این روند زمانبر است.

دریافت اشتراک گاز؛ اجبار یا اختیار؟

موهبتی از افزایش سقف اعطای وام قرض‌الحسنه به مردم استان برای انجام گازکشی داخلی ساختمان‌ها خبر داد و گفت: وام ۲ میلیون تومانی به ۵ میلیون تومان رسیده است که گزینه‌ای تشویقی برای افزایش تعداد مشترکان گاز به شمار می‌آید، امیدواریم در آینده به نقطه‌ای نرسیم که مردم را مجبور به دریافت اشتراک کنیم، بلکه بهتر است مردم با میل خودشان اشتراک گاز را دریافت کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان درباره گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک گفت: این دو نیروگاه همچنان از سوخت مایع استفاده می‌کنند و برای بهره‌مندی از گاز طبیعی، در انتظار تکمیل خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.