صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه ورود گوشت مصنوعی به بازار
زمزمه ورود گوشت مصنوعی به بازار

وزارت بهداشت در حال بررسی پروژه گوشت مصنوعی است

زمزمه ورود گوشت مصنوعی به بازار

کسب و کار نیوز-مدیرکل توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت از زمینه‌سازی برای اجرای پروژه گوشت مصنوعی خبر داد که هم جایگزینی برای گوشت موجود در بازار است و هم کشتار حیوانات را کاهش می‌دهد. اما اینکه کشور ما توانایی اجرای این پروژه و عرضه این گوشت‌ها را دارد؟، یک سوال است و اینکه این اقدام چه کمکی به رفع نیاز اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار با درآمد پایین خواهد کرد؟ سوالی مهم‌تر. از طرفی چگونگی قیمت عرضه این گوشت در بازار و تامین نیاز بازار از طریق آن و همچنین نحوه تولید آن و فوایدی که از طریق آن به اقتصاد کشور می‌رسد، نیز هنوز مبهم است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، منظور از گوشت مصنوعی، گوشت آزمایشگاهی، گوشت پرورشی سلولی یا به عبارت دقیق‌تر، گوشت کشت‌ داده‌شده در آزمایشگاه است. به این صورت که مقداری از سلول‌های گاوی، بدون صدمه به حیوان، از بافت آن گرفته می‌شود. سپس در شرایط آزمایشگاهی کنترل‌شده، این سلول‌ها رشد و تکثیر داده می‌شوند تا به فرم بافت ماهیچه‌ای درآیند
بر اساس گزارش های موجود موافقان و مخالفان پروژه گوشت مصنوعی به دو دسته تقسیم می‌شوند و نظرات آنها نیز متفاوت است. به عقیده موافقان اجرای طرح گوشت مصنوعی، تولید برای تولید این گوشت برخلاف دامداری‌های صنعتی، به فضای کمتری نیاز است. از طرفی این اقدام تولید گازهای گلخانه‌ای را به شدت کاهش می‌دهد. از سوی دیگر زمینه شیوع بیماری‌هایی نظیر جنون گاوی و آنفلوآنزای ‌مرغی در میان حیوانات دامداری‌های صنعتی که همه ساله هزینه‌های زیادی را بر دولت‌ها و دیگر حیوانات ‌تحمیل می‌کند با اجرای این طرح از میان می‌رود. همچنین از طریق گوشت مصنوعی می‌توان انواع ویتامین را به گوشت افزود در حالی که در گوشت طبیعی این امر وجود ندارد. مهم‌تر از همه اینها فواید گوشت مصنوعی برای سلامت است که به اعتقاد کارشناسان مانع از انتقال بیماری های ناشی از گوشت آلوده به بدن انسان می‌شود.
در مقابل اما مخالفان گوشت مصنوعی را به دلایلی همچون بی‌رغبتی مردم به استفاده از گوشت آزمایشگاهی و غیرطبیعی و عدم اعتماد به آن، کاهش مشاغل مرتبط با تولید گوشت در دنیا و کاهش نرخ اشتغال، مزه نامناسب این گوشت و همچنین استفاده بیش از حد مردم از آن در صورتی که قیمت پایینی داشته باشد و به تبع بروز خطر چاقی در جامعه رد می‌کنند.
در همین رابطه مدیرکل توسعه فناوری سلامت وزارت با اشاره به اینکه هم اکنون تعدادی شرکت برای طرح‌های سلامت دیجیتال شناسایی شده است عنوان کرد: با توجه به توسعه روز افزون جمعیت بر روی پروژه گوشت مصنوعی نیز بررسی‌هایی در حال انجام است.
یکی از اقلامی که در پی تلاطمات بازار بیش افزایش چهاربرابری را تجربه کرد، قیمت گوشت بود. گرچه قیمت گوشت گوسفندی نسبت به حدود دو ماه قبل، بین ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان کاهش یافته؛ اما هنوز هم قیمت آن برای تامین نیاز خانوار به این کالای ضروری بالاست.
در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوساله درجه یک بین ۷۰ تا۸۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی درجه دو بین ۷۰ تا ۹۵ هزار تومان و گوشت‌های درجه سه که شامل میش، بز و قوچ می‌شوند بین ۷۵ تا۹۳ هزار تومان در بازار فروخته می شود که البته به نسبت مناطق مختلف و شهرهای کشور این رقم با اندک تغییراتی متفاوت است.

احمد آریایی نژاد، کارشناس حوزه بهداشت

تعادل بخشی به بازار با گوشت مصنوعی

موضوع تولید گوشت مصنوعی از زوایا و جنبه‌هایی قابل بررسی است. مسئله اول پتانسیل علمی کشور برای تولید این محصول است. یعنی نخبگان ما در این عرصه به آن حد از توانایی رسیده‌اند تا قادر به تولید چنین محصولی باشند؟
در حال حاضر موضوع تامین غذای مردم بیش از آنکه به دلیل افزایش جمعیت به معضل تبدیل شده باشد، به دلیل سوء‌مدیریت مسئله ساز شده است. به خاطر سوء مدیریت مواد پروتئینی و غذایی به اندازه کافی در بازار توزیع نمی‌شود و یا از کیفیت کافی برخوردار نیست. تولید گوشت مصنوعی این مزیت را دارد که هم کیفیت آن تضمین شده است و هم به لحاظ کمی قادر به پوشش تقاضای مردم است. یعنی در کنار توزیع گوشت طبیعی در بازار می‌توان از آن برای تامین بازار و رفع نواقص موجود استفاده کرد. اما مسئله این است که آیا مردم از این فرآورده مصنوعی استقبال خواهند کرد؟ به لحاظ فرهنگی اخت و یا عادت مردم به این محصولات تا حدودی زمان می‌برد. یعنی ممکن است با وجود تامین بازار از این محصول، مورد اقبال مردم نباشد. مسئله دیگر ضرورت تولید این محصول است. اصلا در شرایط کنونی با وجود میزان تولید گوشت در کشور، ضرورت ایجاد چنین محصولی وجود دارد؟ مسئله دیگر نیز کیفیت و قیمت این محصول است. به نظر می‌رسد در صورتی که بازار داخلی به تولید چنین محصولی نیازمند باشد و البته توانایی علمی گوشت مصنوعی نیز وجود داشته باشد، به تعادل بخشی بازار عرضه و تقاضای گوشت و کاهش قیمت آن کمک می‌کند. به عبارتی همچون محصولی تکمیلی به کمک بازار توزیع گوشت می‌آید و قیمت این محصول را کاهش خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.