صفحه اصلی / اجتماعی / بابانوئل و کاج های میلیونی در بازار کریسمس
بابانوئل و کاج های میلیونی در بازار کریسمس
درخت کاج

سال گذشته ۶ میلیارد تومان درخت کاج در تهران به فروش رفت

بابانوئل و کاج های میلیونی در بازار کریسمس

کسب و کار نیوز- با فرا رسیدن آخرین روزهای سال میلادی هر ساله اروپایی ها مراسم کریسمس را برگزار می کنند. در حالی که این عید برای اروپایی ها و ارامنه است اما در ایران در سالهای اخیر برگزاری جشن های کریسمس باب شده و در برخی مواقع هزینه های بسیار زیادی نیز بابت آن خرج می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ،به گزارش اسپوتنیک، در سال ۹۷ بیش از ۶ میلیارد تومان درخت کاج “کریسمس”در تهران به فروش رفته که ۹۰ درصد افراد خریدار، مسیحی نیستند. همچنین گفته شده است که در سال گذشته تعداد درخت های کاج فروش رفته در شهر تهران، به ۱۸۰۰ عدد می رسد. جالب است بدانید که قیمت هر درخت کاج، از ۱ تا ۵ میلیون تومان است. بسیاری از مردم از این رقم خریداری شده تعجب کردند. به گفته آنها جشن گرفتن عید کریسمس با درخت کاج توسط یک ایرانی، مانند این است که یک غربی با سفره “هفت سین” و یا “شب یلدا” جشن بگیرد. در مقابل عده ای ای دیگر از کاربران معتقدند که استقبال از هر نوع شادی در ذات بشر است و محدود به ملیت و کشوری خاص نمی شود. ذات جشن گرفتن و شادی با درخت کریسمس اصلا اشکالی ندارد و بسیار خوب است. به گفته این دسته از کاربران اگر برای عید نوروز نیز در جهان فرهنگ سازی شود، می توان شاهد جشن گرفتن غربی ها با این عید با شکوه و سفره هفت سین نیز باشیم.

درختان کاج با تزئینات میلیونی نه تنها در فروشگاه های بالا شهر بلکه در تمام مناطق تهران و برخی از شهرهای کشور به فروش می رسد. چند هفته مانده به آغاز عید کریسمس و آغاز سال نو میلادی بسیاری از فروشگاهها اقدام به تغییر دکور ویترین های خود می کنند و با قرار دادن درخت های تزئین شده و بابانوئل ها مردم را به خرید نشویق می کنند. در چند سال اخیر به دلیل علاقه مندی ایرانی ها به برگزاری کریسمس فروشگاه هایی نیز به همین مضمون برای فروش این ملزومات راه اندازی شده اند و درآمدهای میلیونی را از این کسب و کار به دست می آورند. برای خرید درختان کاج مخصوص این اعیاد مراکز فروش گل و گلخانه های زیادی ایجاد شده اند که به فروش این درختان مشغول هستند و بنا بر گزارش های میدانی قیمت های متفاوتی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

کاج‌های مصنوعی تا ۵ میلیون تومان

بازار کاج‌های مصنوعی داغ‌تر از کاج‌های طبیعی به نظر می‌رسد. درختان مصنوعی کاج با قیمت های گزاف، بیش از درختان طبیعی، برای فروش در سطح شهر به چشم می خورد. فروشندگان می‌گویند اغلب مغازه‌هایی که درخت کریسمس می‌فروشند از کاج‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. این اتفاق از زمانی رخ داد که فعالان محیط‌زیست از هموطنان مسیحی خواستند با توجه به اوضاع ناخوش این روزهای محیط‌زیست برای جشن کریسمس و‌ سال نوی میلادی به جای استفاده از کاج طبیعی از کاج‌های مصنوعی استفاده کنند. همین موضوع هم باعث شده است که در چند ‌سال اخیر بازار کاج‌های مصنوعی داغ‌تر باشد؛ چون آنها برخلاف کاج‌های طبیعی نیازی به حفظ و نگهداری ندارند و حتی می‌توان برای‌ سال بعد هم نگهداری‌شان کرد. قیمت درخت‌های کاج از ۵۰۰‌هزار تومان شروع می‌شود و به یک میلیون‌ و ۸۰۰ تا ۲‌ میلیون تومان هم می‌رسد. البته اگر نوع برقی آن را بخواهید، قیمت‌ها تا ۵ میلیون تومان هم بالاتر می‌رود.

عروسک‌های بابانوئل تا ۶ میلیون تومان

عروسک‌های بابانوئل هم به عنوان یکی از اصلی ترین نمادهای این عید مدل‌ها و قیمت‌های مختلفی دارند و به شکل سفارشی هم تولید می‌شوند. به عنوان مثال بابانوئل سایز بزرگ که تقریبا به اندازه یک انسان می‌باشد، ۶ میلیون یا عروسک بابانوئل با تزئینات ویژه ۲میلیون تومان قیمت دارد.

تذکر اماکن به فروشندگان

با این حال به بعضی فروشندگان هم تذکر داده شده که بساط کریسمس را از مغازه‌هاشان جمع‌کنند. فروشنده ای می‌گوید از سوی اداره اماکن تذکر گرفته اما به آن توجهی ندارد. به گفته وی، اول باید بخشنامه‌ای باشد و دولت و مجلس تصویب کنند. همین جوری آمده‌اند می‌گویند بردار. اگر هم می‌خواستید بگویید بردارید دو ماه زودتر می‌گفتید که من خرید نکنم. من خریدم را کرده‌ام، حالا اینها را جمع کنم کجا بگذارم؟ گفتند ما به شما تذکر می‌دهیم. گفتم هر کاری می‌خواهید بکنید، بکنید.

 

بی نتیجه بودن برخوردهای سلبی در برگزاری مراسم ها

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس

در سال های اخیر، در ایران و به خصوص در مناطق شمال شهر تهران در آخرین روزهای سال میلادی درخت کریسمس و تزئینات آن به ویترین برخی مغازه ها اضافه شده است و کسب و کارهای زیادی در این رابطه ایجاد شده است. به دلیل کمبود شادی در کشور مردم تمایل به برگزاری مراسم هایی هستند که شادی و خوشحالی را به آنها بازگرد اند. اما این رفتارها بهانه ای شده برای تبلیغات در فضای مجازی وچشم و هم چشمی هایی که مردم با آن در فضای مجازی داشته های خود را را به رخ همدیگر بکشند. راه پیشگیری از این مسائل هم برخوردهای سلبی نیست چرا که با چنین برخوردهایی تنها راه را برای زیرزمینی شدن این جشن‌ها فراهم می‌کنیم. در این مورد باید به نقش برخی از فروشگاه‌ها اشاره کرد که در زمان‌های خاصی همچون ولنتاین و کریسمس و… دکوراسیون خود را تغییر می‌دهند و هدایای مناسب جشن‌های غربی را حتی با تخفیفات ویژه در مغازه خود می‌چینند و به فروش می‌رسانند.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز توانسته‌اند در راستای ترویج فرهنگ غرب موثرتر عمل کنند و همین مسئله باعث شده این گروه از جامعه جوان با رغبت به سوی سایر فرهنگ‌ غیرایرانی متمایل شوند. امروز تمایل ایرانی‌ها به طراحی ویترین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی خانه‌هایشان با نمادهای کریسمس نیز افزایش پیدا کرده و علاقه مردم از عکس گرفتن با یک درخت کریسمس یا بابانوئل فراتر رفته و اکنون حتی عده‌ای هر ساله یک درخت کریسمس در خانه‌هایشان برپا می‌کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.