صفحه اصلی / استان ها / افزایش صادرات محصولات شیلاتی کرمانشاه در گرو احداث سکوی صادرات آبزیان
افزایش صادرات محصولات شیلاتی کرمانشاه در گرو احداث سکوی صادرات آبزیان

افزایش صادرات محصولات شیلاتی کرمانشاه در گرو احداث سکوی صادرات آبزیان

کسب و کار نیوز:استان‌ کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی در حوزه تولید محصولات شیلاتی دارد. از دیگر سو همجواری این استان با کشور عراق، فرصت مناسبی برای صادرات تولیدات آبزیان به این کشور فراهم کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, با این وجود کرمانشاه از داشتن پایانه صادرات آبزیان محروم است که این موضوع آمار صادرات محصولات شیلاتی از استان به کشور عراق را به شدت پایین آورده است.

حالا چند ماهی هست که در مجموعه شیلات استان طرح توجیهی احداث پایانه صادرات آبزیان تهیه شده و دو سرمایه گذار هم برای اجرای پروژه پای کار هستند، اما هنوز زمین لازم برای اجرای پروژه در اختیار سرمایه گذاران قرار نگرفته و این سرمایه گذاران به نوعی برای اجرای پروژه لَنگِ زمین مانده‌اند.

سیدفرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در تلاشیم تا پایانه صادرات آبزیان را در نقطه صفر مرزی شهرستان قصرشیرین راه‌اندازی کنیم، گفت: هم اکنون مهمترین مشکلی که برای احداث پایانه صادرات آبزیان در استان داریم مشکل نداشتن زمین است که البته در این زمینه قول هایی در کارگروه توسعه صادرات استان گرفته‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد تخصیص زمین برای احداث این پایانه صادراتی باشیم.

وی با بیان اینکه برای احداث این پایانه صادراتی باید زمین و زیرساخت‌های لازم تامین و تسهیلات مورد نیاز نیز در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد، گفت: برآورد می‌شود برای اجرای این پروژه بین ۳٫۵ تا چهار میلیارد تومان اعتبار لازم باشد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اضافه کرد: برای احداث پایانه صادرات آبزیان علاوه بر امکانات و تجهیزات لازم قرنطینه ای، نیاز به دو سردخانه صفردرجه و زیر صفر درجه داریم، زیرا محصولات شیلاتی فسادپذیری بالایی داند و وجود این دو سردخانه برای نگهداری آبزیان تا زمان انجام کارهای گمرکی مربوط به صادرات، ضرورت دارد.

مدیرکل شیلات کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن دو سرمایه گذار برای احداث پایانه صادرات آبزیان در استان گفت: هر دو این سرمایه گذاران هم پرورش دهنده و هم صادرکننده محصولات شیلاتی هستند و با توجه به داشتن تجربه کار در حوزه شیلات پیش بینی می شود به خوبی بتوانند از پس اجرای این پروژه برآیند.

وی اضافه کرد: در صورتی که زمین مورد نیاز از سوی گمرک برای احداث این پایانه تخصیص یابد و زیرساخت‌های آن مثل آب، برق، گاز و… فراهم باشد، سرمایه گذاران جدی‌تر به قضیه ورود پیدا خواهند کرد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت احداث پایانه صادرات آبزیان در استان، افزود: راه اندازی این پایانه با توجه به وجود مرز رسمی در استان ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه احداث پایانه صادرات آبزیان توسعه چند برابری صادرات آبزیان در استان را به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: احداث پایانه صادراتی، صادرات آبزیان استان کرمانشاه را متحول خواهد کرد و آن را از حداکثر هزار تن سالانه فعلی به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در سال خواهد رساند.

افضلی گفت: طرح توجیهی احداث پایانه صادرات آبزیان که در اداره کل شیلات استان کرمانشاه تهیه شده در کارگروه های مختلف توسعه آبزیان، اقتصاد مقاومتی و… به عنوان یک پروژه موفق و حائز اهمیت مطرح و مصوب شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.