صفحه اصلی / اجتماعی / کلافگی مردم از حمل ونقل عمومی
کلافگی مردم از  حمل ونقل عمومی

صف شلوغ تاکسی، اتوبوس و مترو نارضایتی از حمل و نقل عمومی را تشدید کرده است

کلافگی مردم از حمل ونقل عمومی

کسب و کار نیوز- گزارش های متعددی در رابطه با افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در استان ها و شهرهای مختلف کشور منتشر شده که نشان می دهد افزایش قیمت بنزین به رغم تاکیدات مسئولان بر نرخ کرایه ها تاثیرگذار بوده است. آمارها نشان می دهد که رانندگان تاکسی ها از افزایش نرخ بنزین بسیار ناراضی هستند و به رغم دریافت سهمیه بنزین آن را کافی ندانسته و اقدام به افزایش کرایه ها کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اتفاق به دلیل نبود نظارت در استان ها و شهرهای مختلف بیشتر از پایتخت بوده و موجب نگرانی مسافران و مردم شده است. نارضایتی رانندگان، نگرانی مسافران و نظارت‌های بی‌نتیجه بر بازار و سیستم حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری در استان‌ها یک ماه بعد از اصلاح قیمت بنزین، منجر به آشفته‌بازار کرایه‌ها شده است. درحالی‌که مسئولان دولتی به مردم گفته بودند نگران نباشند و چیزی گران نمی‌شود ولی این سهمیه‌بندی تأثیر بسزایی در قیمت‌ها داشته به‌طوری‌که مسیر مستقیم ۲ برابر و کرایه‌های درون‌شهری ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش را در شهر تبریز نشان می‌دهد. قم، تبریز، ارومیه، رشت، اراک، همدان و… نیز شاهد افزایش نرخ کرایه تاکسی ها بوده اند.

اما عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه گفته است که برخی رانندگان تاکسی زیر سایه ضعف نظارت کرایه‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند. احمد بیگدلی با انتقاد از اینکه برخی رانندگان تاکسی بخصوص در استان های مختلف کرایه‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند، گفت: این اقدام نشانه ضعف نظارت دستگاه‌های مسئول مانند وزارت کشور، شهرداری و تاکسیرانی است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تاکسی در پایتخت به اندازه کافی وجود دارد و کمبودی نداریم، افزود: متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد در واقع ۳۰ تا ۴۰ درصد رانندگان تاکسی به ویژه در روز‌هایی که مردم نیاز بیشتری به خدمات رسانی دارند (برفی و بارانی) دنبال دربستی هستند و برخی رانندگان هم در ساعات اوج ترافیک از تاکسی استفاده نمی‌کنند و این نشانه ضعف نظارت تاکسیرانی است.

وی ادامه داد: البته رانندگان تاکسی جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و باید از آن‌ها حمایت مناسبی صورت گیرد و در کنار این نظارت‌ها بر عملکرد آن‌ها افزایش یابد؛ به طور قطع اگر نظارت بر فعالیت تاکسی‌ها و مسافربر‌های شخصی افزایش یابد بیش از ۷۰ درصد مشکلات این حوزه رفع خواهد شد. نماینده مردم خدابنده در مجلس با تاکید بر ضرورت توسعه و ارتقای حمل و نقل عمومی در کلانشهر‌ها به ویژه پایتخت، گفت: علیرغم تحریم‌ها در رابطه با تامین واگن و واگن‌سازی عملکرد خوبی داشتیم و چندین کارخانه واگن‌سازی در کشور راه‌اندازی شده تعداد اتوبوس‌ها باید با همکاری دولت افزایش یابد و حمل و نقل عمومی فرسوده هم از رده خارج شود.

بیگدلی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی باید به فرهنگ تبدیل شود و نمی‌توان با آن اجباری برخورد کرد، ادامه داد: باید برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگ‌سازی مناسب از سوی دستگاه‌های متولی انجام شود و همچنین توسعه آن در دستور کار قرار گیرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، یادآور شد: در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند مراقب هزینه‌های زندگی خود هستند و وقتی ببینند به سهولت می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند استفاده از آن‌ها را به خودرو‌های شخصی ترجیح می‌دهند بنابراین باید زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به اندازه کافی موجود باشد.

بازنگری در سهمیه‌ در نظر گرفته شده برای تاکسی ها

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران

پس از افزایش قیمت بنزین تصور مردم بر این بود که این اتفاق به افزایش نرخ کرایه تاکسی ها و حملو نقل عمومی منجر خواهد شد. شوک روانی حاصل از این اتفاق در روزهای نخست اعلام سهمیه بندی بنزین این برداشت را در رابطه با این موضوع ممکن ساخت. این در حالی است کهدر همان روزهای نخست اعلام کردیم هر گونه افزایش قیمت کرایه ها بخصوص در رابطه با کرایه تاکسی ها غیرقانونی است و با هرگونه افزایش خودسرانه در این بخش برخورد قاطع خواهد شد. اما در برخی موارد شاهد افزایش غیرقانونی کرایه ها هستیم که نیاز به نظارت بیشتر را می طلبد.

البته بهای تمام شده حمل و نقل را برای تعیین نرخ تاکسی ها محاسبه خواهیم کرد اما تا قبل از آن تاکسیرانان موظف هستند نرخ‌های اعلامی سازمان را رعایت کنند و این موضوع ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد. باید در استان ها و شهرهای مختلف کشور سیستم نظارت و بازرسی به صورت مستمر و روزانه به پایش این حوزه بپردازد تا کسی اجازه افزایش خودسرانه کرایه تاکسی را نداشته باشد. نگرانی مردم در این رابطه کاملا منطقی و قابل قبول است. بنابراین نمی توان در رابطه با برخی تخلفات در این بخش بی تفاوت بود و باید با تقویت حمل و نقل عمومی و رسیدگی به خواسته های رانندگان از هر اتفاقی در این زمینه جلوگیری کرد. البته برای تاکسی ها سهمیه‌ای در نظر گرفته شده که تلاش شده بهای تمام شده ثابت بماند ولی فکر می کنم باز هم نیازمند بازنگری باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.