«بیدود» تعطیل شد، پول کاربران بلوکه شد

بازار انحصاری ایجادشده ازسوی شهرداری برای «بیدود» عاقبت خوشی نداشت

«بیدود» تعطیل شد، پول کاربران بلوکه شد

کسب و کار نیوز - هفته‌ها از محو شدن دوچرخه‌هاي اشتراکی هوشمند معروف به «بیدود» مي‌گذرد و در روزهای ابتدایی عنوان می‌شد که این دوچرخه‌ها به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند و به‌زودی به سطح شهر برمی‌گردند؛ اما این در حالی است که هر چند روز یک بار اخبار ضد و نقیضی به‌خصوص از سوی شهرداری می‌رسد که روزی مردم را امیدوار به بازگشت این دوچرخه‌ها می‌کند و روزی کارنامه آنها را می‌پیچد.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که با این اخبار ضد و نقیض هر روز تعداد بیشتری از کاربران این سامانه قید استفاده از دوچرخه‌ها را می‌زنند و از عضویت در این سامانه انصراف می‌دهند، اما خبری از بازگشت پول آنها نیست. در چنین شرایطی از گوشه کنار شهر صدای کاربران طلبکار بلند شده و از یک طرف «بیدود» شهرداری را موظف به ارائه تسهیلات و حمایت از خود می‌داند و از طرف دیگر شهرداری این ادعا را رد می‌کند. بنابراین هر کدام از طرف‌ها توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و در این میان مردم سرگردان مانده‌اند.

در سایت bdood.ir اینماد، نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال و نماد عضویت در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به چشم می خورد. بنابراین به ذهن‌مان رسید که حتما از سوی کاربران «بیدود» شکایاتی در مورد عدم پرداخت ودیعه انجام شده باشد.

 

از افتتاح دفتر «بیدود» در شیراز تا بدقولی شهرداری

در این باره سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی گفت: می‌توانیم بگوییم که مشکلی در مورد «بیدود» دیده نمی‌شود؛ چراکه در شیراز دفتر آن، افتتاح شده است و هم‌اکنون با شهرداری قول و قرار‌هایی صورت گرفته، اما محقق نشده؛ ولی در حال مذاکره هستند. الفت‌نسب می‌افزاید: باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری که بیدود انجام داده، بعید می‌دانم که بخواهند پولی که نهایتا ۳ یا ۴ میلیارد تومان بوده را پس ندهند. الفت‌نسب اظهار امیدواری می‌کند که شهرداری نسبت به قول و قرار‌های خود پایبند باشد.

 

وعده پرداخت ودیعه

این در حالی است که مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران گفت: به‌طور حتم شهرداری تهران و شرکت «بیدود» به تعهدات خود به شهروندان و دریافت ودیعه دوچرخه پایبند است و شهروندان نسبت به بازپرداخت ودیعه خود از سوی شرکت نگران نباشند.

 

شهرداری بدهی‌های «بیدود» را از سر خود باز کرد

جالب اینجاست که مسئولان شهرداری خود را راحت کرده‌اند و «بیدود» را در مقابل همه چیز مسئول می‌دانند. پیروز حناچی، شهردار تهران در این مورد گفت: درباره شرکت «بیدود» ما صرفا فضای کسب‌وکار را فراهم کردیم و «بیدود» یک شرکت خصوصی است که خودش باید پاسخگوی تعهداتش باشد.

 

کش و قوس شهرداری و «بیدود»

حرف‌های ضد و نقیض دو طرف، مردم را سرگردان کرده و آنچه جالب است اظهارات شهرداری است که هر روز رنگی دگر به خود می‌گیرد. یک روز صحبت از حمایت است و روزی دیگر صحبت از عدم حمایت. مطلب دیگری را نیز در پرانتز بخوانید: (این در حالی است که فردی که خواست نامش ذکر نشود حمایت شهرداری از بیدود را رانت و فساد برای تهیه دوچرخه و ایجاد بازاری انحصاری دانست.)

با وجود این حدود ۵ میلیارد تومان از ودیعه‌های شهروندان نزد شرکت بیدود است که جالب اینجاست که قسمتی هم که در این نرم‌افزار برای بازگشت پول طراحی شده بود، غیرفعال شده و بسیاری از مردم طرح شکایت کرده‌اند.

حال جنگی بین مسئولان در این مورد شکل گرفته و عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که شهردار تهران هفته گذشته علت توقف فعالیت «بیدود» را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرد و بر ضرورت حمایت مدیریت شهری از این شرکت تاکید کرد. به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان از سوی شهرداری مجازات شود، در این میان صحبت از یارانه اختصاص می‌شود. عضو شورای شهر تهران گفت: اوضاع آنقدر جدی شده که این شرکت پیامکی را برای استفاده‌کنندگان از دوچرخه‌ها ارسال و تاکید کرده که برای دریافت یارانه از شهرداری در حال مذاکره است. آروین تصریح کرد: به شهردار تهران تذکر می‌دهم که پرداخت هر گونه وجهی از بودجه شهرداری باید براساس ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد و مصوبات شورا در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری عمدتا در تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری تاکید دارد. عضو شورای شهر تهران گفت: اگر بنا باشد لایحه‌ای درباره پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هر گونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.

کاربران سامانه بیدود بین سه‌گانه شهرداری، شورای شهر و خود شرکت گیر افتاده‌اند و سرانجام آنها مشخص نیست. این در حالی است که شکایات مردمی به اینماد افزایش یافته و نیاز به مداخله سازمانی خارج از این حلقه مسئولان شهری و شرکت است.

گفته می‌شود وزارت صمت تا پایان هفته به «بیدود» مهلت داده تا پاسخگوی شکایات باشد و مشکل را رفع کند. اغلب این شکایت‌ها معطوف به آن است که با وجود درخواست لغو عضویت پول ودیعه به مشتریان بازنمی‌گردد.

 

تعیین‌تکلیف «بیدود» تا پایان هفته

حسین قاسمی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت «بیدود»

چند هفته است دوچرخه‌های «بیدود» به‌دلیل انجام برخی اقدامات زیرساختی از جمله بهبود سیستم آی‌تی و بررسی ناوگان جمع‌‌آوری شد که بنابر برنامه‌ریزی‌ها باید در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز به پایان می‌رسید. در هنگام شروع به کار دوچرخه‌های «بیدود» شهرداری قول حمایت از این طرح را داده بود که این به معنای حمایت از شرکت نیست، بلکه به‌دنبال آن بودیم تا شهرداری با ارائه تسهیلات و کمک به تهیه دوچرخه، از شهروندان برای گسترش این موضوع حمایت کنند. در همه کشور‌های دنیا دولت و بدنه شهرداری موظف به تسهیل روند تهیه دوچرخه برای شهروندان هستند و بیدود هم همین انتظار را از دولت و شهرداری کشور دارد. بیدود حدود یک سال است که به‌طور عمده فعالیت خود را آغاز کرده و بنا بود به گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری بپردازد، اما با توجه به مشکل پیش‌آمده چند روزی است که خدمت‌رسانی به مشتریان متوقف شده است؛ در دو هفته گذشته جلسات متعددی با مسئولان شهرداری داشتیم و بنا شد تا پایان هفته تکلیف این شرکت معین شود.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.