صفحه اصلی / سرخط خبرها / توسعه بدون امیدواری رخ نمی‌دهد

رییس مجلس شورای اسلامی:

توسعه بدون امیدواری رخ نمی‌دهد

کسب و کار نیوز - رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه تودیع و معارفه رئیس جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: توسعه بدون امیدواری رخ نمی‌دهد اول مردم باید به این شرایط امیدوار شوند اگر شما تخریب کنید امید از بین می‌رود.

«علی لاریجانی» روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه رییس جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه دستورالعملی و بخشنامه‌ای نیست بلکه در دل‌ها است باید همگرا شویم و به پیشرفت عقیده داشته باشیم آن زمان حرکت مردمی به وجود می‌آید.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی بیان کرد: در این جلسه نکات متعددی در مورد خدمات مرکز پژوهش‌ها در دوران مدیریت «کاظم جلالی» و نتایج این خدمات ارائه شد. وی یکی از نیروهای خوش‌فکر فعال و سرزنده در کار بود و در مجلس و مرکز پژوهش‌ها همت عالی داشتند، آرزوی توفیق برای وی در مأموریت جدیدشان می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «محمد قاسمی» (رئیس جدید مرکز پژوهش‌های مجلس) هم از نیروهای فرهیخته و ارزشمند مرکز بودند در دورانی که من توفیق دیدار با وی در جلسات کارشناسی را داشتم، قاسمی را فردی منصف و صاحب‌نظر دیدم.

لاریجانی ادامه داد: امیدوارم انجمن‌های پژوهشی و استادان علمی بتوانند در این شرایط حساس کشور نقش آفرین باشند.

وی اضافه کرد: مرکز پژوهش‌ها امروز از پختگی برخوردار است و افراد صاحب‌نظر در مرکز پژوهش‌ها حضور دارند که از پختگی برخوردار هستند. مرکز پژوهش‌ها جا افتاده شده است که این سرمایه مهمی است. غیر از فرمایشات رهبری در مورد مرکز پژوهش‌ها، در مجلس شورای اسلامی نیز اهمیت زیادی به گزارش‌های این مرکز داده می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در بین سایر مراکز پژوهشی دیده می‌شود؛ که به پژوهش‌های این مرکز استناد می‌شود باید این جایگاه حفظ و تقویت شود زیرا سرمایه مهمی برای کشور است.

لاریجانی خطاب به کارکنان مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: باید برای دوره بعد افقی را در نظر گرفته و شتابان به سمت آن حرکت کنید زیرا در آینده شرایط کشور اقتضا می‌کند که شما عملکرد بهتری داشته باشید. معتقدم مرکز پژوهش‌ها باید مبتکرانه عمل کند و از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و سایر مراکز پژوهشی استفاده کند زیرا مشکلات کشور به گونه‌ای است که اگر همه دست به دست هم دهیم قابل حل است.

وی تاکید کرد: با روحیه ابتکاری به سمت حل مشکلات کشور بروید مهمترین هدف کشور توسعه است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مقاطع مهم، زمان بررسی بودجه است باید نظرات کارشناسی شفاف ارائه دهید. اشکالی که دارید این است که گاهی فقط دردها را می‌گوید و پاسخ‌های روشن برای حل مشکلات را کمتر بیان می‌کنید. کسانی که می‌خواهند در مجلس کار کند نمی‌توانند، باید از لابلای اوراق شما برخی موضوعات و راه‌حل‌ها را کشف کنند.

لاریجانی ادامه داد: لایحه بودجه باید جنبه‌های اثباتی کار بررسی شده و جنبه‌های منفی حذف شود، به عنوان مثال اگر مشکل نقدینگی در کشور وجود دارد تلاش کنید در بودجه نقدینگی افزایش نیابد و بودجه به نوعی تنظیم شود که نقدینگی جذب شود ابتکاراتی برای جذب نقدینگی داشته باشید.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در بودجه سهل‌کردن کارها برای تولید است. رتبه ما برای سرمایه‌گذاری در کشور خوب نیست.

لاریجانی گفت: روش دیوان‌سالارانه ای به نام پنجره واحد برای مجوزهای سرمایه‌گذاری وجود دارد که کارساز نبود در برنامه ششم مصوب کردیم که پنجره واحد اجرایی شود تا سرمایه گذاری به سادگی انجام شود.

رئیس مجلس گفت: می‌گویم که موضوع را برعکس کنیم که اگر کسی می‌خواهد در بخش صنعت سرمایه گذاری کند خودش باید شرایط را رعایت کند اگر نکرد جریمه می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط را برای سرمایه‌گذاری اعلام کنید و بگویید اگر این شرایط اعمال نشود بعدا جریمه می‌گیریم شرایط سرمایه گذاری را از دست سیستم دیوان‌سالارانه بیرون بیاورید تا زمانی که این سیستم دیوانی وجود دارد. این مشکلات ادامه خواهد داشت.

لاریجانی افزود: در دوران تحریم به جای اینکه بگوییم شخصی اگر می‌خواهد تولید داشته باشد باید برود از وزارتخانه‌ها مجوز بگیرد که دو سال طول می‌کشد. اعلام کنیم که سرمایه‌گذاران با این شرایط می‌توانند سرمایه گذاری کنند. اگر شرایط را رعایت نکردند دچار مشکل می شوند.

وی تاکید کرد : مرکز پژوهش‌ها باید برای ایجاد سهولت در سرمایه‌گذاری و تولید برنامه‌ریزی کند. در این قضیه بین بخش های مختلف وساطت کنید، اگر به احکام نیاز است اعلام کنید تا در بودجه مصوب کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.