صفحه اصلی / اجتماعی / واردات چمدانی ماسک های تقلبی
واردات چمدانی ماسک های تقلبی

تشدید آلودگی هوا تقاضا برای ماسک های تنفسی را تا 5 برابر افزایش داد

واردات چمدانی ماسک های تقلبی

کسب و کار نیوز- تشدید آلودگی هوا در هفته های اخیر تقاضا برای ماسک های تنفسی را تا 5 برابر افزایش داده است. بر اساس گزارش های منتشر شده آلودگی هوا در منطقه پیروزی تهران در روزهای گذشته به 211 رسید که به معنای بسیار ناسالم است و در مرز هشدار و تخلیه شهر قرار گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته بقیه نقاط شهر تهران و حتی دیگر شهرهای ایران نیز از آلودگی شدید هوا در امان نیستند و مردم به تنها راهی که برایشان مانده پناه برده اند. استفاده از ماسک های تنفسی تنها راه چاره مردم در برابر بی تدبیری و عدم چاره اندیشی مسئولان در رابطه با موضوع تکراری آلودگی هواست که در سال جاری به خطرناکترین وضعیت خود رسیده است. اما با افزایش تقاضا برای استفاده از این ماسک ها بازار سواستفاده گرها برای فروش ماسک های تقلبی و غیراستاندارد نیز داغ شده است و درآمدهای زیادی از این راه به جیب این افراد می رود.

قیمت ماسک ‏تنفسی تولید داخل با استاندارد لازم بین ٢٠ تا ٢۵‌هزار تومان است

برخی افراد سودجو نسبت به سوء استفاده از شرایط موجود اقدام کرده و با عرضه ماسک هایی که کمترین اثر را در تصفیه هوای آلوده ندارند، سود هنگفتی را به جیب می زنند. این ماسک‌ها با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند و اکثر آنها دارای نرخ ۳ تا ۱۰ هزار تومان هستند. این در حالی است که قیمت ماسک ‏تنفسی تولید داخل که استاندارد لازم داشته باشد بین ٢٠ تا ٢۵‌هزار تومان است.  این ماسک‌ها که اکثرا بدون نام و نشان و فقط در یک بسته بندی ساده پلاستیکی عرضه می شوند فاقد کارایی مطلوب بوده و با بررسی اولیه برخی از آنها متوجه می شویم که فاقد فیلتر مناسب بوده و در تولیدشان حتی به جای فیلتر از یک قطعه پلاستیک استفاده شده است، در عین حال در قسمتی که فیلتر نصب شده، شکافی وجود دارد که هوا بدون عبوراز هیچ لایه‌ای وارد مجاری تنفسی شخص می‌شود.

استاندارد اجباری برای ماسک‌های تولیدی نداریم

آنچه می‌تواند کنترل کننده ویژگی‌ این ماسک‌ها باشد، استاندارد و الزام تولیدکنندگان به رعایت آن است، این در حالی است که به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد تولید ماسک‌های تنفسی مشمول استاندارد اجباری نیست. پیروزبخت می گوید: در این مورد استاندارد اجباری تدوین نشده و سازمان استاندارد نظارتی بر ماسک‌های تولیدی ندارد. هم چنین بازار داغ محصولات وارداتی چینی با استاندارد پایین و بدون نام و نشان نیز در برخی فروشگاهها به چشم میخورد به دلیل قیمت ارزانتری که دارند مورد استقبال مردم قرار گرفته اند. ماسک سوپاپ دار خارجی وارداتی چین که سوپاپ آنها کارایی خاصی در جلوگیری از ورود هوای آلوده ندارد و استاندارد خاصی را نیز رعایت نکرده است. از طرفی دیگر با ادامه آلودگی هوا عده ای فرصت طلب به واردات چمدانی ماسک های تنفسی با قیمت های ارزان روی آروده اند که با ورود به کشور آنها را با نام ماسک های بسیار باکیفیت و با درجه تصفیه بالای هوا با قیمت های گزاف به مردم می فروشند.

قیت برخی ماسک های قاچاق در بازار به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است

به گزارش اتاق بازرگانی تهران ماسک تنفسی دارای تعرفه های متعددی است. چنانچه ماسک تنفسی یا ماسک گاز، دارای قطعات مکانیکی یا فیلتر قابل تعویض باشد، کلاً در شماره ۹۰۲۰۰۰۰۰ طبقه بندی می شود که دارای ۴% حقوق گمرکی و ۹% مالیات ارزش افزوده است. پس وقتی ماسک در ردیف فوق الذکر طبقه بندی می شود که فقط یک پارچه تنها نباشد، بلکه وسیله یا قسمت های اضافی برای فیلتر کردن هوا داشته باشد. در صورتی که ماسک فقط از یک پارچه یا مواد دیگر درست شده باشد، تابع طبقه بندی نوع ماده است. مثلاً اگر کلاً از “اوات” درست شده باشد، در شماره ۵۶۰۱ طبقه بندی می گردد. این افراد با واردات چمدانی و قاچاق ماسک های تنفسی از زیر بار مالیات و ثبت سفارش نیز فرار می کنند و شگردهای مختلف جیب مردم را خالی و از هوای آلوده برای هود محلی برای کسب و کار به راه انداخته اند. قیت برخی از این ماسک های قاچاق در بازار تا ۲۰۰ هزار تومان نیز رسیده است.

ماسک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

ماسک‌های استاندارد حتما بسته‌بندی و شناسنامه فنی کالا را دارد. روی شناسنامه فنی ماسک‌های ‏استاندارد مشخصاتی درج شده است که فهم این علایم می‌تواند به خرید یک ماسک استاندارد کمک ‏کند. شناسه ١‏‎ FFP‏ ‎ذراتی بیشتر از ۵ میکرون را فیلتر می‌کند و برای گرد و غبار، بخار‌ها، ‏غبار‌های آبی، غبار‌های روغنی مناسب است .‏FFP٢‏‎ ذراتی بین ٢ و ۵ میکرون را فیلتر می‌کند و برای غبار‌های ریز، فیبر‌ها، غبار‌های آبی، ‏غبار‌های روغنی مناسب است و ٣‏FFP‏‏‎ ‎‏ذراتی کمتر از ٢ میکرون را فیلتر می‌کند و برای ذرات ‏بسیار ریز عمل می‌کند. ‏این علایم به همراه عدد استاندارد، ‏EN١۴٩:٢٠٠١‏ ‎روی ماسک تنفسی حک می‌شود‎ .‎‏ محصولاتی ‏که مطابق به نسخه قبلی این استاندارد است تنها با ‎ EN١۴٩علامت‌گذاری می‌شود. ماسک‌های استاندارد حتما بسته‌بندی و شناسنامه فنی کالا را دارد. روی شناسنامه فنی ماسک‌های ‏استاندارد مشخصاتی درج شده است که فهم این علایم می‌تواند به خرید یک ماسک استاندارد کمک ‏کند. شناسه ١‏‎ FFP‏ ‎ذراتی بیشتر از ۵ میکرون را فیلتر می‌کند و برای گرد و غبار، بخار‌ها، ‏غبار‌های آبی، غبار‌های روغنی مناسب است. ‏FFP٢‏‎ذراتی بین ٢ و ۵ میکرون را فیلتر می‌کند و برای غبار‌های ریز، فیبر‌ها، غبار‌های آبی، ‏غبار‌های روغنی مناسب است و ٣‏FFP‏‏‎ ‎‏ ذراتی کمتر از ٢ میکرون را فیلتر می‌کند و برای ذرات ‏بسیار ریز عمل می‌کند. ‏

ضرورت استفاده از ماسک های سه لایه

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران

به دلیل تولید داخلی انبوه ماسک های تنفسی در داخل ارز برای واردات به این کالا اختصاص پیدا نمی کند بنابراین به اندازه کافی ماسک تنفسی در داروخانه ها در دسترس مردم است. البته لازم به ذکر است واردات این محصول با افزایش قیمت دلار به شکل فعلی دیگر منطقی به نظر نمی رسد و این برای کشور یک فرصت ایجاد کرد. البته با اتفاقاتی که در هفته های اخیر افتاده و آلودگی هوا تشدید شده است مردم به داروخانه ها مراجعه بیشتری داشته اند و تقاضا برای این کالا بسیار زیاد شده است.

کمبودی در این زمینه وجود ندارد و اگر در برخی مواقع داروخانه ای در مراجعات مردمی این محصول را برای فروش نداشته مربوط به افزایش تقاضاست که در اسرع وقت موجودی ها شارژ شده است. ­در حال حاضر شرکت های زیادی در این حوزه و تولید ماسک های تنفسی مشغول به فعالیت هستند که نیاز به واردات را کاهش داده اند. در شرایط حاضر ماسک های مختلفی در کشور تولید می شود که شامل ماسک های فیلتردار، بدن فیلتر، ساده، یک لایه و سه لایه است که توصیه می شود باع توجه به تشدید آلودگی هوا مردم از ماسک های سه لایه استفاده کنند چراکه ماسک های یک لایه قابلیت کنترل ورود ذرات معلق را ندارند. این ماسک ها در کنترل هوای تنفسی بسیار موثر هستند و می توانند از ورود هوای آلوده به مجاری تنفسی پیشگیری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.