چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ترفند پولشویی با کارت هدیه
ترفند پولشویی با کارت هدیه

حدود ۹۷ میلیون کارت هدیه در سطح کشور توسط شبکه بانکی صادر شده است

ترفند پولشویی با کارت هدیه

کسب و کار نیوز-در کنار تعدد حساب‌های بانکی که مشکلاتی را ممکن است در پی داشته باشد، صدور کارت هدیه نیز زنگ خطری را برای نظام بانکی است که کارشناسان معتقدند حتی می‌تواند ابزاری برای پولشویی باشد. برای مثال افراد برای دور زدن نظام بانکی و به منظور دسترسی به پول مورد نیاز خود از طریق کارت هدیه بدون آنکه هزینه‌ای پرداخت کند، اقدام کرده و پول مورد نظر خود را رد و بدل کند. بر همین اساس با توجه به سوء‌استفاده‌هایی که از این طریق می‌شود، برخی از کارشناسان ضرورت تدوین بخشنامه‌ای برای ایجاد محدودیت در صدور این کارت‌های بانکی را از بانک مرکزی خواستار شده‌اند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس قوانین موجود هم اکنون در شبکه بانکی هیچ گونه محدودیتی برای دریافت کارت هدیه توسط اشخاص وجود ندارد. به عبارت دیگر یک شخص می تواند با مراجعه به بانک درخواست تعداد زیادی کارت هدیه با مبالغ ۵۰۰ هزار تومان کند.
مورد دیگر در خصوص احتمال سودجویی و کلاهبرداری از این کارت‌ها، اغفال مردم برای تعویض این کارت‌ها با کارت‌های اعتباری است که البته در رابطه با افراد کم اطلاع، سالمندان و یا بی‌سوادان مطرح است. بر همین اساس یکی از مطالبات جدی بانک مرکزی از مشتریان امحاء این کارت‌ها بعد از خالی شدن موجودی آنها است.
آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۹۷ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۹ عدد کارت خرید یا کارت هدیه در سطح کشور توسط شبکه بانکی صادر شده که بانک ملی ایران با صدور ۲۶ میلیون و ۲۳۵ هزارعدد کارت هدیه در رتبه نخست این جدول قرار گرفته و پس از آن نیز بانک‌های پارسیان و ملت قرار دارند.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی

صدور کارت هدیه منوط به ثبت شماره ملی افراد باشد

یکی از اقدامات بانک مرکزی که در راستای آن در توزیع کارت‌های هدیه و فرآیند صدور آن شفافیت ایجاد می‌شود، مدیریت ریال است. طی مدت اخیر بانک مرکزی با مدیریت ریال برخی از اقدامات غیرشفاف در نظام بانکی را ابطال و ممنوع کرده است و همین امر البته در مدیریت بازار ارز نیز نقش مثبت و موثری داشته است. برای مثال پیش از تصمیم بانک مرکزی، هر کس به هر میزان قادر به خرید از طریق کارت بانکی و گرفتن هر مبلغ از پول بود. در حالی که جایی هم ثبت نمی‍‌شد. طبیعتا این امر روی قیمت دلار نیز اثر می‌گذاشت. به همین دلیل بانک مرکزی میزان جا به جایی پول را محدود کرد. مسئله دیگر ایجاد محدودیت در پرداخت‌های بین بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است. در خصوص کارت‌های هدیه نیز همینطور است. باید ریال رامدیریت کرد تا شبهه پولشویی از این مسیر از بین برود. در حال حاضر هر فرد می‌تواند از طریق کارت هدیه، مبالغ زیادی را جا به جا کند، هیچ کسی هم از اطلاعات شخصی که این پول را جا به جا کرده ،مطلع نیست. بنابراین در راستای شفاف‌سازی نظام بانکی، تدوین قانون و بخشنامه‌ای در خصوص صدور کارت بانکی ضروری است. برای این کار نیازی به ایجاد محدودیت در صدور این کارت‌ها نیست، بلکه به جای آن بهتر است بانک‌ها اطلاعات شخص دریافت کننده کارت به ویژه شماره ملی وی را ثبت کنند. به عبارتی صدور کارت هدیه منوط به ثبت اطلاعات کارت ملی و شماره آن باشد. این یعنی مدیریت ریال.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.